דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום ירושלים

שיר זיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל: "לא רק סיפור של אובדן, אלא סיפור של עוצמה"

בשיר חדש של הזמרת נלה', מתארח היוצר והראפר, ליאור נגה, ומתאר את המסע של שני אחים שיוצאים ברגל מאתיופיה בדרכם לירושלים | נגה מקווה שהשיר יהיה חלק מתהליך הריפוי וההחלמה של העדה שאיבדה בדרך לישראל כ-4,000 בני אדם: "מקווה שהשיר יגיע לכולם, לכל עם ישראל"

הזמרת נלה' (צילום: מיקי דלי וטל מגוס)
הזמרת נלה' (צילום: מיקי דלי וטל מגוס)
יהל פרג'

כשהיוצר והראפר, ליאור נגה (28), מאשקלון כתב את קטע ה"וורס" שלו לשיר "תגיעו לירוסלם", שמבצעת הזמרת נלה', ויצא היום (חמישי) לראשונה, הוא דמיין שני אחים שצועדים יחד במסע מפרך מאתיופיה לירושלים דרך סודן.

"נוצר סיפור על אחים שמעודדים אחד את השני שלא לחשוב על מי שלא אתנו", אומר נגה ל'דבר'. "לא להתייאש מהשודדים בדרך, גם אם ייקחו לנו הכל, כי יש לנו את החלום הזה, להגיע לירושלים". השיר פורסם לכבוד יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. יום הזיכרון מצוין בצמוד ליום ירושלים וייחתם הערב בעצרת גדולה של תנועת 'הנוער העובד והלומד' בנתניה.

כ-4,000 נשים וגברים יהודים מאתיופיה שילמו בחייהם במסע שעשו ברגל מאתיופיה לסודן. המעבר מסודן כלל סכנות רבות; רעב, צמא, מחלות ומפגש עם שודדים ואנסים. פצעי המסע הזה עדיין מחלימים.

"אני מקווה שהשיר יגיע לכולם, לכל עם ישראל". אומר נגה מקווה שהשיר יהיה חלק מתהליך ההחלמה והריפוי של העדה. "אני מקווה שעם ישראל יקבל את הכאב והתקווה, יתחבר לנושא, וירים את זה למעלה".

נלה', זמרת ויוצרת שעושה את צעדיה הראשונים בתעשייה מקווה שלשיר תהיה השפעה על העדה האתיופית, "שמענו הרבה שירים עצובים על המסע לארץ, יש פה הרבה כאב וקושי, אבל זה לא רק סיפור של אובדן, אלא סיפור של עוצמה".

נלה' היא דור ראשון שנולד בארץ. "ההורים שלי לא נולדו פה, אבל אין לי קשר אישי לנספים. אבל שמעתי סיפורים מעוררי השראה על זה שעשינו את המסע כדי להגיע לארץ ואיבדנו כל כך הרבה אנשים. רק לחשוב על זה מעלה לי דמעות בעיניים".

ליאור נגה (צילום: מיקי דלי וטל מגוס)
ליאור נגה (צילום: מיקי דלי וטל מגוס)

הגלות ממצריים הפרידה בינינו / חלק מעם ישראל לא הכיר עוד אותנו / אבל אבא מהרי ממשיך ואומר / ״תגיעו לירוסלם"

"אבא מהרי היה כמו משה רבנו של העדה", מספרת נלה' על הבחירה להכניס לשיר אותו ואת המלכה יהודית, "הוא ניסה לעלות לישראל ולא הצליח, הוא ניסה לפתוח את ים סוף כמו משה עם המטה, אבל אנשים חזרו אחורה. זה היה ניסיון שמעיד על האמונה ועל הכוח שלו".

"אבא מקביל את הסיפור שלו ליציאת מצרים"

"המבוגרים אצלנו מעדיפים לשמור בפנים", אומר נגה, "הם לא מכניסים אותך לכאב הזה. אבא מספר בעיקר בפסח, הוא מקביל את הסיפור שלו ליציאת מצרים, על זה שהוא יצא עם אח שלו, ועוד חבורה של צעירים, מהכפר גדליגיי. הם לא סיפרו לאף אחד".

"בניסיון הראשון הם לא הצליחו וחזרו אחורה לכפר. בניסיון השני, אחרי 4 חודשים, הם הגיעו לסודן. הלכו 1,000 קילומטרים עברו את המסע והמתינו שם באמרקובה שבסודן במחנה של הצלב האדום, והסתירו את הזהות שלהם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!