דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.3°תל אביב
  • 13.7°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 17.8°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 19.0°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חברי כנסת מהאופוזיציה הגישו הצעות חוק לחינוך חינם מגיל לידה עד 3

לפי ההצעות של חברי הכנסת מיכאל ביטון ויפעת שאשא-ביטון (המחנה הממלכתי), ומרב מיכאלי (העבודה), החינוך יינתן חינם להורים שירצו בכך | ח"כ ביטון: "אותה מדינה שקבעה נכון, שחינוך יהיה חינם מגילאי שלוש, צריכה להוריד את הגיל לשלושה חודשים ולעשות חינוך חינם"

ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חברי הכנסת מיכאל ביטון ויפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) ומרב מיכאלי (העבודה) הגישו הצעות חוק למתן חינוך חינם לגיל לידה עד שלוש, אם ההורים מעוניינים בכך. ההצעות הוצגו אתמול (רביעי) במליאת הכנסת, ותגובת הממשלה וההצבעה עליהן תינתן במועד שעדיין לא נקבע. ככל הנראה, הממשלה לא תתמוך בהצעות שהוגשו על ידי חברי הכנסת מהאופוזיציה, עקב עלותן הגבוהה.

חוק לימוד חובה נחקק ב-1949, והבטיח חינוך חובה במימון ממשלתי לתלמידי כיתות א'-ח'. בשנות השבעים הורחב מימון החינוך גם לכיתות ט' ולאחר מכן לכיתות י'. בשנת 2007 הוא הוארך עד כיתה י"ב. ב-1984 נקבע בחוק שהוא יורחב מגיל 3 ומעלה, אך יישומו המלא של החוק סוכל על ידי משרד האוצר במשך עשרות שנים, והוא יושם רק באזורים ספציפיים שקבעו שרי החינוך, בעיקר בפריפריה החברתית.

רק בשנת 2015, בעקבות המחאה החברתית של 2011 ומסקנות ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבותיה, יושם החוק במלואו בכל הארץ, ברפורמה שהובילו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך דאז נפתלי בנט.

הצעות החוק הנוכחיות מבקשת להכליל את הפעוטות בגילאי לידה עד שלוש בזכאות לחינוך חינם עם שינוי אחד משמעותי משאר שכבות הגיל: החינוך מותנה בהסכמתם של ההורים. בשאר שכבות הגיל החינוך הוא חובה, ואי שליחת ילד עד גיל 15 למוסד חינוכי עלולה לגרור מאסר או קנס.

בדברי ההסבר להצעתו של ביטון נכתב ש"עלות הצעת חוק זו רבה, אולם מימונה ישוב בשלמותו לקופת המדינה באמצעות גביית המיסים משילוב ההורים בשוק העבודה, כמו גם מצמצום תלותם בקצבאות הביטוח הלאומי."

העלות של יישום חינוך חינם לגיל הרך הוערכה במיליארדי שקלים בשנה. לטענת פעילים וחוקרים העוסקים בחינוך לגיל הרך, הצעה זו אינה ישימה באופן מיידי, עקב מצבה הקשה של מערכת החינוך לגיל הרך בישראל, שזקוקה לתוספת כוח אדם, לבינוי מעונות חדשים, לשיפור תנאי העבודה במקצוע, להגברת הפיקוח ולהכשרות למטפלות-מחנכות במעונות. החוקרים בהם מרכז טאוב ממליצים להתמקד בטיפול בתחומים אלה, ורק לאחר מכן להרחיב את החינוך לגיל הרך כדי שהמסגרות יהיו איכותיות ובטוחות.

בנאומו בכנסת אמר חבר הכנסת ביטון: "אותה מדינה שקבעה נכון, שחינוך יהיה חינם מגילאי שלוש; אותה מדינה שלאחר המאבק של 2011 הורידה את חוק חינוך חינם מארבע לשלוש, ובנתה גני ילדים במרכז הארץ – כי בפריפריה כבר היו גני ילדים מגילאי שלוש שנים קודם – צריכה להוריד את הגיל לשנתיים, לשנה, ולשלושה חודשים ולעשות חינוך חינם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!