דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

צעד למען מקבלי הקצבאות: ועדת העבודה והרווחה איחדה את הצעות החוק לביטול כפל הקצבאות

אם החוק יאושר במליאה, תעוגן הוראת השעה שמאפשרת למקבלי קצבאות לקבל דמי אבטלה מלאים | הצעות החוק יוכנו יחד לקריאה שנייה ושלישית כחלק מחוק ההסדרים, מה שמעלה את הסיכוי לאישורן במליאה

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וח"כ אפרת רייטן (העבודה) בדיון בוועדת העבודה והרווחה
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וח"כ אפרת רייטן (העבודה) בדיון בוועדת העבודה והרווחה
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה בכנסת אישרה אתמול (חמישי) להצמיד את הצעות החוק לביטול קיזוז דמי אבטלה מקצבאות אחרות של חברי הכנסת מהאופוזיציה, להצעת החוק הממשלתית בנושא שהיא חלק מחוק ההסדרים. ההצעות, שהוגשו על ידי חברי הכנסת אפרת רייטן (העבודה) מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) ואימאן ח'טיב-יאסין (רע"מ), אושרו בשבוע שעבר בקריאה טרומית במליאה, ויוצמדו להצעה הממשלתית שאושרה בתחילת מרץ בקריאה ראשונה כחלק מחוק ההסדרים.

משמעות ההצמדה היא שהוועדה תכין את הצעות החוק לקריאה שנייה ושלישית כהצעה אחת, באופן שיאפשר לחברי הכנסת מהאופוזיציה להשפיע על תהליך החקיקה. לאחר אישור בוועדה, ההצעה תובא לאישור סופי של מליאת הכנסת יחד עם כלל הפרקים בחוק ההסדרים, שאליו האופוזיציה צפויה להתנגד.

מדובר בהצעה לביטול האיסור על כפל קצבאות, שמטרתה לתקן את העוול שבקיצוץ קצבה ממי שזכאי לקצבה אחרת או לדמי אבטלה ולהקל על עובדים מקבלי קצבאות לצאת לשוק העבודה. החקיקה למעשה תהפוך את האפשרות לקבל קצבת נכות לצד דמי אבטלה, שעברה כהוראת שעה במהלך הקורונה, לחוק קבוע. שינוי החוק ישפיע על כ-3,000 נכים שמקבלים דמי אבטלה, בעלות של כ-80-60 מיליון שקלים בשנה.

החל משנות ה-2000 נקבע בחוק הביטוח הלאומי איסור על כפל קצבאות, וכך מקבלי קצבה מביטוח לאומי לא הורשו לקבל גם דמי אבטלה. המשמעות היא שמבוטח שזכאי, למשל, לדמי אבטלה בעד חודש מסוים, ומקבל גם קצבת נכות, תשולם לו באותו החודש הגמלה הגבוהה מביניהן בלבד. כך גם מבוטחים הזכאים גם לדמי אבטלה וגם לקצבת שארים, הבטחת הכנסה, מזונות ואזרח ותיק (רלוונטי לנשים עד גיל 67).

עם פרוץ מגפת הקורונה, שהביאה לשיעורי אבטלה גבוהים, מקבלי קצבאות רבים היו זכאים גם לדמי אבטלה, אך לא יכלו לקבל אותם. בעקבות לחץ ציבורי, ביטלה הממשלה את האיסור על כפל קצבאות בחקיקה זמנית (הוראת שעה) שהוארכה כמה פעמים. ההארכה האחרונה הסתיימה ב-15 בפברואר, והצעת החוק אמורה לכסות את העלות לזכאים על החודשים שעברו מאז ההארכה האחרונה באופן רטרואקטיבי.

הצעת החוק, שקודמה על ידי הביטוח הלאומי וח"כ ביטון, עלתה להצבעה במליאת הכנסת לפני כשבוע לאחר שוועדת השרים לחקיקה התנגדה להצעת החוק. אז, שר העבודה יואב בן צור שעלה לפודיום על מנת להשיב מטעם הממשלה, ביקש להתנגד להצעת החוק, אך הסיר את הדרישה, והצעת החוק עברה פה אחד ברוב של 69 קולות במליאה.

"החוק הזה הוא תיקון חברתי ותיקון עוול היסטורי", אמר ח"כ ביטון. "הקיזוז בקורונה פגע באלפי ישראלים, נתנו אז הוראת שעה, ואני שמח שזה הופך לחוק בספר החוקים לצמיתות. מי שהפריש כסף לביטוח הלאומי כל חייו עשה ביטוח למצבים קשים, ולא יפגעו בזכויות שלו בימים קשים. זה חוק חברתי טוב למדינת ישראל.

"זה חוק שבא לתקן עוול שנעשה לאנשים שזקוקים לתמיכתה של המדינה יותר מכל, בזכות ולא בחסד. הם שילמו כל חייהם לביטוח לאומי, ואין סיבה שכשהם נתקלים בצרה, ואף בשתי צרות, ישללו מהם זכויות בסיסיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!