דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

בין ספרית פועלים לשיר השירים: תערוכה חדשה לזכרו של האמן שרגא ווייל

ווייל היה המעצב הראשי של ספריית פועלים בשנות ה-50 ובתערוכה שתיפתח בגלריית זוזו בעמק חפר, תתקיים תצוגה רחבת-היקף של פריטים מאוסף המשפחה ומארכיון יד יערי שלא הוצגו מעולם | אוצרת התערוכה: "לא מכירים את הצד שלו כמעצב וגרפיקאי. הוא בעצם עיצב, אייר, היה טיפוגרף, הוא עשה הכל"

שרגא וייל, סקיצה לאיור בספר עלילות שמשון הגיבור (הוצאת ספרי פועלים), חריטה על צבע גואש, 1949 (צילום: רן עמית)
שרגא וייל, סקיצה לאיור בספר עלילות שמשון הגיבור (הוצאת ספרי פועלים), חריטה על צבע גואש, 1949 (צילום: רן עמית)
סתיו אברהם

על מדפי הספרים בבתים רבים בישראל מסתתרים ספרים שאייר ועיצב האמן שרגא וויל. מחר (שישי) תיפתח בגלריה זוזו בפארק תעשיות עמק חפר, תערוכת המחווה לווייל, "בין ספרית פועלים לשיר השירים – האמן כמאייר וגרפיקאי".

התערוכה מפנה זרקור לעבודתו של ווייל כמאייר וגרפיקאי, בשנות החמישים והשישים. אוצרת התערוכה, ענת גטניו, בילתה שעות רבות בארכיון השומר הצעיר ובסטודיו המשוחזר של וויל שהקימה משפחתו בקיבוץ העוגן. 

"מעניין אותי להציג את היצירה הפורה הזאת שבעצם לא מכירים", אומרת גטניו. "לא מכירים את הצד הזה שלו כמעצב וגרפיקאי. הוא בעצם עיצב, אייר, היה טיפוגרף, הוא עשה הכל". בסיועם של יובל דניאלי ומיכל שרייבר מארכיון יד יערי, גילתה גטניו כמות אדירה של סקיצות שיצר וייל לאיורים לספרים, כרזות וכתבי עת. 

שרגא וויל בסטודיו 1960 (צלם לא ידוע)
שרגא וויל בסטודיו 1960 (צלם לא ידוע)

ווייל נולד בצ'כוסלובקיה בשנת 1918, בגיל הנעורים הוא היה פעיל בתנועת השומר הצעיר ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה הצטרף למחתרת היהודית בבודפשט ועסק בזיוף מסמכים. אחרי המלחמה עיצב ספרים עבור תנועות "החלוץ" ו"השומר הצעיר" ובשנת 1947 עלה ארצה לקיבוץ העוגן.  בזכות הכשרתו האומנותית, גויס להיות המעצב הראשי של ספריית פועלים, הוצאת הספרים של תנועת הקיבוץ הארצי, ובין השנים 1955-1949 עיצב את כל ספרי ההוצאה.

ענת גטניו ליד יצירה יצירה של שרגא וייל (צילום: תמי סואץ)
ענת גטניו ליד יצירה יצירה של שרגא וייל (צילום: תמי סואץ)

בתערוכה מוצגים מאות פריטים, ביניהם רבים שמוצגים לראשונה ומראים את תהליך היצירה של ווייל, סקיצות לאיורים כמו גם השלבים השונים ביצירת הדפסי הרשת, טכניקה פחות שימושית כיום.

חדר תצוגה מעבודותיו של שרגא ווייל בגלריה זוזו (צילום: עמיר רוזנברג)
חדר תצוגה מעבודותיו של שרגא ווייל בגלריה זוזו (צילום: עמיר רוזנברג)

"אנחנו מציגים את המקור", אומר גטניו, "את הציורים המקוריים לפעמים חתיכות קרועות עם המון טקסטים שהוא כתב על הדברים, הוראות בכתב יד עבור המדפיס. בעטיפות ספרים אני מראה שלבי עבודה כי ההדפסות היו הדפסות לא דיגיטליות כמו היום, לא ממוחשבות כמו היום, אלא ידניות, הדפס רשת או לינולאום. זה מאוד מרגש בשביל סטודנטים לעיצוב גרפי לראות את זה, זה ממש אוצר כי אף אחד כבר לא עובד ככה היום, זה נעלם מהעולם".

על אף שעבור הציבור הרחב העבודות מוצגות לראשונה, הספרים שאת עטיפותיהם יצר ווייל היו בבתים רבים בישראל בשנות החמישים והשישים. גטניו מספרת שעם פרסום התערוכה יוצרים איתה קשר אנשים שהתרגשו לגלות בבתיהם ספרים באיורו של וויל. "אחד הזיכרונות שחוזרים על עצמם זה הזיכרון מהגדת פסח, הוא אייר את הגדת הפסח הקיבוצית של השומר הצעיר ב-1950, זאת הגדה שהייתה ממש בכל בית בקיבוצים של השומר הצעיר והיא יפיפיה, אני מציגה פה את הסקיצות מההגדה, וזה ממש היילייט, יצירת מופת ממש".

שרגא ווייל, מתוך הגדת הפסח הקיבוצית של השומר הצעיר ב-1950
שרגא ווייל, מתוך הגדת הפסח הקיבוצית של השומר הצעיר ב-1950

לדברי גטניו, ההגדה משלבת את הטקסט המסורתי של ההגדה יחד עם טקסטים שמדברים על טבע וחקלאות. "זה מתבטא גם באיורים של שרגא להגדה, שמציגים דימויים מעולם התרבות הקיבוצי לצד עיטורים בהשראת בתי כנסת עתיקים שביקר בהם בארץ. סיפורים כאלה מלמדים אותנו על תרומתו העצומה של שרגא לעיצוב שדה התרבות והאמנות בישראל לא רק כאמן וצייר, אלא גם כמאייר שאיוריו ליוו את חייהם של אנשים רבים". 

"התערוכה היא גם שיר הלל לספריית פועלים", היא מוסיפה, "זו הוצאה שהייתה מוסד מרכזי מאוד בשנים המעצבות האלה של הקמת המדינה. היום כשמסתכלים על זה יש דברים שנראים לנו נאיבים מאוד, יצירה שהיא גם ספרותית וגם עיצובית כל כך יפה, זה מעורר כבוד וגם געגוע. לחשוב על זה שבתוך השנים הקשות של הקמת המדינה עם כל הבעיות שהיו, פתאום מוציאים ספרות, זה מאוד מרגש".

שרגא ווייל, עטיפת הספר עלילות החייל האמיץ שווייק (בהוצאת ספריית פועלים)
שרגא ווייל, עטיפת הספר עלילות החייל האמיץ שווייק (בהוצאת ספריית פועלים)

גלריה זוזו מציגה לרוב תערוכות קבוצתיות של אמנות עכשווית במטרה לקדם מחשבה ושיח בעולם האמנות המקומי. מכאן מגיע החיבור לאומנות של ווייל, שהאמין שלאומנות יש תפקיד מחנך בשדה התרבותי המקומי, והרגיש את שליחות התנועה והקיבוץ גם בעבודתו כמאייר וגרפיקאי. 

התערוכה תיפתח ביום שישי 12 במאי, 2023, 14:00-10:00 ותנעל ביום שבת, 08 ביולי 2023. זוּזוּ, גלריה להנעה תרבותית, עמק חפר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!