דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

טור אורח / בקשישים, בחולים ובתשושי הנפש: תקציב המדינה הקרוב פוגע בחלשים ביותר

ממשלת ישראל נמנעת מלתקצב ולהציל את מרכזי היום לקשיש ב-50 מיליון שקלים, ולהמשיך להעניק ל-15 אלף קשישים נזקקים טיפול רפואי וארוחות חמות | בינתיים מצבם של בני הגיל השלישי רק הולך ומחמיר, כאשר תוחלת חייהם עולה ולמדינה אין מענה לכך

אישה מבוגרת מחפשת אוכל בפח אשפה מחוץ לשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש90)
אישה מבוגרת מחפשת אוכל בפח אשפה מחוץ לשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש90)

כולם עוסקים בתוספות המיליארדים לחרדים שבתקציב, בזמן שממשלת ישראל נמנעת מלתקצב קשישים ולהציל את מרכזי היום ב-50 מיליון שקלים.

יותר ממאה מרכזי יום הנותנים ארוחות חמות, פעילויות חברתיות ושירותי טיפול ל-15,000 קשישים קורסים כלכלית בימים אלו. מה שחסר להם זה לא מיליארדים ולא מאות מיליונים אלא 50 מיליון שהמדינה כבר הבטיחה לתת להם. 

תקציב מרכזי יום לקשיש הפרוסים בכל רחבי הארץ לא מעוגן בחוק ולא נמצא בבסיס התקציב, אלא משולם דרך תעריף של ביטוח לאומי ומשרד הרווחה לכל מבקר שמגיע. אלא שתעריף ביטוח לאומי לא השתנה מ-2020 בזמן שהמחירים רק עולים. המדינה כבר הכירה בצורך להוסיף תקצוב למרכזי היום. אז מה חסר? ששרי האוצר והרווחה יתעוררו ויקיימו את הצו המוסרי הבסיסי של "והדרת פני זקן". תקצוב מרכזי היום הוא לטובת 15,000 קשישים מכל האוכלוסיות, כל המגזרים ומכל רחבי הארץ. 

חשוב להבין, מרכזי היום לקשיש נותנים מענה לחלשים ביותר בחברה – לקשישים בודדים ולתשושי נפש שזקוקים לקהילה ולטיפולים. רק השנה פורסם דו"ח העוני והאי שוויון של ביטוח לאומי המראה כי העלייה הגבוהה ביותר בתחולת העוני נרשמה אצל אזרחים ותיקים. בנוסף, הראו נתוני מרכז המחקר של הכנסת כי קשישים מתאבדים פי שניים משאר האוכלוסייה. כל זאת בזמן שמספר הקשישים ותוחלת החיים בישראל עולה. נתונים אלו צריכים להרעיד את אמות הסיפים של כל מי שחשוב לו ההווה והעתיד של מדינת ישראל. 

המציאות העגומה הזאת מלמדת כי מצבם של בני הגיל השלישי רק הולך ומחמיר. וממשלת ישראל במקום לחזק ולהעצים מסגרות תומכות לקשישים כמו מרכזי היום, זורקת אותם מתחת הגלגלים.

לפני כשבוע הכריזה המדינה על הסרת חובת בידוד לחולי קורונה. כולנו חזרנו לשגרה, גם הקשישים שהשגרה שלהם כוללת בדידות מובנת. במשך שנות קורונה כולם ידעו לדאוג לזקנים וכולם הכריזו שידאגו להם כשהכל ייגמר, אך צריך לומר את האמת, בתקציב המסתמן איך פתרון לזקנים וחמור מכך יש התעלמות מופגנת ממסגרות שיכולות להוות פתרון לבדידות זאת.

רגע לפני העברת תקציב אנחנו פונים לממשלת ישראל, תעסקי במה שבאמת חשוב לאזרחי ישראל. הקשישים במרכזי היום שבבני ברק, סחנין, כפר סבא, ירושלים וחבל אשכול רוצים להמשיך לקום כל בוקר ולהגיע למרכזי יום שמעניקים להם תקווה וסיבה טובה לקום בחיוך ובמרץ בבוקר. תקציב מדינה שמתעלם ממצבם החמור של הקשישים חוטא לעקרון הכי חשוב של הכרת טובה לאלו שבנו וייסדו את המדינה.

שמואל קידר הוא מנכ״ל איגוד העמותות למען הזקן בישראל – הל"ב 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!