דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכלכלה אישרה את סעיפי הדיור בחוק ההסדרים: תוגדל תקרת הפטור ממס למשכירי דירה ששוכרים בעצמם

הסעיפים אושרו לקריאה שנייה ושלישית, וכוללים ביטול תקרת הפטור ממס לחיסכון של עד 24 אלף שקלים בשנה למשכירים ששוכרים בעצמם | עוד מוצע שרוכשי דירות שיימכרו את דירתם תוך שנה וחצי מרגע קניית דירה חדשה יקבלו פטור ממס שבח ומס רכישה

בניינים בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
בניינים בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

הגדלת הפטור ממס למשכירי דירות השוכרים דירות בעצמם, הורדת מרווח הזמן לקבלת פטור ממס שבח ומס רכישה על מכירת דירה בעת רכישת דירה חדשה ומיסוי על דירות להשקעה. ועדת הכנסת אישרה בשבוע שעבר מספר סעיפים בחוק ההסדרים הקשורים לשוק הדיור.

אחד הסעיפים המשמעותיים, כאמור,  הוא הגדלת תקרת הפטור ממס למשכירי דירות שבעצמם שוכרים דירה ל-7,500 שקלים. תקרת הפטור למשכירי דירות כיום עומדת על 5,470 שקלים – מהלך שיוביל לחיסכון של עד 24 אלף שקלים בשנה למשכירי דירה שיש בבעלותם דירה משל עצמם.

הצעת החוק תאפשר לבעל דירה יחידה שמשכיר אותה, לנקות מהכנסות שלו ממנה את דמי השכירות שהוא משלם בשווי עד 2,000 שקלים בחודש. ברקע התיקון, אותו קידם יו"ר הועדה משה גפני, עמדה המחשבה שבעלי הדירות, שהם שוכרים בעצמם, נדרשים לדווח על הכנסותיהם על פי מדרגות המס המקובלות, אולם אינם משתמשים בנכסים שלהם רק כהכנסה נוספת, ולכן אין נכון להתייחס להשכרה כהכנסה בלבד

בנוסף לכך, הוועדה אישרה את תיקון החוק ל"משחלפי הדירות", אלו שהחליטו למכור את דירתם ולרכוש חדשה, ואין ברשותם דירות אחרות, וכעת אלו יהיו פטורים ממס שבח ומס רכישה, וזאת במידה ויצליחו למכור את דירתם הישנה בפחות משנה וחצי מרגע קניית הדירה החדשה. כיום החוק אפשר למשחלפים ליהנות מההטבה גם אם הצליחו למכור את דירתם הישנה תוך שנתיים, הצעת האוצר המקורית ביקשה להוריד את מרווח הזמן לשנה אחת בלבד במטרה לייצר לחץ לשחרור דירות לשוק, אך לאחר ביקורת קשה שהגיע לשולחן הוועדה על כך שמדובר בפרק זמן בלתי סביר למכירת דירה, גפני הצליח להביא את הצדדים לפשרה.

עוד אישרה ועדת הכלכלה מספר שינויים במנגנון הכלכלי העומד בבסיס הפרויקטים של דירות להשכרה ארוכת טווח. על פי הנוסח שאושר, קרנות הריט, קרנות המאגדות מספר רב של משקיעים קטנים בתחום הנדל"ן, שמחזיקות בדירות האלו, יוכלו למכור אותן לאחר 10 שנים, ולא 15 שנה כפי שזה היה עד היום, וזאת בלי לאבד את הטבות המס הרבות שהקרנות מקבלות במטרה לעודד השקעה בתחום, בנוסף לכך, במידה והדירות יושכרו לפחות 5 שנים, יוכלו הקרנות למכור את הדירות ללא תשלום מע"מ על הקרקע. הוועדה אישרה עוד מספר תיקונים לטובת הקרנות ובהן – הארכת משך הזמן המותר לבנייה הדירות, טרם קבלת קנס, מ-5 ל-7 שנים מיום רכישת הקרקע והקטנת המספר המינימלי של הדירות בפריפריה שהקרן צריכה להחזיק מ-20 ל-15.

מדובר בסל הטבות משמעותי מאוד שאמור לתמרץ השקעת הון מהשוק הפרטי בדירות להשכרה לטווח ארוך, אך מצד שני, רושם פגיעה במנגנון ההשכרה עצמו. מכיוון שהרווח הגדול על הדירות יגיע ביום מכירתן, משקיעי הריט לחצו על המדינה שתייצר להם מנגנון שיאפשר להם למכור כמה שמוקדם יותר, בכמה שיותר כסף – לשם כך נוצרו תמריצי המס הנדיבים וקוצר משך הזמן שניתן למכור בו את הדירות, אך מצדי שני, הפיחות בכמות הדירות הנדרשות לבנייה בפריפריה, שהיו אחת הבשורות הגדולות בעיניי משרד השיכון עם קידום החוק, יהפוך אותו לפחות אטרקטיבי דווקא היכן שהוא נדרש יותר ולא יאפשר לדירות להחזיק כדירות להשכרה לאורך זמן.

לאחר לחץ משרד האוצר, הוועדה אישרה את גם חוק מיסוי דירת מעטפת, מה שיוכל, פוטנציאלית, להביא לרווחי מיסוי משמעותיים למדינה. עד כה, דירות מעטפת, שהן לרוב דירות יוקרה שנרכשות על ידי משקיעים מהארץ ומחו"ל אך מכיוון שלא נעשה בהן שיפוץ פנימי, לא חוייבו במס רכישה רגיל כמו דירות רגילות בעת מועד הרכישה. הסיבה לכך היא מכיוון שהרשויות המס טענו שהן לא עמדו בקריטריונים של דירה שנרכשת על מנת להתגורר בה. כעת, השינוי שאושר בוועדה יטיל על רוכשי דירת מעטפת כדירה שנייה והלאה שיעורי מס כנהוג בחוק, וכפיצוי, יאפשר להם את הטבות המס הנהוגות בחוק המגיעות לרוכשי דירה ראשונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!