דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות שוקל לסגור את היחידה להפריה חוץ גופית באסותא רמת החייל

המשרד הודיע היום (ב') שזימן לשימוע את אסותא מרכזים רפואיים ואת אסותא רמת החייל בעקבות שורת תקלות, והקים צוות בדיקה | באופן תקדימי, נבחנת גם העברת מטופלות ממכונים פרטיים לבתי החולים הציבוריים כמענה לעומס

בית החולים אסותא רמת החיל (צילום: Olegmay / ויקימדיה קומונס)
בית החולים אסותא רמת החיל (צילום: Olegmay / ויקימדיה קומונס)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הודיע היום (שני) שהוא בוחן את האפשרות לסגור באופן מלא או חלקי את היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא רמת החייל, בעקבות שורת תקלות בטיפולי הפריה ששתיים מהן נחשפו לאחרונה. עוד הודיע המשרד, בצעד תקדימי, שהוא בוחן העברה של מטופלות מהמערכת הציבורית לפרטית.

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, זימנה את אסותא מרכזים רפואיים ואת אסותא רמת החייל לשימוע בעקבות מקרה שני של חשד לתקלה בהפריה חוץ גופית ברשת הפרטית אסותא שבבעלות מכבי שירותי בריאות, במסגרתה התגלה כי ילד שנולד בעקבות טיפול באסותא רמת החייל אינו נושא את הגנים של אביו. המשרד מנה בין הסיבות לשימוע אירוע חמור נוסף שלא דווח למשרד הבריאות, בדבר התייבשות 13 ביציות מופרות.

המשרד הודיע שיבדוק את המקרה וביקר את הנהלת רשת אסותא על כך שלא דיווחו עליו למשרד. זאת, לאחר שלפני כחצי שנה נחשפה תקלה נוספת במרכז רפואי של אסותא בראשון לציון, שבה הושתל ברחמה של אם עובר שאינו שלה. בבדיקה שערך משרד הבריאות ברשת בעקבות המקרה עלתה בין היתר סוגיית העומס במכונים הפרטיים, לצד העדפת שיקולי רווח על בטיחות הטיפול.

מאסותא נמסר בתגובה: "אסותא קיבלה את הזימון לשימוע ולומדת אותו כעת. אסותא תמסור תגובתה למשרד הבריאות בשקיפות המתחייבת, כפי שנהגה תמיד".

המשרד בוחן העברת מטופלות מהמערכת הפרטית לציבורית

מוקדם יותר, ובצעד תקדימי, הודיע שהוא בוחן העברת מטופלות בהפריה חוץ גופית ממערכת הבריאות הפרטית לבתי החולים הציבוריים. לדברי המשרד, המהלך נבחן כמענה לעומס על מערכת הבריאות הפרטית. במקביל מינה מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, צוות לבחינת המערך להפריה חוץ גופית, ולגיבוש צעדי המדיניות הנדרשים.

המשרד פנה למנהלי היחידות להפריה חוץ גופית בבתי החולים כדי לבחון אפשרות להעביר בהקדם פעילות ליחידות הציבוריות. במכתב שנשלח היום, מתבקשים מנהלי היחידות לבדוק אם יעמדו בטווח הזמן הקרוב בהוספת מחזורי טיפול. עם זאת במשרד ביקשו לבחון את הוספת המטופלות "בהנחה שתתאפשר בחירת רופא מטפל ותגמול מתאים לרופאים ולרופאות", בעוד במערכת הציבורית לא ניתן לבחור את הרופא המטפל.

במשרד ציינו ש"בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל המתבצעים במוסדות רפואיים בבעלות פרטית. גידול זה העלה את הצורך להגביר ולהבטיח את המנגנונים הנדרשים לשמירה על איכות ובטיחות הטיפול במערך זה, ובפרט בנושאי הבטחת תנאי עבודה, מצבת כוח אדם, ותשתיות מתאימות."

המהלך של המשרד חריג, מאחר שחלק מההצדקות לקיומה של מערכת בריאות פרטית לצד הציבורית היא אפשרות לנתב אליה עומסים ממערכת הבריאות הציבורית. במקרה הנוכחי המערכת הפרטית היא שנהייתה עמוסה עד כדי סיכון המטופלות. עקב כך המשרד מעוניין להפנות מטופלים למערכת הבריאות הציבורית, ואף להקצות לכך משאבים.

במקביל לבחינת העברת הטיפולים לבתי החולים הציבוריים, במשרד הקימו צוות לבחינת המערך. במשרד ציינו שהקמת הצוות נעשית "בהמשך למספר תהליכים ודיונים במשרד הבריאות, שהחלו עוד לפני המקרים החריגים האחרונים שהתרחשו בשתי יחידות ה-IVF שבמרכזים הרפואיים של אסותא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!