דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

"האירוע הופך לרב גזרתי רק כשירושלים נכנסת לתמונה"

אורית פרלוב, חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירה כי המטחים הנוכחיים הם רק "החלפת מהלומות" בין ישראל לעזה | לדבריה, התקווה של חמאס היא למערכה רב-זירתית ולאינתיפאדה: "חמאס חו"ל מעדיף להמתין ליום ירושלים. מספיק סרטון קצר של מהומה בהר הבית כדי להצית את יתר הגזרות"

רעולי פנים מניפים דגלי חמאס במסגד אל-אקצא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)
רעולי פנים מניפים דגלי חמאס במסגד אל-אקצא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)
אוריאל לוי

"ירי הרקטות על יישובי הדרום מגיע לאחר המתנה מורטת עצבים ברחוב העזתי" אומרת ל'דבר' אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי מהמכון למחקרי בטחון לאומי. "ראינו המוני תגובות של פלסטינים, ובמיוחד עזתים שלא מסוגלים עם ההמתנה – דורשים תגובה מידית כמו שישראל צפתה. מצד שני אנחנו רואים את שופרות התעמולה של חמאס ששמחים מהמצב הזה, שהישראלים במתח לקראת התגובה. כל קריקטורה שיצאה מעזה ב-24 השעות האחרונות הראתה את הישראלים בחרדה לקראת התגובה".

למה שחמאס יגיב אם חיסלנו את המתחרים שלו ברצועה?
"אני בטוחה שראשי החמאס שמחים מהחיסולים של ראשי הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני (גא"פ). אם צה"ל היה עושה 'עבודה נקייה' ולא פוגע באזרחים – ספק אם חמאס היה מגיב בכלל. הפגיעה באזרחים הפכה את זה מאירוע שבין ישראל לגא"פ לאירוע שכל הרחוב העזתי מעורב בו. הכותרות בתקשורת הערבית מדברות על האזרחים שנפגעו, ולא על ראשי הגא"פ שחוסלו".

אז חמאס ממהר להגיב בגלל הפגיעה באזרחים?
"הנהגת חמאס בעזה מושפעת מהרחוב העזתי, וקשה לה להשהות את התגובה. הנהגת חמאס חו"ל לעומת זאת מבקשת להמתין עם התגובה לזמן המתאים – כמו שישראל המתינה ולא הגיבה בזמן הרמדאן. הם רוצים להפוך את זה מאירוע טקטי לאירוע אסטרטגי. ריבוי זירות, ירי גם מהצפון, וכמובן שהפנטזיה הגדולה שלהם היא אינתיפאדה כללית".

אז למה הם הגיבו מהר כל-כך?
"אם צה"ל לא היה מכסח את הדשא הבוקר, אם לא היינו מתחילים לנקות אתרי שיגור טילים של גא"פ, אז אני מאמינה שהם היו ממתינים לזמן המתאים להם. מה שקרה הבוקר זה שעשינו תהליך של זירוז לתגובה שלהם".

אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)

מתי מבחינתם יהיה הזמן המתאים?
"הזמן המתאים זה כשתהיה הזדמנות להצית את כל הזירות – להפוך את האירוע לרב-זירתי. הפנטזיה של כל ציר ההתנגדות (חיזבאללה, חמאס וגא"פ) היא להוביל לאינתיפאדה כללית – לעורר את ערביי ישראל להתנגדות. בשביל זה הם חייבים את ירושלים בתמונה. ראינו בעבר שירושלים היא מה שעושה את כל ההבדל. לכן, חמאס חו"ל מעדיף להמתין ליום ירושלים שיחול בעוד כשבוע. אם מצעד הדגלים שיתקיים ביום ירושלים, יעבור בהר הבית מספיק רק סרטון קצר של מהומה בהר הבית כדי להצית את יתר הגזרות. זה מה שחמאס חו"ל רוצה".

נראה שהרחוב העזתי ניצח את חמאס חו"ל.
"לא בטוח. בתקשורת הפלסטינית טענו כי המטחים שנורו היום הם אינם התגובה לסיכולים הממוקדים, אלא תגובה לתקיפות של צה"ל בעזה מוקדם יותר היום. צריך לזכור שאם הם לא היו מגיבים זה גם היה יוצא שלושה אירועים ברצף ללא תגובה וכנראה שזה כבר יותר מדי בשבילם. יש קולות בעזה שכבר אומרים שחמאס זה הרשות הפלסטינית החדשה, שהם מעדיפים דיונים על פני תגובה, וחמאס לא יכול להישאר אדיש לביקורת הזו".

"אני אומרת שיכול להיות שהמטחים האלה נועדו להרגיע זמנית את גא"פ ואת הרחוב העזתי. יכול להיות שאת התגובה המשמעותית יותר נראה רק בעוד שבוע במצעד הדגלים. זה לפחות מה שעולה מהרשתות".

ירי על תל-אביב ותגובה שתבוא מצה"ל זה לא מספיק להצית את יתר הזירות?
"לא. ניסיון העבר מלמד אותנו שבשביל להצית את השטח מעבר לרצועה חייבים את ירושלים. זה פשוט לא מצליח בלי שיש משהו בירושלים – איזה סרטון של אלימות בהר הבית, החלטה לבנות איזה מחסום במקום פרובוקטיבי, ביקור של פוליטיקאים ישראלים בהר – האירוע הופך לרב גזרתי רק כשירושלים נכנסת לתמונה".

אז נסראללה מתפלל עכשיו שבן-גביר יעשה איזה פרובוקציה?
"הקיצוניים משני הצדדים מזינים זה את זה. זה כבר ממש קלישאה. בלי פרובוקציה של בן-גביר, בלי איזה מצעד דגלים בהר הבית, זה יישאר בגדר החלפת מהלומות בין עזה לישראל. לא יותר מזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!