דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יתחילו ב-7:30: יום הפעילות במעונות המפוקחים לגיל הרך יקוצר בחצי שעה, וההתייקרות תצומצם

בהמלצות ועדת המחירים שצפויות להיחתם בקרוב מוצע גם לקצר בשעה את הפעילות בימי ו' | המטרה: צמצום הפער בין שעות העבודה של המטפלות לסייעות בגני הילדים | המשמעות האפשרית: הורים שיצטרכו לצאת מוקדם לעבודה ישלמו יותר

מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer  ויקימדיה קומונס)
מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer ויקימדיה קומונס)
מיכל מרנץ
אסף צבי
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יום הפעילות במעונות המפוקחים לגיל הרך יקוצר בחצי שעה, ויתחיל ב-7:30 בבוקר במקום ב-7:00, וימי הפעילות ביום שישי יסתיימו ב-12:00 במקום ב-13:00 – כך נקבע בהמלצות מעודכנות של ועדת המחירים, שפורסמו לפני כחודש, ולפי הצהרת שר החינוך יואב קיש צפויות להיחתם בקרוב. הסיבה לקיצור היא ניסיון לצמצם את הפער בין שעות העבודה של מטפלות-מחנכות במעונות היום לאלו של סייעות בגני ילדים. עקב קיצור השעות, ההתייקרות עליה המליצה הוועדה בתעריפי מעונות היום תצומצם.

המלצות הוועדה מתייחסות למעונות המפוקחים או 'מעונות הסמל', המופעלים על ידי ארגונים כמו ויצו ונעמת, וניתן לקבל סבסוד ממשלתי על שכר הלימוד בהם. במעונות אלו מטופלים כ-120 אלף תינוקות ופעוטות, שהם כרבע מכלל הילדים בגיל לידה עד שלוש.

במסמך המלצות הוועדה נכתב ש"גורמי המקצוע במשרד החינוך ובמשרד האוצר, וזאת בהלימה בין היתר לבקשות שעלו מהארגונים המפעילים את מעונות היום, ממליצים להפעיל את  מעונות היום בשעות עבודה שונות וקצרות יותר… כך שיפעלו בשעות דומות יותר לגני ילדים במסגרת משרד החינוך".

ככל הנראה, המטרה היא שימור כוח האדם של מטפלות-מחנכות במעונות, על ידי קיצור שעות העבודה בהם. סיבה נוספת יכולה להיות צמצום ההתייקרות הצפויה במחיר המעונות.

לצד הצגת התכנית להוזלת החינוך לגיל הרך של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש, המלצות ועדת המחירים צפויות לצאת לפועל ותעריף המעונות המפוקחים לגיל הרך, צפוי להתייקר. ראש הממשלה והשרים יזמו מספר צעדים שלטענתם יוזילו את המעונות לחלק מההורים, כמו נקודות זיכוי במס להורים לילדים בגיל לידה עד שלוש והגדלת מענק עבודה לזכאים, וכן הגדלת הסבסודים להורים. אך בפועל, חלק מהסכומים שיינתנו להורים כתוצאה ממהלכים אלו יספגו את ההתייקרות הצפויה או את חלקה, והחלק האחר יוזיל את המעונות לחלק מההורים ביחס למחירם כיום.

קיצוץ שעות הפעילות יצמצם את ההתייקרות ב-131 שקלים בחודש

המלצת הוועדה כוללת חישוב מחדש של התעריפים להורים שנקבעו בהחלטתה מיולי האחרון, בהתאם לשינוי בשעות הפעילות. עקב כך, המחיר הממוצע לפעוט במעון שמופעל על ידי מוסד ללא כוונות רווח (מלכ"ר) צפוי לרדת ב-131 שקלים לחודש מהמחיר שנקבע: מ-2,568 שקלים ל-2,486 שקלים. המחיר הזה עדיין גבוה ב-206 שקלים מהתעריף הנוכחי, שעומד על 2,280 שקלים בחודש בממוצע. המחיר הממוצע מורכב משלושה תעריפים – של תינוק בגיל לידה עד שנה; פעוט בגיל שנה עד שנתיים ופעוט בגיל שנתיים עד שלוש שנים. (במעונות שאינם מלכ"רים התעריפים שונים, אך ההפרשים קטנים).

הוועדה קובעת גם מדרגת מחיר נוספת למעונות שיאמצו מפתח תקינה חדש שבו יש יותר מטפלות-מחנכות במעון, כלומר פחות ילדים לכל מטפלת-מחנכת. במדרגה זו המחיר היה אמור לעלות ל-2,836 שקלים בממוצע, ולאחר צמצום שעות הפעילות הוא יירד ל-2,705 שקלים, כלומר ירידה של 131 שקלים בממוצע, אך עדיין יהיה יקר ב-425 שקלים מהתעריף כיום. כלומר, במעונות אלו שישפרו את השירות, ההתייקרות תהיה משמעותית בהרבה.

הורים שחייבים לצאת לעבודה ב-7:00 ישלמו יותר

הורים שאינם זקוקים למעון עבור ילדם החל מ-7:00, לא יושפעו משינוי השעות ו'ירוויחו' מצמצום ההתייקרות של המעונות (שכאמור, עדיין יעלו יותר ממחירם כיום). עם זאת, עבור הורים שצריכים לצאת מוקדם לעבודתם ואין להם סידור חלופי, התוצאה עלולה להיות אובדן שעות עבודה והפסד הכנסה, אובדן מקום העבודה, או התייקרות גדולה יותר מאשר הורים אחרים.

התייקרות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהעברת הילד למעון לא מפוקח, שעלותו בדרך כלל יקרה יותר ממעון מפוקח ואין בו סבסוד ממשלתי. אפשרות נוספת היא שהמעונות יקבלו אישור לפעול גם מ-7:00 בבוקר עבור הורים שמעוניינים בכך, בתשלום נוסף, בדומה להסדר 'שעת הארכה' שמתקיים גם כיום בחלק מהמעונות המפוקחים בין השעות 16:00 ל-17:00. לפי נהלי משרד העבודה, התשלום על שעת ההארכה יחושב באופן יחסי ליום הפעילות הרגיל, ואם ההורה זכאי לסבסוד, גם שעת ההארכה תסובסד. במקרה כזה, הורים שיביאו את ילדם מוקדם למעון ישלמו יותר משאר ההורים. במשרד העבודה עדיין לא הודיעו אם הסדר כזה צפוי לצאת לפועל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!