דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

מסקנות ועדת הבדיקה לבריחת המחבלים מכלא גלבוע: מפקד המחוז יסיים את תפקידו

הוועדה מצאה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים | בדו"ח נכתב שמפקד מחוז צפון, גונדר אריק יעקב, יסיים את תפקידו | נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי לא תודח מתפקידה וסגן הנציבה לא יודח

הסריקות אחר האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: פלאש90)
הסריקות אחר האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת המחבלים מכלא גלבוע הגישה היום (רביעי) את מסקנותיה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולעורכי הדין של ארבעת בכירי שב"ס שהוזהרו על ידי הוועדה – הנציבה, סגנה, מפקד מחוז צפון ומפקד כלא גלבוע. לפי הדו"ח, נציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי, לא הודחה. מפקד מחוז צפון ומפקד כלא גלבוע הודחו.

הדו"ח נמסר לשר לאחר שהוועדה שמעה למעלה מ-50 עדים, חלקם במספר דיונים (עדויותיהם מתפרסות על פני 6,500 עמודי פרוטוקול), ובחנה למעלה מ-60 אלף מסמכים של שירות בתי הסוהר וגורמים אחרים. הוועדה עסקה גם בסוגיות רלוונטיות נוספות, כמו פרשת הטיפול של שב"ס בטענות לפגיעה מינית בסוהרות בבית הסוהר גלבוע, שלא ירדה מסדר היום הציבורי, ודרך מינוי קצינים בכירים בשב"ס.

הוועדה מצאה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים, והיחס לאסירים הביטחוניים. כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה. רובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע. הוועדה הזהירה במהלך עבודתה ארבעה קצינים בכירים בשב"ס כי הם עלולים להיפגע ממסקנותיה ומהמלצותיה. הוצאת האזהרות הביאה לקיומו של שלב שני של דיונים, שבו היו המוזהרים מיוצגים בידי עורכי דין.

הוועדה מצאה כשלים או ליקויים בכל אחד מארבעת הקצינים, בהיבטים פיקודיים ומקצועיים שונים וברמות חומרה שונות. לאחר איזון בין הכשלים והליקויים הללו לפעילות החיובית הרבה של כל קצין. הוועדה המליצה כי גנ"ם פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, יסיים את תפקידו ולא ימלא עוד תפקיד פיקודי-מבצעי בשב"ס. המלצה זו התייתרה מאחר שגנ"ם בן שטרית כבר סיים את שירותו בשב"ס.

הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)
הסריקות אחר ששת האסירים שנמלטו מבית הכלא גלבוע (צילום: Israeli Prison Services/Handout via REUTERS)

בדוח עצמו נכתב כי "גנ"ם בן שטרית כשל במילוי תפקיד מפקד בית הסוהר גלבוע. הוא כשל הן במעשיו, הן בהימנעות מהכוונת פקודיו כנדרש ומביצוע פעולות פיקוח ובקרה בתחומים שונים של פעילות בית הסוהר. הוועדה התחשבה בכך שגנ"ם בן שטרית קידם את שיפור הכשירות בבית הסוהר ואינו אחראי בלעדי לחלק מהכשלים ומהליקויים הללו. אלו נמצאו בבית הסוהר גלבוע גם לפני כניסתו לתפקיד".

גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, יסיים את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב"ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי. "הוועדה מצאה כי גונדר אריק יעקב כשל במילוי תפקיד מפקד מחוז הצפון. הוא כשל הן במעשיו, הן בהימנעות מהכוונת פקודיו כנדרש ומביצוע פעולות פיקוח ובקרה בתחומים שונים על פעולות פקודיו ועל פעולות בתי הסוהר הביטחוניים שבתחומו", נכתב בדו"ח.

לא יינקטו צעדים פיקודיים בעניינו של גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון. עם זאת, אם בעתיד תישקל האפשרות למנות את גונדר ביטן לתפקיד נציב בתי הסוהר, יינתן משקל גם למסקנות הוועדה בעניינו. "הוועדה מצאה כי אצל גונדר מוני ביטן נפלו ליקויים במילוי תפקיד סגן הנציבה וראש אג"ם.

בדו"ח נכתב כי "הוועדה מצאה כי אצל רב גונדר קטי פרי נפלו ליקויים באופן מילוי תפקיד נציבת בתי הסוהר. עיקרם – הטיית האיזון הנדרש בין נקיטת מהלכים ארוכי טווח לטיפול המיידי בזיהוי ליקויים ותיקונם. הוועדה התחשבה בפעולות הרבות שנקטה הנציבה לקידום שב"ס בתקופה קשה לארגון, בהיקף המשימות הגדול מאוד שמוטל עליה, ובכך שליקויים רבים קדמו לכניסתה לתפקידה. בחשבון כולל הוועדה סבורה כי יש להסתפק בכל אשר הערנו לגביה, ואין מקום להמליץ לנקוט בעניינה צעדים. הם אינם מתחייבים לדעתנו, ואף עלולים לערער את יציבות הארגון".

רב גונדר קטי פרי, ראש שירות בתי הסוהר (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
רב גונדר קטי פרי, ראש שירות בתי הסוהר (צילום יונתן זינדל/פלאש90)

בתגובה לדוח של ועדת הבדיקה, אמרה פרי בתגובה: "הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מלא מכלל הגורמים בשב"ס. אני שמחה כי הוועדה קבעה שאין מקום להמליץ על נקיטת צעדים לגבי וגם שיבחה אותי על המהלכים שהובלתי. אני משרתת בשירות בתי הסוהר 35 שנה – את כל חיי הקדשתי לארגון במסירות ובמקצועיות. עברתי תקופה לא פשוטה, אך היום נעשה איתי צדק. הוועדה שעמדה על המצב הקשה של הארגון, כפי שהיה ערב כניסתי לתפקיד, קבעה כי מרגע שמוניתי".

"גיבשתי תוכנית רב- שנתית ופעלתי בנחישות כדי לקדם את הארגון ולצמצם את הפערים הרבים ששב"ס מתמודד עמם. בכוונתי ללמוד לעומק את דוח ועדת הבדיקה, ולהוביל לתיקון כל הליקויים הנדרשים. שירות בתי הסוהר נמצא בעיצומה של מהפכה בתחומים רבים ואני נחושה להמשיך ליישם את התוכניות שגיבשנו לטובת מדינת ישראל", הוסיפה פרי.

הבריחה מבית הסוהר גלבוע התרחשה ב-6 בספטמבר 2021 לפנות בוקר, כאשר ארבעה אסירים ביטחוניים שנידונו למאסר עולם ושני עצירים ביטחוניים נמלטו מבית הסוהר גלבוע באמצעות מנהרת בריחה. ארבעה מהם נלכדו בישראל כארבעה ימים לאחר הבריחה, והשניים הנותרים נלכדו בג'נין ב-19 בספטמבר.

זכריה זביידי, יעקוב קאדרי, מוחמד עארדה ומוחמד עארידה (צילום: דוברות המשטרה, ללא קרדיט)
זכריה זביידי, יעקוב קאדרי, מוחמד עארדה ומוחמד עארידה (צילום: דוברות המשטרה, ללא קרדיט)

באוקטובר 2022 הוגשו כתבי אישום נגד ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע, וחמשת האסירים הנוספים שסייעו להם. מכתב האישום עלה כי בסוף שנת 2020 החליט המחבל מחמוד עארדה לחפור מנהרה מהתא על מנת להימלט מבית הסוהר, ולשם כך פנה לאסירים מחמוד קאדרי, איהם כמאמג'י ומונדאל אינפיעאת והציע להם לקחת חלק בחפירת המנהרה. בחודש מרץ הצטרף גם מוחמד עארדה, בן דודו של מחמוד, לתוכנית הבריחה. לקראת סיום החפירה, החליטו בני הדודים מחמוד ומוחמד עארדה וג'ראדאת לפנות אל זכריא זביידי ולהציע לו לברוח עימם מהכלא – כדי שזה ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלסטינית וידאג להם למעצר הגנתי ברשות הפלסטינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!