דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין אושרה בקריאה טרומית

41 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים, ותועבר לוועדת חוקה להכנה לקריאה ראשונה | התיקון המוצע נועד לבטא את ההכרה של המחוקק בקשיים שבפניהם ניצבים הנפגעים והנפגעות בבואם לדווח על הפגיעה שחוו

אזיקים על רגליו של אדם עצור. אילוסטרציה. "הנאשם ניצל את תמימותן וחוסר ניסיונן של הקטינות, והסב פגיעה חמורה בכבודן, פרטיותן ותחושת הביטחון שלהן" (תמונה מתוך pixabay) (הדס פרוש/פלאש90)
אזיקים על רגליו של עצור (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/פלאש90)
הדס יום טוב

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין, שהגישה חברת הכנסת שרון ניר (ישראל ביתנו), ואליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל). 41 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנה לקריאה ראשונה.

בהצעה, מוצע לקבוע שבעבירות מין שנעברו בקטין ובעבירות מין מסוימות שבוצעו בנסיבות מחמירות לא תהיה חזקת התיישנו, במטרה להעניק "מטריית הגנה רחבה" לקטינים ולקטינות, שהן תייצר מניעה והרתעה מביצוע עבירות של פגיעות מיניות בקטינים, והן תסיר עבורם חסמים להגשת תלונה גם בחלוף שנים רבות.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: דוברות הכנסת/ עדינה וולמן)
ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: דוברות הכנסת/ עדינה וולמן)

התיקון המוצע נועד לבטא את ההכרה של המחוקק בקשיים שבפניהם ניצבים הנפגעים והנפגעות בבואם לדווח, על פי רוב בחלוף שנים רבות, על הפגיעה שחוו. "לא ניתן להשלים עם המצב לפיו מי שפגע מינית באדם, לא כל שכן קטין, ימשיך לחיות את חייו כרגיל ולעיתים אף ימשיך להוות לקורבנו או לסביבתו סכנה, וזאת, אך משום שחלף פרק זמן אשר נקבע באופן שרירותי, ללא התחשבות באישיותו, משאביו ונסיבותיו של הנפגע או הנפגעת והשפעת הפגיעה עליהם", נכתב בהצעה.

העבירות בהן מוצע לבטל את חזקת ההתיישנות הן, כלפי קטינים, בעבירות אינוס ואונס, "בעילה אסורה בהסכמה", מעשה סדום, יחסי מין במרות של מטפל למטופל או של כהן דת לאדם שקיבל ממנו ייעוץ או הדרכה, מעשה מגונה, מעשה מגונה בפומבי וגרימת מעשה או עבירות מין במשפחה שבין אחראי לחסר ישע. כלפי בגירים, ההצעה מציעה לבטל את חזקת ההתיישנות על אינוס ואונס, מעשה סדום ומעשה מגונה שנעשו בנסיבות מחמירות בלבד.

חה"כ עאידה תומא סלימאן: "אני שמחה על התיקון שהעברתי היום בכנסת, מדובר בצעד נוסף במאבק ארוך השנים שאני מנהלת בנושא. במציאות שבה לקורבנות עבירות מין בתוך המשפחה לוקח המון שנים להתמודד בכלל עם הטראומה הנוראית ובוודאי להיכנס להליך משפטי נגד הפוגע ופעמים רבות הנפגעים סובלים מפגיעות נפשיות ופיזיות רבות – לא ייתכן שתהיה התיישנות על העבירות ודווקא האנשים שנפגעו וסבלו, ייאלצו להמשיך לשלם מחירים קשים על הפגיעה. את הצעת החוק הגשתי כבר בעבר ואני שמחה על הצעד שעשינו היום."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!