דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

השחיין הפראלימפי רון וולפרט העפיל לאליפות העולם בהזדמנות האחרונה: "ממש כמו להבקיע גול בדקה ה-90"

וולפרט טרף את הבריכה בברלין, בדרך לשיא אישי ב-100 מטר חזה וזכה בכרטיס היוקרתי לאליפות שתיערך במנצ'סטר | השחיין בן ה-19, ממכבי וייסגל רחובות, נולד עם קטיעה ביד ימין ומתאמן בקבוצה עם מתחרים ללא נכות: "בהתחלה אנשים היו מופתעים, אבל הצלחתי בדרך לעקוף שחיינים רבים"

השחיין הפאראלימפי רון וולפרט (צילום: PH pietrorizzato.com)
השחיין הפאראלימפי רון וולפרט. "רוצה להצליח בכל התחומים, לא רק בספורט" (צילום: PH pietrorizzato.com)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

השחיין הפראלימפי רון וולפרט קפץ לפני שבועיים למשחה ה-100 מטר חזה בסבב העולמי בברלין, בהזדמנות אחרונה לקבוע את הקריטריון לאליפות העולם. לאחר שקודם לכן נכשל לעשות זאת מספר פעמים, וולפרט טרף את הבריכה בדרך לשיא אישי חדש של 1:17:03 דקות, ובכך השיג את הכרטיס לאליפות העולם.

"הגעתי לתחרות עם מטרה אחת – להשיג את הקריטריון ב-100 מטר חזה. אפשר להגיד שביצעתי את המשימה ברגע האחרון", אומר וולפרט בראיון ל'דבר'. "זה היה כמו להבקיע גול בדקה ה-90, כשאתה יודע שאם אתה לא מבקיע אותו אתה לא נוסע לאליפות העולם".

בסיומה של התחרות המוצלחת בגרמניה, וולפרט בן ה-19 החל להתכונן, ביחד עם שאר הנבחרת הפראלימפית, לאליפות העולם שתיערך במנצ'סטר, אנגליה. "אני מאוד מרוצה. אליפות העולם היא בעוד שלושה חודשים, ואני רוצה להגיע לשם בכושר הכי טוב שלי".

זאת תהיה ההופעה השנייה שלו באליפות העולם, לאחר שעבר טבילת אש באליפות שנערכה בשנה שעברה. מיד עם הנחיתה בפורטוגל, וולפרט אובחן כחולה קורונה ונאלץ לשהות בבידוד במשך רוב ימי ההכנה. רק יומיים לפני המקצה חזר להתאמן, ולמרות הכל הצליח לעלות לגמר ולסיים במקום ה-8.

השחיין הפראלימפי רון וולפרט. "רוצה להגיע לאליפות העולם בכושר הכי טוב" (צילום: אסנת פליס דואר)
השחיין הפראלימפי רון וולפרט. "רוצה להגיע לאליפות העולם בכושר הכי טוב" (צילום: אסנת פליס דואר)

במקביל, וולפרט מכוון את עצמו ליעד הבא – כרטיס למשחקים הפראלימפיים בפריז 2024. "אני יודע שצריך להמשיך לעבוד מאוד קשה, כי הקריטריון לפריז הוא עוד יותר קשה – 1:14.90 דקה, שזה כרגע שתי שניות מהיר מהשיא שלי", הוא אומר, "אבל גם השנה שיפרתי בשנייה וחצי מהשיא שלי ואני מאמין שגם בשנה הבאה אני יכול לעשות את זה".

"אנשים מופתעים מזה שאני שוחה עם קבוצה רגילה"

וולפרט הוא חבר מועדון מכבי וייסגל רחובות והשחיין היחיד בנבחרת הפראלימפית ששייך למועדון שחייה בו הוא היחיד עם מוגבלות. "כשאני אומר לכולם שאני שוחה עם קבוצה רגילה, אז כולם מופתעים", הוא מספר. "בהתחלה הייתי האחרון במסלול. הייתי יותר איטי מכולם. אבל לאט לאט השתפרתי הצלחתי לעקוף שחיינים רבים מהקבוצה שלי, וראיתי שאני מסוגל להתאמן גם עם קבוצה רגילה. ככה הבנתי שיש לי את הכישרון, כי לעשות את זה עם יד אחת זה לא פשוט".

"התחריתי באליפויות ישראל לנוער ועליתי פעמיים לגמר באליפויות בגילאים הצעירים. אני לא מתחרט לדקה על זה שאני בקבוצה רגילה ולא בקבוצה פראלימפית", מספר וולפרט, "כמובן שעכשיו אני צריך להיכנס ליותר שיתוף פעולה עם הנבחרת הפראלימפית".

איך משלבים בין שחיה במועדון שחיה רגיל לבין הנבחרת הפראלימפית?
"זה קשה מאוד. היו שנים שלא ידענו איך לעבוד גם פה וגם שם. בשנה וחצי האחרונות גיא שחר (מאמנו ברחובות) ויעקב ביננסון (מאמן הנבחרת) משתפים פעולה מצויין. הם מדברים ומתייעצים כל הזמן. אני מגיע לאימונים עם יעקב שמסתכל עליי ונותן לי עצות. אני מצטרף אליהם לאימונים בחו"ל, הצלחנו לשתף פעולה ולעבוד כקבוצה ומתוך זה הצלחתי לעשות את הקריטריון".

"כל החיים שלי הייתי קטוע יד, התרגלתי לעשות הכל ביד אחד"

וולפרט נולד עם קטיעה ביד ימין. "זה בא להורים שלי מאוד בהפתעה. לא ראו את הקטיעה באולטרסאונד. כנראה שכאשר הייתי עובר היה משהו שהפריע לגדילה של היד", מספר וולפרט. "כל החיים שלי הייתי קטוע יד, אז אני התרגלתי לעשות הכל ביד אחד. היו שנים שהייתי הולך עם פרוטזה סינטטית, כי התביישתי ורציתי שיחשבו שיש לי שתי ידיים. אבל הספורט גרם לי להיפתח ואני כבר לא הולך עם פרוטזה. בבריכה אני שוחה רגיל ואני מראה את היכולות שלי בקבוצה רגילה".

רון וולפרט. "הספורט גרם לי להיפתח ואני כבר לא הולך עם פרוטזה" (צילום: קרן איזקסון)
רון וולפרט. "הספורט גרם לי להיפתח ואני כבר לא הולך עם פרוטזה" (צילום: קרן איזקסון)

וולפרט החל את דרכו בבריכה כבר בגיל שלוש. "אני כבר שש עשרה שנה במים. כשהייתי קטן, האורתופד אמר לאמא שלי שהכי טוב בשבילי זה לעשות טיפול פיזיותרפי במים", נזכר בגאווה. "אז אמא שלי מיד הכניסה אותי לטיפולים במים, כך למדתי לצוף".

כשהיה בן 10 החליט להצטרף לחוג שחיה ומשם עבר לקבוצה תחרותית. "כשראיתי שאני מצליח ואני עוקף גם ילדים עם שתי ידיים, החלטתי לנסות במכבי וייסגל רחובות. שם בהתחלה שחיתי 4-5 פעמים בשבוע. יום אחד גיא המאמן בא ואמר לי שאני יכול להצליח גם ברמה התחרותית".

בגיל 14 צורף לקבוצה הבוגרת של המועדון, המתחרה באליפויות ישראל. "בשנה הראשונה שחיתי כשחיין רגיל וייצגתי את מכבי וייסגל". באותה שנה הצטרף לראשונה גם לספורט הפראלימפי. וולפרט עבר למועדון הפראלימפי ספיבק רמת גן, אך תוך חצי שנה החליט לחזור לבית שלו במכבי וייסגל רחובות.

"הבנתי שאם אני רוצה להגיע לרמות הגבוהות, אני צריך לעבוד עוד יותר קשה"

ב-2017 יצא וולפרט לתחרות הפראלימפית הראשונה שלו – המשחקים האירופאים לנוער באיטליה. במהלכה הצטיין וסיים עם מדליית ב-100 מטר חזה. "מאז התאהבתי בשחייה. אחרי איטליה, התאמנתי רק עם גיא (שחר). הוא החדיר בי את האמונה שאני יכול להצליח. לאחר מכן התחלתי בהדרגתיות להתאמן יותר עם שאר הנבחרת".

השחיין הפאראלימפי רון וולפרט עם המאמן גיא שחר. "הוא החדיר בי את האמונה שאני יכול להצליח" (צילום: אסנת פליס דואר)
השחיין הפאראלימפי רון וולפרט עם המאמן גיא שחר. "הוא החדיר בי את האמונה שאני יכול להצליח" (צילום: אסנת פליס דואר)

ב-2018 השתתף וולפרט לראשונה באליפות אירופה שנערכה באירלנד, ונחשף לגודל המעמד והעומק שיש בהישגיות והתחרותיות בענף. "אני זוכר שהייתי קצת בהלם. בתחרות הראשונה הרצינית לבוגרים, נחשפתי לרמה הגבוהה. בארץ תמיד הייתי מסיים במשחים הפראלימפים ראשון או שני. כשהגעתי לשם, הבנתי שיש שחיינים הרבה טובים ממני. הבנתי שאם אני רוצה להגיע לרמות הגבוהות, אני צריך לעבוד עוד יותר קשה. מאז דבלין אני מתאמן בצורה הרבה יותר רצינית כדי להצליח".

את אליפות אירופה באירלנד סיים וולפרט במקום ה-9 במקצה 100 מטר חזה עם התוצאה 1:24.92 דקות, 7 מאיות יותר מהשיא שלו כיום. באליפות אירופה ב-2021 שנערכה בפורטוגל וולפרט המשיך את גרף השיפור שלו, כאשר עלה לגמר וסיים במקום ה-7. כעת, הוא ממשיך להשתפר במטרה להצליח באליפות העולם ולקבוע את הקריטריון לפריז 2024.

מה המטרות שלך להמשך?
"הכי חשוב לי זה להשיג את הקריטריון לפריז 2024 ואם לא אז לאולימפיאדה הבאה בלוס אנג'לס. אני מאוד רוצה להצליח לטווח ארוך. אני רוצה להצליח בכל התחומים, לא רק בספורט, ובמקביל להתפתח אישית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!