דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר מאי 2023

פרשנות / שנה של העלאות ריבית: מה קרה לכלכלת ישראל ומה צפוי לה

שטרות כסף ישראלי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שטרות כסף ישראלי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

ריבית בנק ישראל הועלתה במאי ל-4.75%, אחרי שעמדה באפריל 2022 על 0.1% | המדיניות העקבית השפיעה על כל הסקטורים במשק – חברות, משקי בית וכמובן נוטלי משכנתאות | מי הרוויח, מי הפסיד, ומה טומן בחובו העתיד?

בנק ישראל העלה במאי את הריבית במשק בפעם העשירית מאז מאי 2022 לרמה של 4.75%. שנה של עליית ריבית רצופה ועקבית. ריבית בנק ישראל עמדה באפריל 2022 על 0.1%, וכיום, לאחר שנה, היא זינקה לשיעור גבוה שאף כלכלן מאקרו לא חזה, ציפה או הזהיר אותנו.

לעליית ריבית יש השפעה רוחבית על כל המשק. חברות, במיוחד בסקטור הנדל"ן, משקי בית, במיוחד אלו שיש להם הלוואות או שהם במינוס תמידי, וכמובן נוטלי המשכנתאות, שהתוספת שלהם על ההחזר החודשי קפצה במאות שקלים רק בשנה הזו.

ב-2022 שוק ההון הגיב כצפוי בירידות שערים של כלל הסקטורים. מדד תל אביב ירד ב-9.16%. במיוחד חטפו את זה קשה מניות של חברות הנדל"ן, שירדו בכ-30%. ההסבר נעוץ במימון הכסף הזול שחברות התרגלו אליו, וכיום ריבית פריים שעומדת על 6.25% (ריבית בנק ישראל+1.5%) מקשה מאוד על הפעילות.

הפעילות של שוק הדיור מוסיפה להתמתן. קצב עליית מחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים ירד ב-11%, כשבאפריל נותרו המחירים ללא שינוי לאחר ירידה קלה במרץ. בהיקף העסקאות ובביצועי המשכנתאות נמשכת הירידה, ובמקביל מלאי הדירות הלא מכורות שבידי הקבלנים עלה במידה ניכרת בשנה האחרונה. הדבר יוצר שלל מבצעים והנחות עבור מי שיכול ורוצה לרכוש דירה כיום.

שכר הדירה עולה, דירוג האשראי יורד

שוק השכירות ממשיך להיות קשוח לשוכרים, והנתונים מצביעים על עליית שכר הדירה בממוצע של 6.7%.

הסיבה לכך היא שישראלים רבים לא רוצים או לא יכולים לקנות דירה בתנאי המימון הנוכחיים. מצד שני, בעלי הדירות לא מרוצים מתשואה של 3% על הנכס שלעתים קרובות לא מוצמד למדד המחירים לצרכן, וברוב המקרים גורם להם למכור את הנכס ולקבל 4.5% תשואה על פיקדון בנקאי ללא סיכון וטיפול בדיירים ובנכס. המצב המתואר מקטין את היצע הדירות להשכרה, וכך מעלה את הביקוש ואת שכר הדירה.

בתחילת השנה הורידה חברת דירוג האשראי מוד'יס את תחזית הדירוג של ישראל מחיובית ליציבה, והותירה את הדירוג ללא שינוי. חברת הדירוג S&P הותירה את הדירוג והתחזית ללא שינוי.

רבות דובר על כך שזה רק כרטיס צהוב למצב המשק והממשלה, ואם לא יהיה שינוי בתוכנית לרפורמה המשפטית הדירוג יעלה. אבל אם הממשלה תתקדם ותחוקק את החוקים הרדיקליים, חברות הדירוג לא יהססו לשלוף כרטיס אדום ויורידו את דירוג ההשקעה של ישראל. המשמעות הכלכלית היא שמדינת ישראל תשלם יותר ריבית עבור הלוואות שהיא לוקחת מהעולם. זה יפגע בצמיחה ובכניסת כסף זר לטובת השקעות בכלל, ובהייטק בפרט.

חרב האינפלציה ממשיכה לרחף

האינפלציה בישראל לא יורדת ונשארת ברמה שנתית של 5% בשנה האחרונה. גרוע מכך, בחודשים האחרונים הקצב דווקא מתחזק לכאורה (בבנק ישראל לא חושבים כך), כשמדד המחירים לצרכן באפריל היה כפול מהצפי של הכלכלנים ועמד על 0.8%. אז נכון שזה כנראה ייעצר בעקבות הבלימה והירידה באינפלציה בעולם, ובכל זאת – בנק ישראל לא יכול להרשות לעצמו לקחת את הסיכון. אינפלציה היא איום רציני מאוד על העתיד של כל מדינה.

נתוני הפעילות הכלכלית שפורסמו מלמדים שהאפקט המרסן של הריבית על האינפלציה עוד לא בא לידי ביטוי. הביקוש המקומי והצריכה של משק הבית ממשיכים להיות גבוהים, כולל הפעילות של כרטיסי האשראי. מקובל לחשוב שהשינוי יחול בטווח זמן של שנה-שנתיים מאז תחילת העלאות הריבית (עברנו חצי דרך ללא שינוי מהותי). נדרשת האטה משמעותית בפעילות הכלכלית של המשק כדי שבנק ישראל יעצור את המגמה, ואולי יתחיל להוריד את הריבית. גם האינפלציה הדביקה שמסרבת לרדת לא תוכל לעמוד עוד זמן רב בריבית שעלתה רק בשנה האחרונה מ-0.1% ל-4.75%.

נקודת אור יחידה שייכת לברי המזל שיש להם כסף פנוי. להם יש כמה אלטרנטיבות השקעה ללא סיכון (פיקדון/קרן כספית) לקבל על ההון 4.5% לשנה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!