דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות

חברה ועבודה / בלעדי: חברי ועד מטרודן לא התקבלו לעבודה בדן באר-שבע

דן באר-שבע העסיקה את עובדי מטרודן לאחר שזכתה במכרז על הפעלת הקווים הפנימיים בעיר, אך לטענת חלק מהנהגים לא הסכימה להעסיק את מי שהיו חברי ועד העובדים בחברה.

אוטובוס של חברת  מטרודן  (צילום: Danny-w  מתוך ויקימדיה)
אוטובוס של חברת מטרודן (צילום: Danny-w מתוך ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה על יציגות בחברת דן באר שבע שזכתה במכרז על התחבורה הציבורית בעיר, והחליפה את חברת מטרודן הוותיקה. רק בשנה שעברה חתמו עובדי מטרודן על הסכם קיבוצי ראשון, לאחר שנים של מאבק. ביולי השנה כינס מנכ"ל חברת דן באר שבע, יורי בורנשטיין, את עובדי מטרודן לשעבר והציע להם את האפשרות להיקלט בדן באר-שבע, אך הבהיר כי אין בכוונתו לכבד את ההסכם הקיבוצי שנחתם במטרודן.

חברת דן באר שבע פרסמה קול קורא לעובדי מטרודן להצטרף לעבוד אצלם, על פי הדרישה והסיכום עם ההסתדרות, וכך נקלטו כ-130 מתוך 180 מהם. אלא שהחברה הקפידה שלא לקלוט את שלושת חברי ועד העובדים של החברה המתפרקת: אהרון ג'אן, יוסף כהן ואופיר מרדכי.

"לאט לאט נהגים התחילו לקבל טלפונים, אבל עם חברי הוועד לא יצרו קשר", אמר ל'דבר ראשון' ג'אן, יו"ר ועד עובדי מטרודן לשעבר. "אמרתי טוב, אולי שכחו אותי… והלכתי לשם. בדרך דיברתי עם חבר שאמר לי שבדיוק זימנו אותו לשם לראיון. הגעתי, אמרתי שבאתי לראיון עבודה. שאלו אותי 'אתה נהג אוטובוס?' אמרתי שכן. אמרו לי 'מעולה, אנחנו צריכים'. אז אני שואל אם אפשר להכנס לראיון והיא אומרת לי 'כן, אני רק ארשום את הפרטים. מה השם?' אני עונה לה אהרון ג'אן, והיא נותנת לי מבט ואומרת – 'אין לנו היום ראיונות'. אני אומר לה שיש לי חבר שדיברתי איתו ממש עכשיו שהזמינו אותו לבוא להתראיין, והיא אומרת לי שזה לא יכול להיות. חצי שעה אחר כך מתקשר אלי הבחור ואומר לי שהוא היה בראיון וחתם על חוזה".

ג'אן כבר שבע מאבקים, ואינו רוצה להיאבק לחזור ולעבוד בחברה, לכן המשיך למקום עבודה חדש. "את כולם קיבלו חוץ מאיתנו, עם כולם יצרו קשר. וזה קצת פוגע ומעליב שאנחנו נמצאים בתקופה כזו שלא מקבלים חברי ועד בגלל שהם דואגים לעובדים – ויש מי שרוצה שלא יהיה טוב לעובדים. אני לא כועס רק על דן אלא גם על משרד התחבורה – שכמו שהוא דואג לאוטובוסים, לשירות ולנוסעים שיהיה להם נוח – את הנהג לא רואים בכל ההסכמים".

מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

"אנחנו רואים בחומרה רבה את ההתנהלות של מנכ"ל דן באר שבע יורי בורנשטיין," אמר ל'דבר ראשון' מאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות. "הוא נמנע מלקלוט לדן באר שבע את שלושת חברי ועד מטרודן, ולמעשה השאיר אותם מובטלים ברחוב. למרות בקשותינו ופניותינו – הוא צפצף. והתוצאה היא שאנחנו מרגישים כלפיו חוב". לדבריו הוא צופה כי יהיה צורך במאבק להכרה ביציגות העובדים גם הפעם וכי הוא אינו מאמין כי בורנשטיין יהיה נכון להכיר בהתארגנות. במידה ויידרשו למאבק אמר בביוף "כפי שהוא העיף את העובדים הללו מהפרנסה שלהם, אנחנו מחוייבים להעיף אותו מניהול דן באר שבע".

לבורנשטיין היסטוריה של מאבק בהתארגנויות עובדים. לפני כשנה, בעת שהיה מנהל חברת "דן בדרום" (חברה בת נוספת של "דן", המפעילה את האוטובוסים באיזור הנגב המערבי) סרב לדרישתם של העובדים להכרה בייציגותם. מאבק העובדים אז הגיע אף לידי שביתה בת יומיים. לעובדי חברת מטרודן רמז באותה הפגישה שנערכה ביולי – כי ניסיון להשיג הסכם קיבוצי בחברה החדשה עשוי להיות ארוך, כמו מאבקם ההיסטורי של עובדי מטרודן להסכם קיבוצי – שנמשך 13 שנים.

חברת מטרודן הוקמה בשנת 2003 ומאז הפעילה את קווי התחבורה בעיר באר שבע. בשנת 2004 התאגדו עובדי החברה ונאבקו להכרה. מאבקם העיקש להכרה כשל לבסוף, לאחר 150 ימי שביתה, ולאחר ששביתתם נשברה על ידי הזמנת חברות אוטובוסים אחרות להפעלת התחבורה הציבורית בעיר מצד עיריית באר שבע. על מאבקם הקשה הזה פרסם ב-2006 המחזאי יהושוע סובול את המחזה "גיבור מעמד הפועלים" המתעד את הקשיים הרבים בהם נתקלו העובדים במאמצם לשפר את תנאי עבודתם. בשנה שעברה בצעד היסטורי, נחתם בחברה הסכם קיבוצי ראשון. כעת בהכרזת היציגות מבקשים העובדים לשמור על קיומה של עבודה מאורגנת ויחסי עבודה קיבוציים במערך התחבורה הציבורית בעיר.

בחברת דן באר שבע בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!