דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרה ופלילים

נסגר תיק החקירה נגד שוטר שנחשד בגרימת מותו של מתמודד נפש שנלקח לאשפוז

אמיר גדידיאן ז"ל נאזק על ידי שוטרים שבאו לסייע בהבאתו לאשפוז בזמן שעבר התקף פסיכוטי, שאחריו נקבע מותו | כעבור שנתיים נסגר התיק מחוסר אשמה | רוב ההמלצות של ועדה לשיפור הממשק בין גופי אכיפה למתמודדי נפש נותרו על הנייר

המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90).
המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90).
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המחלקה לחקירות שוטרים סגרה את תיק החקירה נגד השוטר החשוד בגרימת מותו של אמיר גדידיאן ז"ל, שנאזק על ידי שוטרים שהוזעקו לסייע בפינויו הרפואי.

באפריל 2021 הזמינה סיוון גדידיאן, אמבולנס למתן סיוע רפואי לבעלה אמיר, שהיה ככל הנראה במהלך התקף פסיכוטי. גדידיאן סירב לעלות לאמבולנס, ובשל כך הגיעה ניידת משטרה כדי לסייע בפינויו. השוטרים פעילו כוח לצורך המעצר, ריתקו אותו לקרקע ואזקו אותו.

לפי עדותה של סיוון גדידיאן, אחד השוטרים ישב עליו כדי לנטרל אותו. גדידיאן איבד את ההכרה, ולאחר מאמצי טיפול והחייאה נקבע מותו בבית החולים. הוא הניח אחריו את אשתו סיוון ושבעה ילדים.

במח"ש ציינו את השתלשלות האירועים והסיבות לסגירת התיק: "לאחר חקירה יסודית של נסיבות האירוע, והממצאים שנמצאו בבדיקות השונות, לרבות בחינת התיעוד החזותי, עולה כי באפריל 2021, לאחר הגעת צוות רפואי שהוזעק לטפל במנוח, הוזעקו שוטרים אל זירת האירוע, לסייע לצוות הרפואי".

"עם הגעת השוטרים למקום, ניסו השוטרים לשכנע את המנוח להתפנות אל בית החולים, באמבולנס שנכח במקום, ולחילופין לנסוע עמם, לבית החולים לקבלת טיפול. לאחר שהמנוח התנגד לבקשת השוטרים, אלו נאלצו להפעיל כוח לצורך מעצרו של המנוח. לשם כך, הורידו השוטרים את המנוח לקרקע, ובעוד שכוב על בטנו, כבלו את ידיו לאחור ואזקו את רגליו, זאת במטרה להפסיק את ההתנגדות מצדו".

"בשלב מסוים, ולאחר שהשוטרים והצוות הרפואי שנכח כל העת במקום, הבחינו בשינוי במצבו של המנוח, פעלו השוטרים להסיר את אזיקי הידיים של המנוח, והפכו אותו על גבו. הצוות הרפואי החל לבצע פעולות החייאה במנוח ובמקביל לכך הובילו אותו לבית החולים, שם, למרבה הצער, נקבע מותו".

"מעדויות הצוות הרפואי אשר נכח במקום, עלה כי הם לא הבחינו בבעיה קלינית רפואית אצל המנוח לפני מעצרו ואף לא תוך כדי המעצר, וכי לא ציפו להידרדרות כה קיצונית ומהירה במצבו הפיזי של המנוח. בהתבסס על האמור, ובעיקר על שתי חוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הוחלט לגנוז את התיק נגד החשוד מאין אשמה".

הנשיא הקים ועדה, ההמלצות לא יושמו

מותו של גדידיאן הוא אחד משורה של מקרים שאירעו בשנים האחרונות בהם מפגש בין כוחות משטרה למתמודדי נפש או אנשים עם מוגבלויות הסתיים במותו של מתמודד הנפש. בחלק ממקרים אלו, השוטרים הוזמנו ביוזמת בני משפחתו של מתמודד הנפש שהתמודד עם התקף פסיכוטי כדי לסייע להם. בין מתמודדי הנפש שנהרגו על ידי שוטרים: מוניר ענבתווי, שנהרג במרץ 2021 בחיפה על ידי שוטרים; איאד אל חלק, שנהרג ביוני 2020 בעיר העתיקה בירושלים על ידי שוטרים לאחר שנחשד כמחבל; במאי 2020 נורה ונהרג מוסטפה יונס, בן 27, מתמודד נפש, על ידי מאבטחים בכניסה לתל השומר; באפריל 2020 נורה ונהרג שיראל חבורה, מתמודד נפש בן 30 מראש העין, על ידי שוטר; ובינואר 2019 נורה ונהרג יהודה ביאדגה, מתמודד נפש מבת ים על ידי שוטר.

בעקבות מותו של איאד אל חלק הקים נשיא המדינה דאז רובי ריבלין ועדה בינמשרדית לבחינת הממשקים בין מתמודדי נפש לרשויות אכיפת החוק, בראשות מנכ"ל משרד הרווחה דאז אביגדור קפלן. הוועדה המליצה לפעול בשלושה מישורים עיקריים: פיתוח הכשרות ייעודיות לגורמי אכיפת החוק, הקמת צוותי התערבות במשברים, והמשך בחינת הממשקים של אנשים עם מוגבלויות עם ההליך הפלילי. את צוותי ההתערבות הומלץ להפעיל במסגרת פיילוט, ובהמשך לעגן אותם בהחלטת ממשלה מתאימה. בנוסף המליצה הוועדה למנות צוות יישום בין משרדי להמלצותיה. רוב המלצות הוועדה לא יושמו.

הצעה נוספת שעלתה לאחרונה היא הקמת מוקד חירום נפשי, שיערב אנשי מקצוע במקרים בהם אנשים מתמודדים עם משברים נפשיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!