דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"חשוב לזכור את אלו שאיבדו את חייהם בגבורה בשביל להגיע לירושלים"

לכבוד יום הזכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, שחל ביום ירושלים, בבני עקיבא ערכו פעילויות להעלאת המודעות לעלייה | רעות בלאו, חברה בתנועה: "זה חלק מסיפורו של העם היהודי, לא רק של העדה האתיופית"

חברות בבני עקיבא במבצע חלוקת נרות נשמה לזכר יהודי אתיופיה. מימין לשמאל: הדס רכזת הגרעין, מעיין, יערה, ורעות בלאו (צילום: דוברות בני עקיבא)
חברות בבני עקיבא במבצע חלוקת נרות נשמה לזכר יהודי אתיופיה. מימין לשמאל: הדס רכזת הגרעין, מעיין, יערה, ורעות בלאו (צילום: דוברות בני עקיבא)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"זה חלק מסיפורו של העם היהודי, אני לא חושבת שזה הסיפור של העדה האתיופית בלבד", אומרת רעות בלאו, תלמידת כיתה י"ב וחניכה בתנועת בני עקיבא, על יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל שחל מחר (שישי).

במועד זה מציינים את מותם של 4,000 יהודים מאתיופיה שנספו בדרכם לישראל. הוא מצויין דווקא ביום ירושלים, כסמל לתפקידה המרכזי של ירושלים בתרבות יהודי אתיופיה.

לקראת ציון היום, תנועת בני עקיבא ערכה פעילויות שונות במטרה להפיץ את סיפור העלייה של יהדות אתיופיה ולהעלות מודעות לעלייה הציונית בקרב הדור הצעיר בחברה הישראלית ובעדה האתיופית בפרט.

בלאו חברה בגרעין של"פ מטעם התנועה, מתגוררת ומדריכה בכרמיאל. היא הקימה בכניסה לקניון, יחד עם חברי הגרעין שלה, דוכן עם נרות נשמה עליהם מוטבעים שמות הנספים. הפעלת הדוכן כללה הסבר לעוברים והשבים על סיפור העלייה ומתן נרות הנשמה ללא עלות להדלקת הנרות להעלאת נשמתם.

נרות נשמה בדוכן שהקימו חברי תנועת בני עקיבא בכרמיאל לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל (צילום: בני עקיבא)
נרות נשמה בדוכן שהקימו חברי תנועת בני עקיבא בכרמיאל לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל (צילום: בני עקיבא)

"החניכים התרגשו מהנוכחות של סיפור משפחתם בסניף"

"יום ירושלים קרוב לליבי", מספרת בלאו. "אני אוהבת ביום הזה להגיע לירושלים ולחגוג את שחרורה ואת היותנו עם אחד. אבל חשוב לזכור את אלו שאיבדו את חייהם בגבורה בשביל להגיע לירושלים".

בלאו אומרת שהתגובות לדוכן היו חיוביות מאוד. "ניגשו אלינו בני העדה האתיופית וממש פרצו בדמעות. אנשים אחרים התרגשו מאוד וביקשו לקחת כמה נרות נשמה למשפחות שלהם. הארגזים שלנו נגמרו ממש מהר". הדוכן, היא מספרת, לא קיבל כמעט תגובות שליליות. "חלק מהאנשים הגיבו באדישות או שמיהרו. היו גם דוברי רוסית שלצערי לא הייתה לנו דרך לספר להם את הסיפור".

חלק מנרות הנשמה חולקו בסניף המקומי של בני עקיבא. "לא מעט מחניכי הסניף הם בני העדה האתיופית", מספרת בלאו, "ולכן הם התרגשו מאוד מהנוכחות של סיפור משפחתם בסניף. ההתרגשות הזאת דבקה בשאר חניכי הסניף".

חברי הגרעין של בלאו למדו על סיפור העלייה לקראת הפעלת הדוכן. "ראינו עדויות מצולמות של זקני העדה שהיו במסע שצולמו ע" בני עקיבא. למדתי מהעדויות המון. הן ממש צמררו אותי".

חברות בבני עקיבא בכרמיאל בדוכן שהקימו לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרם לישראל (צילום: בני עקיבא)
חברות בבני עקיבא בכרמיאל בדוכן שהקימו לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרם לישראל (צילום: בני עקיבא)

'גרעין של"פ' היא תוכנית חינוכית של תנועת בני עקיבא. התוכנית כוללת 'גרעינים', שהם קבוצות של 4-6 תלמידי כיתה י"ב שעוברים לעיר אחרת ממקום מגוריהם שם הם ממשיכים את לימודיהם בתיכון מקומי ומתנדבים בקהילה. כך למשל בלאו מגיעה במקור מהשומרון ולומדת השנה בבית ספר 'אמי"ת' בכרמיאל. בשעות אחר הצהריים היא מדריכה את שכבת ג' בסניף בני עקיבא, חונכת נערה בגילה בעמותה לצרכים מיוחדים ופועלת במחלקת הרווחה בעיר.

מלבד חלוקת הנרות, קיימה תנועת בני עקיבא בשיתוף עם החברה למתנ"סים מפגשים בין זקני העדה שהיו בסודן במסע לישראל לבין חניכי התנועה והציבור הרחב. המפגשים התקיימו בסניפי התנועה ובסניפים הפועלים במרכזי הקליטה של הקהילה האתיופית. למיזם קוראים "סיפור על הדרך-הסיפור של כולנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!