דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

סוף לכיסוי הכפול, ואזהרה מהתייקרויות ועומס: ועדת הבריאות אישרה את הרפורמה למניעת כפל ביטוח

מטרת הרפורמה למנוע מצבים בהם מבוטחים משלמים פעמיים על אותו הטיפול, וולקבוע שבמצב כזה חברות הביטוח ישפו את קופות החולים | יו"ר הוועדה אוריאל בוסו הודיע שיתווספו 260 מליון ש"ח לחיזוק הרפואה הציבורית

רופאים מבצעים צנתור לב בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
רופאים מבצעים צנתור לב בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה למניעת כפל ביטוחי בריאות אושרה אתמול (ראשון) לקריאה שניה ושלישית בוועדת הבריאות של הכנסת, שברשות ח"כ אריאל בוסו (ש"ס).

הרפורמה נועדה להפחית את הסכום שמשלמים מבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים על כפל ביטוחי, כלומר, על כיסוי כפול של ביטוחי הבריאות הפרטיים והשב"ן (שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים הידועים גם בשם 'ביטוחים משלימים').

כיום ישנם הליכים רפואיים וניתוחים עליהם מכוסים המבוטחים פעמיים, למרות שעל כל הליך המטופל מקבל מימון רק פעם אחת. לפי הערכת משרדי הבריאות והאוצר, אזרחים מבזבזים כ-760 מיליון שקלים על כפל ביטוחי בכל שנה. בממשלה מתכוונים להעביר את הרפורמה כחלק מחוק ההסדרים, שמאגד שורה של רפורמות ומועבר בצמוד לתקציב המדינה.

לפי הרפורמה, מבוטחים שמחזיקים היום פוליסות בריאות פרטיות עם סעיפים כפולים לסעיפים של פוליסות שב"ן, יועברו באופן אוטומטי על ידי חברות הביטוח לפוליסות 'משלימי שב"ן', שמכסות רק שירותים שאינם מכוסים בשב"ן. מטופלים שירצו להמשיך להיות מבוטחים בביטוח פרטי כולל יוכלו לבחור להמשיך, ומטופלים שהועברו מביטוח פרטי כולל לביטוח פרטי "משלים שב"ן" יוכלו לחזור לביטוח המקורי שלהם תוך שנה ללא צורך בחיתום רפואי מחדש וללא תקופת אכשרה. אם אדם שמחזיק בביטוחים כפולים יקבל טיפול ויתבע החזר מהשב"ן שלו, השב"ן יהיה רשאי לתבוע את חברת הביטוח על הסכום שיצא. 

ארגוני הרופאים ביקרו את הרפורמה, לפיה קופות החולים והשב"נים סובלים מתת-תקצוב ולא ערוכים לקלוט את ציבור המטופלים שמטופל היום ברפואה הפרטית דרך פוליסות ביטוח פרטיים.

כתגובה לביקורת זו, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו ומשרד האוצר הציגו תוספת של 260 מיליון שקלים לטובת חיזוק הרפואה הציבורית כפי שהוסכם בהסכמים הקואליציונים: פיתוח ומיגון בתי חולים – 135 מיליון, התמחויות רופאים בשירות הציבורי – 15 מיליון, קיצור תורים בבתי חולים כלליים – 75 מיליון, מתורגמנים בבתי חולים לטובת סיוע לאוכלוסיית עולים חדשים – 10 מיליון, מרכזי חוסן בעוטף עזה – 4 מיליון, אשפוזי בית – 10 מיליון, שיפוצי מחלקות פנימיות בבתי חולים עצמאיים -11 מיליון ש"ח.

“זוהי בשורה אמיתית וחברתית ממדרגה ראשונה", אמר בוסו, "השגנו רפורמה משמעותית, יחד עם תקציבים נלווים נוספים שיחזקו את מערכת הרפואה הציבורית".

יו"ר ארגון הרופאים הציבוריים, ד"ר אייל שפירא, הגיב: "אישור החוק הוא בכיה לדורות. החוק יפגע במטופלים ובמבוטחים, יקפיץ את מחירי פוליסות הבריאות המסחריות ויביא למצב של רפואה לעשירים ורפואה לעניים. כרופאים עצמאיים שמטפלים בציבור רחב של מטופלים, גם במערכת הציבורית וגם במערכת הפרטית, אין לנו את הזכות להרים ידיים. נעשה הכל כדי לשמור על מערכת הבריאות שלנו גם אל מול הגורמים שמתעקשים בכוח להרוס אותה".

מנכ"לית ארגון ארצ"י, סיגל משהיוף הוסיפה: "בדיונים הארוכים בוועדת הבריאות נתקלנו באטימות הדרג המקצועי במשרד האוצר. למרות אזהרות חוזרות ונשנות של מומחים בתחום, סרב האוצר לשנות את החוק שיזם. בנוסף, במקום לקחת אחריות על סירוס מערכת הבריאות הציבורית לאורך שנים, גלגל האוצר את האשמה לבעיות דווקא לרופאים המסורים. באמצעות החוק החדש הצליח האוצר להשתלט גם על שירותי הבריאות הממומנים בכסף פרטי. החוק יביא להתארכות תורים בשב"ן ולעלייה במחירי שירותי הבריאות שלנו. נמשיך  לפעול לשיפור זמינותם של שירותי בריאות איכותיים בישראל ולמען זכותם של הרופאים לתת שירות לכל חולה".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, הדגיש את החשיבות של קיצור התורנויות הארוכות במערכת הבריאות הציבורית: ״חוק הסדרים שעניינו בריאות אזרחי ישראל לא יכול לשמש רק לצינור של האוצר להעברת כספים בין חברות הביטוח לקופות החולים אלא חייב גם להיטיב עם שירותי הבריאות של כלל האוכלוסייה. לכן נלחמנו להרחבת פעילות חדרי הניתוח בבתי החולים הציבוריים ואנו מברכים את יו״ר הוועדה אוריאל בוסו שהצליח לייצר משוואה חדשה בחוק, הקובעת מעתה כי על כל תקציב שיעבור מהביטוח הפרטי לביטוח  המשלים, יעבור תקציב מקביל לקיצור תורים של ניתוחים ברפואה הציבורית".

"כבר בשנה הקרובה יועבר תקציב של 50 מליון ש״ח לקיצור תורים של ניתוחים בבתי החולים הציבוריים ובהמשך התקציב יגדל בהתאם לגידול בתקציב שיועבר מחברות הביטוח הפרטיות לביטוח המשלים בקופות החולים. כמו כן, העלנו לסדר היום את סוגיית המגבלות שמטילות קופות החולים על הצטרפות רופאים ורופאות לביטוחים המשלימים, מגבלות שגורמות להגדלת זמני ההמתנה למומחים ולניתוחים". 

"נמשיך לפעול יחד עם יו״ר וועדת הבריאות וחה״כ טניה מזרסקי על מנת שרשימות הרופאים והרופאות יורחבו ונראה גידול משמעותי בדיווחי הביקורת שוועדת הבריאות דרשה מקופות החולים. חייבים לקצר לאזרחי ישראל את התורים למומחים ולניתוחים – זה מציל חיים!״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!