דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סודהסטרים – לא רק התאגדות עובדים, אלא התאגדות אנושית-חברתית

ביום רביעי, ה-30/10, קרה אירוע שעוד יתגלה בעתיד כבעל חשיבות עצומה – הנהלת מפעל סודהסטרים ברהט הכירה בהתאגדות של עובדיה, שבחרו להצטרף להסתדרות.

הדרך לשם לא הייתה פשוטה. בתחילה, עשתה ההנהלה ככל שביכולתה לפרק את ההתאגדות – הקמתו של וועד פנימי פיקטיבי, איומי פיטורין על עובדים מובילים בהתאגדות ועוד, היו רק חלק מהטריקים המלוכלכים שנקטה ההנהלה, וכל זאת כדי להתחמק מחובתה החוקית, ולהכיר בכך שגם לעובדים יש זכויות, וכאשר הם בוחרים להתאגד – היא חייבת להסכים לכך.

ואכן, ל-1,200 עובדי סודהסטרים יש זכויות. וכעת, גם יהיה להם וועד יציג והסכם קיבוצי שיבטיחו אותן ואת השיפור המגיע להם בתנאיהם. זוהי בשורה לא לעובדי המפעל, אלא גם לאלפי בנות ובני משפחותיהם, שירגישו גם הם את השיפור. אבל הבשורה של ההתאגדות הזו תגיע רחוק עוד יותר, כיוון שאין זו סתם התאגדות. זמן רב עבר מאז הצליח מאמץ ההתאגדות במפעל גדול כ"כ שלא בענף ההייטק, אלא בענף תעשייה "קלאסי", שעובדיו מגיעים משלל אוכלוסיות – בדואים, יהודים, אתיופים, רוסים, גברים ונשים. זוהי לא רק התאגדות עובדים, זוהי התאגדות אנושית.

זוהי התאגדות אנושית כיוון שהיא בנויה על סולידריות בין אנשים שונים, הסובלים כולם מאותו דיכוי ומאותן אפליות. זוהי סולידריות בין אנשים מאוכלוסיות מוחלשות, שמבינים שיכולתם לשפר את חייהם תלויה ביכולתם לשלב ידיים ולהיאבק יחד. זוהי התאגדות של אנשים שהחליטו לנצח למרות הפחד, למרות החשש מאיבוד הפרנסה, למרות שהסיכון עבורם עצום. החליטו – ואכן ניצחו. ולכן ההתאגדות הזו היא גם מאורע שחורג הרבה מעבר לגבולות המפעל שבאזור התעשייה ליד רהט – הבשורה שלו, הבשורה שההתאגדות היא עדיין התשובה הטובה ביותר למצוקותיהם של העובדים המוחלשים, היא בשורה שתחלחל עמוק. בחברה הערבית, למשל, שם אחוז העובדים המאוגדים נמוך מאוד, ההתאגדות ברהט צפויה להוביל להופעתן של יוזמות דומות במקומות אחרים. אנו כבר רואים את הסימנים לכך. הניצחון ברהט נותן תקווה לעובדים נוספים, והיכן שיש תקווה – יש גם מאבק להשיגה.

ואולם, עלינו גם לזכור שהמאבק לא תמיד מצליח. בעלי ההון ומשרתיהם בהנהלות המפעלים והחברות אינם מוותרים בקלות, והתאגדות עובדים עדיין דורשת אומץ רב מחבריה. לכן גם חשובים כל-כך מעמדה וכוחה של ההסתדרות. רק ההסתדרות, כתנועה חברתית וכארגון עובדים, מייצגת את השלם שגדול מסך חלקיו: מצד אחד, התאגדות עובדים במובנה הקלאסי, למען שיפור התנאים במקום העבודה. ומצד שני, תנועה הנושאת מסר של סולידריות חברתית ואחריות קהילתית. זהו הנתיב בו חייבת ההסתדרות להמשיך ולצעוד. אם היא תמשיך בכך, ההתאגדות ברהט תהיה רק הצעד הראשון בדרך ליצירה של חברה צודקת ושוויונית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!