דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לאחר איום בהשבתה: שכר המטפלות במעונות השיקומיים יושווה לסייעות גני ילדים

משרדי הרווחה והאוצר סיכמו שמפעילי המעונות לפעוטות עם צרכים מיוחדים ישופו על העלאת השכר, במטרה להתמודד עם נטישת מטפלות | בעקבות ההסכם ביטלו המעונות את ההשבתה שתוכננה | שר הרווחה יעקב מרגי: "ההסכם מתקן את העוול"

הפגנה נגד הפקרת מעונות היום השיקומיים (צילום: מטה המאבק של מעונות היום השיקומיים)
הפגנה נגד הפקרת מעונות היום השיקומיים (צילום: מטה המאבק של מעונות היום השיקומיים)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר הרווחה, יעקב מרגי ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הודיעו היום (שני) שהגיעו להסכמה שתאפשר להעלות את שכר המטפלות במעונות היום השיקומיים לפעוטות, ולהשוות אותם להסכם הסייעות בגני הילדים שמועסקות על ידי הרשויות המקומיות. זאת לאחר מאבק שהובילו ארגונים המפעילים את המעונות והורים לפעוטות עם צרכים מיוחדים המטופלים בהם, שכלל הפגנת עובדות במעונות והורים מול הכנסת אתמול (שני) ואיום בהשבתת המעונות מחר (רביעי), שדרישתו המרכזית היתה העלאת שכר המטפלות.

בהודעת משרד הרווחה נאמר ש"שיפוי המפעילים על העלאה בשכר הסייעות תיכנס לתוקפה מיד עם אישור תקציב המדינה' אשר צפוי לעבור בכנסת מיד לאחר חג השבועות". כלומר, ארגונים שיעלו את שכר המטפלות-מחנכות בהשוואה לשכר הסייעות ישופו על כך בתקצוב שהם מקבלים מהמדינה. בתשובה לשאלת 'דבר' הסבירו במשרד הרווחה שהסיכום הוא עקרוני, וההחלטה על מקור תקציבי ואופן המימון תתקבל בהמשך.

עם פרסום ההודעה ביקרו חלק מהארגונים ביקרו את הודעת המשרד בטענה שסוגיות נוספות הקשורות בתקצוב המעונות לא נפתרו, אך מאוחר יותר פרסמו הודעה על ביטול ההשבתה שתוכננה, לפיה "בעקבות שיחה שקיימו הערב נציגי ועד מעונות היום השיקומיים עם שר הרווחה ומתוך ההבנה כי יש נכונות והתחייבות מצדו לפתור את המשבר, הוחלט להשהות את ההשבתה שתוכננה למחר וזאת במטרה להגיע להסכמות סופיות בימים הקרובים".

שר הרווחה מרגי אמר עם חתימת ההסכם: "ההסכם שאליו הגענו מתקן את העוול ומשווה את תנאי העסקה של הסייעות במעונות השיקומיים לאלו של המעונות בשלטון המקומי. משרד הרווחה והביטחון החברתי ימשיך לפעול לקידום השירותים לאנשים עם מוגבלות מלידה ועד זקנה".

מיצג מחאה נגד הפקרת מעונות היום השיקומיים (צילום: מטה המאבק של המעונות השיקומיים)
מיצג מחאה נגד הפקרת מעונות היום השיקומיים (צילום: מטה המאבק של המעונות השיקומיים)

4,000 פעוטות במעונות, משבר כוח אדם הולך ומחריף

4,000 פעוטות מעונות היום השיקומיים הם מסגרות המיועדות לפעוטות בני חצי שנה עד שלוש עם עיכוב התפתחותי או צרכים מיוחדים אחרים. תינוקות ופעוטות אלו זכאים למעונות לפי אמות מידה שנקבעו בחוק שחוקק בשנת 2000. המעונות מופעלים באמצעות עמותות ציבוריות ומפוקחים על ידי משרד הבריאות, משרד הרווחה וזרוע העבודה. כיום ישנם 180 מעונות שיקומיים, שמטפלים בכ-4,000 פעוטות. בשנת 2022 תוקצבו המעונות על ידי משרד הרווחה ב-331.9 מיליון שקלים.

המעונות מתוקצבים על ידי משרד הרווחה ומחויבים לתקנים וסל שירותים שמותאמים לצרכי הפעוטות, וכן על ידי קופות החולים שמשפות אותם על טיפולים התפתחותיים שהפעוטות זכאים להם בהתאם לסל הבריאות. התעריף נקבע על ידי שרי הרווחה והבריאות, בהסכמת משרד האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. חלק נוסף הוא השתתפות ההורים, שנקבעת על ידי משרד הרווחה בהתאם לרמת הכנסה, בדומה למעונות היום המפוקחים לפעוטות. השתתפות זו ומשולמת לרשות המקומית שמעבירה אותה לארגונים המפעילים.

התקינה במעונות דורשת אנשי צוות רבים בשל האופי המיוחד שלהם, כך שהתקן עומד על 3.5 מטפלות מחנכות וגננת בכיתה שיש בה עשרה פעוטות בממוצע. נוסף על כך, מועסקים במעונות אנשי מקצוע פרא-רפואיים, עובדות סוציאליות, ובחלק מהמקרים גם אחות.

המעונות השיקומיים, כמו כל המסגרות לגיל הרך, סובלים ממעבר של מטפלות מחנכות לעבוד כתומכות חינוך בגני הילדים, מגמה שתחריף עם חתימת הסכם השכר של ההסתדרות מול השלטון המקומי ומשרד האוצר. לכן דרשו בפורום המעונות דורש להצמיד את שכרן של המטפלות מחנכות לשכרן של תומכות החינוך בגני הילדים, דרישה שמשרד האוצר התחייב אליה, וכעת תצטרך לעמוד במבחן היישום.

נוסף על כך טוענים בארגונים שהמעונות מתוקצבים בחסר ללא קשר לשכר, ולפי הודעת הארגונים, השיחות עם משרד הרווחה והאוצר בנושא זה יימשכו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!