דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון 2023

משפחה אלבנית, פרוג-מטאל אוסטרלי והטרלה מאוסטריה: המנצחת באירוויזיון לא תגיע מחצי הגמר השני

אחרי חצי גמר ראשון מרהיב עם שירים נפלאים והפקה בריטית מושקעת ומתוקתקת, מגיע חצי הגמר השני שקשה למצוא 10 שירים מתוכו שראויים להעפיל לגמר | לאילו שירים בכל זאת כדאי לשים לב

אלבינה ומשפחת קלמנדי מאלבניה (צילום: Sarah Louise Bennett / EBU)
אלבינה ומשפחת קלמנדי מאלבניה (צילום: Sarah Louise Bennett / EBU)
מאור הוימן

אירוויזיון 2023 יצא לדרך ביום שלישי עם חצי גמר ראשון נפלא וגדוש בשירים וברגעים שייזכרו לשנים. ההפקה הבריטית הייתה מהודקת, ההנחיה מלאת הומור, המופעים וקטעי המעבר לא העמיסו ונראה שגם 25 שנים אחרי התחרות הקודמת שאירחה בריטניה – עדיין יש לה את זה.

אלא שאחד המרכיבים החשובים שהפכו את חצי הגמר הראשון למוצלח כל כך היה השירים, ומהבחינה הזאת צפוי קושי בחצי הגמר השני הערב (חמישי, 22:00 שעון ישראל). ובכל זאת, כדאי להכיר את השירים שחלקם יתחרו בנועה קירל בגמר.

הפופ הגנרי

חצי הגמר ייפתח עם דנמרק, שתמיד הצטיינה בשירים דוגמטיים וחסרי ייחוד. הפעם הזמר המתוק ריילי מקווה להצטרף לחברות הסקנדינביות מחצי הגמר הראשון, אבל קשה לומר אם חלומו יתגשם.

גם איסלנד רחוקה מהליגה של הגדולות, עם שיר חביב אבל רגיל מדי, הופעה מתאמצת, ריקוד כאוטי והבעות פנים קשות לצפייה של הזמרת דיליה.

בלגיה שלחה השנה מחווה לתרבות הנשפים של שנות ה-80, עם ריקודי ווגינג וקלישאות העצמה והתגברות. גם אם יעלו לגמר, קשה לראות את זה מתעלה מעל חמש האחרונות.

קפריסין, כהרגלה בשנים האחרונות, הפקידה את יצירת השיר בידי יוצרים שבדים, שכמצופה מהם – יצרו שיר פופ סטנדרטי שאין שום דבר שמבליט אותו לעומת האחרים. ובכל זאת, לפעמים זה כל מה שצריך כדי לעלות לגמר ולסיים בתחתית העשירייה השנייה.

מוניקה לינקיטה מליטא כבר זכתה לייצג את מדינתה ב-2015, והגיעה ביחד עם ואידאס באומילה למקום ה-18. השנה השיר שלה משלב גם מילים בליטאית, אבל זה לא הופך אותו לראוי ליותר משחזור ה"הישג" שלה לפני 8 שנים.

פולין בחרה בבלנקה עם השיר "סולו", שמנסה לרכוב על ההצלחה המחודשת של האתנו-פופ באירוויזיון. אבל בניגוד ל"סלומו" הספרדי מהשנה שעברה וכמובן ל"פואגו" מ-2018, השיר הפולני השנה יצטרך להיאבק קשה מאוד כדי להעפיל לגמר, עם זמרת חסרת כריזמה והופעה בלתי זכירה.

פחות זכיר הוא השיר היווני, שקשה אפילו להכניס אותו לקטגוריה של פופ גנרי, כי הוא פשוט שיר מאוד משונה שלא ברור איך מעצמת האירוויזיון הזו בחרה בו. מועמד מוביל לסיים במקום האחרון בחצי הגמר.

הבלדות

ארמניה, אסטוניה וגיאורגיה ייהנו כנראה מהבחירה שלהן לשלוח לתחרות שירים שקטים, שיתבלטו בין שירי פס הייצור לבין הגיטרות המנסרות. ארמניה לא מותירה זכר לשירים המקפיצים שהצטיינה בהם בעבר, ובוחרת לשלוח את ברונט, עם שיר שקט ושונה שוודאי יטייל לגמר, ולא רק משום שמתחריו כה חלשים.

אסטוניה תיאלץ כנראה להיות נציגת הבלטיות היחידה בגמר, עם ביצוע עוצמתי של אליקה וגימיק של פסנתר שמנגן מעצמו. מבין כל השירים בחצי הגמר הזה, "גשרים" הוא אחד היחידים שיכול להפתיע ולהגיע לעשירייה הראשונה בגמר.

גיאורגיה הייתה האחרונה לחשוף את שירה לתחרות השנה, והציפייה לא השתלמה. אירו חצ'אנובי, שניצחה בג'וניור אירוויזיון ב-2011, נבחרה לייצג את המדינה השנה ועוררה באזז גדול, ויש שיאמרו מוגזם. הביצוע שלה צווחני והשיר חלש במיוחד, אבל ייתכן שיעלה לגמר מתוך ההפקר.

רוק הגיטרות

רומניה, סלובניה, סן מרינו ואוסטרליה שלחו השנה שירים שונים לחלוטין, שהמכנה המשותף ביניהם הוא הדיסטורשן המחוספס.

רומניה הלכה על שיר רוק בקצב ואלס עם סולן גיק שמשתולל על הבמה. זה מקורי, זה מצוין, אבל איש לא יופתע אם תיאודור אנדריי יסיים את דרכו בחצי הגמר.

סלובניה לעומתה בחרה בלהקת ג'וקר אאוט, שהייתה הראשונה לחשוף את שירה לתחרות. לא שיר שיתמודד על הניצחון, אבל חברי הלהקה הצליחו לרכוש את חיבתם של החובבים, וככל הנראה ישלימו בהצלחה גם את המשימה של העפלה לגמר.

אוסטרליה שלחה את להקת הפרוגרסיב מטאל וויאג'ר, שכבר השתתפה בקדם המקומי ב-2022 והגיעה למקום השני. הציפיות היו גבוהות, אבל אחרי חשיפת השיר היה ברור שאוסטרליה לא מכוונת גבוה הפעם. גם חובבי הז'אנר לא התרגשו, וייתכן שהלהקה תסיים את דרכה בתחרות כבר הערב.

סן מרינו ערכה השנה קדם בינלאומי, כולל משתתפים מארצות הברית וגם מישראל, ובחרה לבסוף משום מה בלהקה האיטלקית פיקיוד ג'קס. מועמד נוסף לסיים במקום האחרון בחצי הגמר.

הכול נשאר במשפחה

אלבניה בחרה לשם שינוי להשאיר את השיר באלבנית. אלבינה ומשפחת קלמנדי מבצעים את "דויה" עם כל כך הרבה נשמה, ואי אפשר להתעלם מהופעתם הסוחפת. קשה להאמין שהשיר יזכה להצלחה בגמר הגדול, אבל סביר להניח שהוא יצליח לדלג על המשוכה של העפלה מחצי הגמר.

ההטרלה השנתית

בין הפופ המתועש, הרוק הכושל והבלדות, בולטות טיה וסלינה מאוסטריה עם שירן "מי זה לעזאזל אדגר?" השיר, המילים, הריקוד – הכול עובד בשיר המפתיע הזה, שיימנה עם העולות לגמר ואף עשוי להתברג גבוה מאוד בחמישייה העליונה בו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!