דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם העשירית ל-4.75%

זוהי הריבית הגבוהה ביותר מאז ינואר 2007 | בבנק נימקו את המשך העלאת הריבית בהתמשכות האינפלציה שעומדת על 5%, ובהמשך העלאות הריבית בעולם

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל הודיע היום (שני) על העלאת הריבית ב-0.25 נקודות אחוז, לרמה של 4.75%. זוהי הפעם העשירית ברציפות בה בנק ישראל מעלה ריבית, מאז התחיל מחזור העלאות הריבית לפני 13 חודשים, באפריל 2022.

הנימוקים להחלטה על העלאת הריבית הם האינפלציה שנותרה ברמה של 5%, והמשך העלאות הריבית בארה"ב ובבנקים ישראלים אחרים בעולם. זוהי רמת הריבית הגבוהה ביותר מאז ינואר 2007, טרם המשבר הכלכלי הגדול ב-2008, שבעקבותיו הריבית בישראל ובמדינות רבות בעולם ירדה לרמה אפסית.

בבנק נימקו את העלאת הריבית בכך ש"הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות."

לפי הודעת הבנק, "האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5%. בהסתכלות על 6 החודשים האחרונים, וביתר שאת על 3 החודשים האחרונים ניתן לראות כי קצב האינפלציה נמוך יותר מזה של האינפלציה השנתית.

בבנק מציינים שהציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הראשונה מכל המקורות נמצאות בסביבת הגבול העליון של תחום היעד, ושהציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות כולן בתוך תחום היעד.

בהודעת הבנק צוין ש"הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה, אך חלק מהאינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התמתנות מסוימת בפעילות. התוצר צמח ברבעון הראשון של שנת 2023 ב-2.5% במונחים שנתיים, קצב גבוה יחסית לאחר שמנכים את ההשפעות הזמניות של השינויים במיסוי כלי הרכב. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ובסביבת תעסוקה מלאה, אך שיעור המשרות הפנויות מצוי במגמת ירידה."

על שוק הדיור אומרים בבנק ש"היקף העסקאות וביצועי המשכנתאות ממשיכים לרדת. מחירי הדירות בחודש אפריל נותרו ללא שינוי לאחר ירידה קלה במרץ. לעומתם, מחירי השכירות המשיכו במגמת העלייה וסעיף שירותי הדיור במדד עלה ועומד על 7.2% בשנה האחרונה."

על שער השקל אומרים בבנק שמאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-1.45%, מול האירו ב-0.7% ובמונחי השער האפקטיבי ב-0.8%.

בעולם, הצמיחה מוסיפה להיות מתונה אך גבוהה מהציפיות בתחילת השנה. סביבת האינפלציה מוסיפה להיות גבוהה אך מצויה במגמת התמתנות. העלאות הריבית בעולם נמשכות, אך הקצב מתמתן. עוד צוין ש"הוועדה מעריכה כי תהליכי ההידוק המוניטרי בישראל ובעולם, והתמתנות הביקושים פועלים למיתון האינפלציה".

בבנק התייחסו גם לדירוג האשראי של ישראל בסוכנויות הדירוג, וציינו שבמהלך התקופה הנסקרת הורידה חברת דירוג האשראי מוד'יס את תחזית הדירוג של ישראל מחיובית ליציבה והותירה את הדירוג ללא שינוי וחברת הדירוג S&P הותירה את הדירוג והתחזית ללא שינוי, ועל רקע החלטות אלו נרשמה תנודתיות מסוימת בשווקים. לדברי הבנק, "בסיכום התקופה, בשוק ההון המקומי נרשמו עליות במדדי המניות בישראל שעלו מעט יותר ביחס לעולם. אך מתחילת השנה, מדדי המניות בישראל עדיין מציגים ביצועי חסר משמעותיים לעומת מדדי המניות בעולם. בתשואות איגרות החוב הממשלתיות הארוכות נרשמה עלייה קלה ובמרווחי איגרות החוב הקונצרניות נרשמו ירידות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!