דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

יצוא הגז מישראל זינק השנה ב-29%; הביקוש המקומי עלה ב-3%

הפקת הגז הטבעי ב-2022 הגיעה לשיא ועומדת על 21.9 BCM בשנה | הרווח הגדול הוא במאגר לוויתן, שמייצא 70% מהתפוקה, במחירים גבוהים ממחירי הגז בישראל בעשרות אחוזים

אסדות קידוח במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
אסדות קידוח במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפקת הגז הטבעי ב-2022 הגיעה לשיא חדש העומד על 21.9 BCM בשנה. כך לפי סקירת ההתפתחויות במשק הגז שפרסמה אתמול רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה והתשתיות.

לפי הסקירה, הצריכה של צרכני הגז הישראליים גדלה ב-3% והגיעה ל-12.7BCM. עיקר הגידול בצריכה הכוללת נובע מייצוא הגז הטבעי, שזינק בשנה זו ב-29% ביחס ל-2021 ועמד על 9.2 BCM. בשנת 2020, סך כמויות הייצוא הסתכמו בכמחצית מכך, ועמדו על 4.2 BCM. הגברת ההפקה ובעיקר הגברת היצוא אפשרו את הפחתת דמי ההולכה שגובה חברת נתג"ז מצרכני הגז המקומיים ב18% בשנה, וביחד עם שנת 2021, ב22% בשנתיים.

תרשים: אספקת גז טבעי בכלל המשק לפי מקורות אספקה, אחוזים במבט רב שנתי (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)
תרשים: אספקת גז טבעי בכלל המשק לפי מקורות אספקה, אחוזים במבט רב שנתי (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)

הרווחים הגדולים מתרכזים במאגר לוויתן

מאגר "לוויתן", הגדול במאגרי ישראל, הפיק במהלך השנה החולפת 11.4 BCM לעומת 10.7 BCM בשנת 2021. כ-70% מהגז במאגר נשלח לייצוא, דרך מצרים וירדן, במחירים גבוהים בעשרות אחוזים לעומת מחירי הגז בישראל.

מאגר "תמר" הפיק בשנה שעברה 10.2 BCM, לעומת 8.6 BCM ב-2021 כשרק 30% מהגז מיועד ליצוא ו-70% לשוק המקומי. מאגר כריש-תנין החל להפיק גז באוקטובר 2022, וסה"כ סיפק למשק המקומי כ-0.3 BCM במהלך תקופה זו. ייבוא גז טבעי נוזלי באמצעות האונייה המגזזת ב-2022 עמד על 0.05 BCM, ירידה של 30% לעומת2021. בסוף השנה הפליגה האונייה המגזזת מחופי ישראל, עם כניסתו לפעילות של המאגר הישראלי השלישי, כריש-תנין.

גידול משמעותי גם בצריכה המקומית 

מבחינת הצריכה המקומית, ב-2022 נרשם שוב שיא בצריכת הגז הטבעי, שעמדה על 12.7 BCM, גידול של 3% בצריכה ביחס ל-2021. הגידול בצריכת הגז הטבעי נובע, בין היתר, מגידול בשימוש בגז טבעי בתחנות הכוח הקיימות המופעלות בגז טבעי, ומחיבור של צרכנים נוספים לרשת החלוקה.

גידול נוסף אמור היה להתרחש מיוני 2022, אז היו אמורים להיות מושלמים שני פרויקטים גדולים במעבר מפחם לגז: הפעלת יחידה 70 במתחם "אורות רבין" והסבת יחידה פחמית לשימוש בגז בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. שני הפרויקטים נמצאים באחריות חברת החשמל, אך סובלים מעיכוב משמעותי ולא יצאו עד כה לפועל. ההשלכות של העיכוב הן הגברת זיהום האוויר במשק, תוך שימור צריכה גבוהה של פחם יקר.

מבנה מסחרי של משק הגז הטבעי, נתוני צריכה ואספקה של גז טבעי ב-2022 ב-BCM (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)
מבנה מסחרי של משק הגז הטבעי, נתוני צריכה ואספקה של גז טבעי ב-2022 ב-BCM (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)

כיום, כושר ההפקה הכולל של 3 מאגרי הגז הוא גדול משמעותית מהצריכה המקומית. הדבר שמאפשר יצוא כמות משמעותית של גז, בהתאם למגבלות הולכה. עם זאת, יצוא גז יוצר חלופה משתלמת מאוד לחברות הגז ומפחית את כוח המיקוח של הצרכנים המקומיים ולכן דוחף להתייקרות הגז בישראל.

בקצב היצוא הנוכחי, בתוך 15 עד 20 שנה צפוי להתחיל מחסור מקומי שעתי בגז למשק המקומי, שיתפתח למחסור כולל בהמשך. מחסור זה יכול להימנע בשתי דרכים עיקריות. הדרך הקשה ליישום היא מציאת עוד מאגרי גז וחיבורם לצנרת הגז בישראל והדרך הקלה לישום היא הטלת מגבלות שנתיות ושעתיות על כמויות הגז ליצוא. מחסור כזה בא לידי ביטוי בימי תחזוקה של מאגרי גז או בתקלה, אז היצוא נמשך כסדרו והשוק המקומי נדרש להתמודד עם מחסור. למשרד האנרגיה סמכות לתעדף את האספקה המקומית על פני היצוא, אך עד היום הוא לא השתמש בסמכות זו.

גידול מתון בלקוחות התעשייתיים 

 צריכת הגז הטבעי בסקטור התעשייה המקומית הסתכמה בשנת 2022 ב-2.6 BCM, בדומה לשנה שלפני כן. סקטור התעשייה עצמו מחולק לצרכנים גדולים הצורכים דרך רשת ההולכה הארצית גז טבעי בלחץ גבוה, וצרכני חלוקה הצורכים גז טבעי בלחץ נמוך דרך מערכת חלוקת הגז הטבעי. סקטור החלוקה גדל מ-123 ל-150 צרכנים בשנה החולפת, מה שהביא לגידול של 18% בכמויות הגז הטבעי בסקטור זה.

מפת אזורי חלוקה לפי בעלי רשיונות חלוקה (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)
מפת אזורי חלוקה לפי בעלי רשיונות חלוקה (מתוך מסמך שקירת התפתחות במשק הגז הטבעי – סיכום לשנת 2022 של רשות הגז הטבעי)

רשת הגז ממשיכה לגדול 

נכון לסוף שנת 2022, נתג"ז הקימה במצטבר כ- 900 ק"מ של צנרת הולכה. החברה מוליכה גז טבעי ל-43 לקוחות גדולים שונים, ובכללם לקוחות יצוא במצרים ובירדן ועוד מספר לקוחות בתהליכי הצטרפות. לקוחות קטנים, מחוברים לרשת חלוקת הגז, על ידי זכיינים פרטיים.

במהלך השנה החולפת, השלימה נתג"ז את חיבור תחנת הכוח אורות רבין, שם יופעלו בגז טבעי שני מחז"מים חדשים בהספק כולל של כ-1,300 MW לשעה, אשר יחליפו את יחידות הייצור הפחמיות 1-4 שנמצאות באתר. בנוסף הושלם חיבור יחידה מספר 1 בתחנת הכוח רוטנברג (575 מגה-ואט), שהיא אחת מתוך ארבע יחידות הממוקמות בתחנת הכוח הפחמית באשקלון בהספק כולל של 2,250 מגה-ואט. כמו כן הושלמו חיבורי תחנות הכוח שורק 2 עבור חברת IDE התפלה וצומת אנרגיה.

בתוך כך, מקדמת החברה הקמה של שלושה מקטעים משמעותיים באורך כולל של כ- 75 ק"מ מערוער לרותם, מאשל הנשיא לרמת חובב ומדור לחגית. פרויקט קליטת הגז הטבעי ממאגרי כריש ותנין נמצא בשלבי מסירה מחברת אנרג'יאן לנתג"ז. כמו כן, במסגרת הרחבת הייצוא למצרים מקימה נתג"ז בימים אלה את פרויקט אשדוד – אשקלון, קו ימי באורך של כ- 46 ק"מ שיאפשר את הגדלת הייצוא למצרים ויוסיף יתירות במערכת ההולכה לשוק המקומי. פרויקט זה יושלם בעיכוב, עקב תקלה באניה המניחה את הצנרת בים.

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "מצבורי הגז הטבעי שהתגלו לחופי מדינת ישראל מאפשרים לנו ביטחון אנרגטי שלא היה לנו שנים, ואילו משבר האנרגיה באירופה רק הדגיש את יציבות משק האנרגיה המקומי. לצד הגידול בצריכה המקומית, בין היתר, בשל חיבור צרכנים נוספים לרשת החלוקה ומעבר לתחנות כוח מונעות גז טבעי כפי שהנחיתי עם כניסתי לתפקיד, בעתיד הקרוב אקבל החלטות שיחזקו את הכלכלה ויאפשרו שיתופי פעולה אזוריים נוספים – תוך הבטחת הכמות הנדרשת לצורכי המשק הישראלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!