דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הלוואה עד 95% בערבות המדינה: משרד החקלאות מכפיל את ההשקעה בקרן ההלוואות לחקלאים

לראשונה, גם ענף החי יהיה זכאי להלוואות בערבות מדינה, מה שמגדיל את שיעור הזכאים ב-75% | סכום הקרן יעמוד על 220 מיליון ש"ח לשנה, ויאפשר הלוואה של עד מיליון ש"ח לטווח ארוך

חקלאות בארץ. (ענת חרמוני/פלאש90)
חקלאות בארץ. (ענת חרמוני/פלאש90)
מאיה רונן

משרד החקלאות מכפיל את ההשקעה בקרן ההלוואות הייעודית לחקלאים בערבות מדינה. סכום ההלוואה המקסימלי יוגדל ויגיע עד מיליון ש"ח לתקופה של עד 10 שנים. על מנת להקל על החקלאים, משרד החקלאות יעלה גם את שיעור ערבות המדינה עד ל-95% מגובה ההלוואה. שיעור הזכאים יגדל משמעותית ולראשונה יוכלו ליהנות מההטבה גם חקלאים מענפי החי ועסקים בעלי מחזור של עד 25 מיליון שקלים. במשרד החקלאות מעריכים שהאשראי שיוזרם לסקטור החקלאי במסלול זה יוכפל, ויעמוד על כ-220 מיליון ש"ח בשנה.

"אני מברך על הבשורה הגדולה לחקלאים, שתסייע להם לקחת הלוואה בטוחה יותר וגדולה יותר, בערבות המדינה", אמר שר החקלאות, אבי דיכטר. "מעתה, אוכלוסיית החקלאים הזכאים להלוואה כמעט תוכפל, ולראשונה ייכללו גם חקלאים מענף החי. נמשיך לעבוד אתכם ובשבילכם".

הרחבת היקף ההשקעה הממשלתית בקרן ההלוואות הייעודית לעוסקים בחקלאות, היא פרי עבודה משותפת של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר. המהלך מכוון לחזק את ענפי החקלאות השונים, לקדם פתרונות להשקעות ומימון, ולסייע לשיפור תזרים המזומנים, במקרים המתאימים. הנגשת הקרן גם לחקלאים מענפי החי, צפויה להרחיב את שיעור הזכאים בכ-75%. ההכללה של עסקים בעלי מחזור של עד 25 מיליון ש"ח בתוך הזכאים לאשראי בסיוע הקרן צפויה להגדיל את מספר הזכאים ב-25% נוספים.

תנאים מועדפים ומשופרים לחקלאים

הקרן מציעה הלוואות בתנאים מועדפים לחקלאים בשני מסלולים: מסלול בטווח בינוני של עד 5 שנים ומסלול ארוך טווח של עד 10 שנים. השנה, סכום ההלוואה המקסימלי (לעסקים בטווח ארוך) יעלה מ-750 אלף שקלים למיליון שקלים. במקביל, יעלה סכום הערבות הממשלתית ל-90%-95% בהתאם למסלול ההלוואה. לאור המתווה החדש, הרחבת מעגל הזכאות והגדלת היקף ההלוואות, האשראי שיוזרם לסקטור החקלאי צפוי לצמוח מ-110 מיליון שקלים לכ-220 מיליון שקלים בשנים הקרובות.

הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה יסופקו על ידי בנקים וגופי אשראי מובילים במשק, כגון: בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק מרכנתיל, בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות ועוד. ההלוואות יועמדו בהתאם לתנאי הקרן.

מסלולי ההלוואות המוצעים:
1.מסלול הלוואה לטווח בינוני- הלוואה עד 500 אלף ש"ח לתקופה של עד חמש שנים עם "גרייס" (אפשרות לדחיית ההחזר) של עד חצי שנה, וערבות אישית של עד 5% מגובה ההלוואה.

2.מסלול הלוואה לטווח ארוך- הלוואה עד מיליון ש"ל לתקופה של עד עשר שנים עם "גרייס" של עד שנה, וערבות אישית של עד 10% מגובה ההלוואה.

הסיבות לצורך בהלוואה הולכות וגדלות

הצורך של המגזר החקלאי בקרן הלוואות הולך וגובר עם השנים. משק חקלאי נחשב לעסק קטן או בינוני. כמו בעלי עסקים קטנים ובינוניים אחרים, גם חקלאים נדרשים להון נזיל למימון הפעילות השוטפת של העסק. יחד עם זאת, חקלאים רבים נזקקים לגיוס הלוואה למטרת הון חוזר מסיבות ייחודיות לתחום:

עונתיות ושמיטה: תוצרת חקלאית היא עונתית. הוצאות החקלאי על הגידול מתרכזות בעונה מסוימת והכנסותיו בעונה אחרת. על מנת לממן את פעילות המשק לגבות את התזרים הקיים בעסק לאורך כל השנה, נדרש החקלאי לגייס הלוואה למטרת הון חוזר. כך גם בשנת שמיטה, במהלכה אין לחקלאי הכנסה, אך בסיומה נדרש ממנו להשקיע כספים כדי להחזיר את המשק לפעילות.

פערים ברווחיות היצוא: חקל נכבד מהתוצרת החקלאית הישראלית מיועד לייצוא. הכנסה של משק חקלאי מושפעת מהשינוי בשערי החליפין ובמיוחד משערי האירו והדולר. בעוד שההוצאה של החקלאי על ארנונה, מים, שכר עובדים, רכישת חומרים, זרעים וכו' נמדדת בשקלים, הכנסותיו על יצוא תוצרת היא באירו או דולר. כאשר נוצר פיחות בשער הדולר או האירו לעומת השקל, ההכנסה של החקלאי קטנה באופן יחסי. הלוואה למטרת הון חוזר בערבות המדינה מסייעת לחקלאי להתמודד עם הירידה ברווחיות בעקבות שינויים בשערי החליפין.

שינויים בכמות היבול (סירוגיות) ויבול פגום: תוצרת חקלאית היא סחורה רגישה מאוד, שמושפעת משינויי אקלים, מזיקים ומשתנים נוספים. כל אלה עלולים לגרום לפגיעה ביבול, שמשמעותה פגיעה רצינית בהכנסות החקלאי. קרן ההלוואות הייעודית לחקלאים בערבות מדינה מסייעת בהתמודדות עם הקושי בתזרים המזומנים הבלתי מתוכנן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!