דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

צלילים של מפגש: מופע משותף לתלמידים ממזרח ומערב ירושלים

המופע יתקיים כחלק מפרויקט לימודי מוזיקה קלאסית ערבית ומערבית לתלמידים מבתי ספר בעיר | ד"ר מיכל חפר, ראש החוג לחינוך מוזיקלי באקדמיה למוזיקה ומחול: "להנגיש מוסיקה שלא נמצאת בבית רגיל"

תלמידים לומדים על מוזיקה מזרחית ומערבית (צילום: האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים)
תלמידים לומדים על מוזיקה מזרחית ומערבית (צילום: האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים)
יניב שרון

עשרות סטודנטים מהאקדמיה למוזיקה בירושלים מלמדים מוזיקה בשנה האחרונה תלמידים מבתי ספר במזרח ובמערב ירושלים. כעת הם נערכים למופע משותף של מוזיקה ערבית ומערבית, במטרה לשלב מנגינות ערביות ומערביות זו בזו לכדי מארג מוסיקלי רבגוני ומשותף מעבר למחלוקות היומיום.

החוג לחינוך מוסיקלי של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים מקיים זה יותר מעשור פרויקט ייחודי בשם "דיאלוגים מוסיקליים". במסגרת הפרויקט פוגשים הסטודנטים של האקדמיה תלמידים מבית הספר "כרמים" בגבעת רם ומבית בית הספר היסודי ב' בבית צפאפא ומלמדים אותם יצירות מוסיקליות מערביות וערביות גם יחד. עם סיום תהליך הלמידה נפגשים התלמידים לפעילות חברתית משותפת ולקונצרט מיוחד בו מנגנים שני הרכבי סטודנטים: הרכב מערבי והרכב מזרחי.

את הפרויקט "דיאלוגים מוסיקליים" הקימה פרופ' ורוניקה כהן, שעמדה בראש המחלקה לחינוך מוסיקלי, לפני כ- 15 שנה, במטרה להכיר לילדים מהמגזר הערבי מוסיקה מערבית, ולילדים מהמגזר היהודי מוסיקה ערבית. בכך ביקשה כהן להפגיש בין האוכלוסיות והתרבויות שמרכיבות את העיר ירושלים ולחזק את הקשר והדו-קיום ביניהן.

"אני מאמינה שצריך לדבר על חיבורים ולא הפרדות, לדבר על שונות אבל למצוא שפה משותפת" אומרת ד"ר מיכל חפר, ראש החוג לחינוך מוסיקלי. "המוסיקה היא שפה בינלאומית. היא מחברת בין אנשים, תרבויות ואוכלוסיות. כולם עושים מוסיקה, כולם אוהבים מוסיקה, כולם מתחברים בצורה זה או אחרת".

ד"ר מיכל חפר, ראש החוג לחינוך מוזיקלי באקדמיה למוזיקה ומחול (צילום: האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים)
ד"ר מיכל חפר, ראש החוג לחינוך מוזיקלי באקדמיה למוזיקה ומחול (צילום: האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים)

"בדרך כלל הסטודנט הערבי יגיע לבית צפאפא והסטודנט היהודי למערב העיר" מספרת חפר. "יש בעית שפה. בשנה הבאה אנו רוצים לשלוח זוגות מורה ערבי ומורה יהודי לכל בית-ספר".

במשך שנה התנסו הסטודנטים בהוראת מוסיקה בבתי-הספר. בחודשים האחרונים הם לימדו יצירות קלאסיות ערביות ומערביות, אותן ישמעו התלמידים בקונצרט. "הם באים ממסורות מוסיקליות שונות" אומרת חפר, "אנו מראים את השוני אבל גם את החיבור לדוגמא הכינור המזרחי והמערבי. במערב מכוונים את הכינור ומנגנים בו בדרך אחרת מזו של הכינור הערבי.  מציפים את השונות והדמיון".

הבחירה במוסיקה קלאסית ולא במוסיקה פופולארית אינה טריוויאלית. "הרעיון הוא להנגיש מוסיקה שלא נמצאת בבית רגיל" מסבירה חפר. "המוסיקה הקלאסית היא לא נגישה. אנו רוצים לפתוח עוד עולמות ולהכיר עוד סגנונות. להכיר את הקלאסיקה של כל תרבות על כל האסתטיקה שלה".

ג'וזף עודה, שלקח חלק בהובלת הפרויקט מתחילתו ועד לאחרונה, סבור כי "למוסיקה הקלאסית הערבית והמערבית יש אפקט אדיר. זו מוסיקה ברמה אחרת. התלמידים מרגישים שזו רמה אחרת. זה נוטע בהם גאווה. מוסיקה מחברת. לא צריך לדבר, מתחברים ללא מילים".

במהלך המפגש השנה יגיעו לאקדמיה 100 תלמידים מבית הספר "כרמים" ו- 100 תלמידים מבית הספר היסודי ב' – בית צפאפא. בתחילה תתקיים פעילות חברתית להיכרות בין התלמידים. לאחר מכן, התלמידים יאזינו לקונצרט ואף ייקחו בו חלק פעיל. הקונצרט יציג בפני התלמידים את הדומה והשונה, וידבר על כך שמוסיקה היא שפה משותפת שיכולה לקרב בין האוכלוסיות. הפעילויות יתקיימו בקבוצות קטנות יותר לסירוגין. המפגש בין תלמידי בתי-הספר הוא חד פעמי, אך הסטודנטים נפגשים זה עם זה לאורך כל השנה.

"מטרת-העל של הפרויקט היא להקנות כלים לבצע שיתופי פעולה בין תרבויות דרך המוסיקה" מספר עודה. "לתלמידים מפגש אחד זה לא מספיק. לסטודנטים זה כר פורה שיש לו תוצאות בקשרים בין סטודנטים ערבים ליהודים. על סמך הקורס הזה יש פרויקטים דומים כמו מקהלה דו-לשונית משותפת בקלנסווה והוד השרון, פרויקט "מיתרי הלב" בקלנסווה ובכפר יונה. נוצרים יחסים בין אישיים בין הסטודנטים. יש סטודנטים שמקיימים פרויקטים כאלו ברחבי הארץ, אחד מהם הוא פרויקט ענק מקהלה דו-לשונית שקורה בכמה מקומות. אני מקווה שהפרוייקט יתרחב להרבה מקומות".

המופע ייערך ביום שלישי, ה-23 במאי 2023 בשעות 13:00-9:00 באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, קמפוס גבעת רם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!