דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

אורי הרפז חוזר במופע חדש: "המופע הוא לגמרי של הפרברים, רק עם בחור צעיר יותר"

לאחר שפרש מהצמד הוותיק ב-2015, חוזר הרפז לבמה עם שירי ההרכב: "למרות פער הדורות, מגיעים גם הרבה חבר'ה צעירים" | הוא מופיע יחד עם אלעד שטמר, מרקיד מאזור השרון, שמספר: "אורי הוא מקצוען, בא בלי אגו. הפך למנטור בשבילי"

אורי הרפז (משמאל) ואלעד שטרמר (צילום: יפעת קירשנבאום)
אורי הרפז (משמאל) ואלעד שטרמר (צילום: יפעת קירשנבאום)
אורן דגן

"כבר 7 שנים שלא עשיתי שום דבר שקשור לפרברים", אומר אורי הרפז (70) שיוצא בימים אלה במופע 'שרים הפרברים' עם אלעד שטמר. "רק כשהבנתי שיוסי (חורי, מקים צמד הפרברים) תלה את הנעליים ולא יחזור להופיע, נכנסתי לפרויקט הזה עם אלעד".

בצמד המקורי שקם ב-1960 היו חברים ניסים מנחם ויוסי חורי שביצעו שירי ארץ ישראל ומוזיקה לטינית. בשנת 1977 החליף הרפז את מנחם, לאחר שהוא חזר בתשובה, הפסיק להופיע בסופי שבוע והרגיש לא בנוח לשיר חלק משירי ההרכב.

ההרכב השני פעל עד שנת 2015, שבה הרפז פרש מההרכב והוחלף בגיטריסט חגי רחביה. "מאז הפרישה המשכתי להופיע במופע משלי, אבל מתוך כבוד ליוסי, לא עסקתי כמעט בשירי הפרברים, עד עכשיו".

לפרברים רשימה ארוכה של שירים שנכנסו לקלאסיקה של השירה הארץ ישראלית עם להיטים כמו "החולמים אחר השמש", "תלבשי לבן", "צל ומי באר" ורבים נוספים. לפרברים היו גם שיתופי פעולה רבים עם יוצרים כמו מתי כספי בתקליט והמופע "ארץ טרופית יפה", ומופע משותף עם צמד הדודאים שכמעט עלה על שרטון.

"במופע אני מספר על השירים שעשינו עם הדודאים", אומר הרפז. "זה לא היה קל לעבוד עם אנשים בעלי אגו גדול. חורי ואמדורסקי כמעט ופירקו את החבילה בגלל ריב על השם של איזה צמד יופיע ראשון, כל אחד מהם רצה שהשם שלו יהיה ראשון. עד שאני צרחתי עליהם 'מה זה משנה בכלל'. בסוף התפשרנו, ועל התקליט כתוב 'הדודאים והפרברים' ובאנגלית הסדר הפוך. בסוף הגיע השלום והיה תקליט והיו הופעות מוצלחות".

חברי הפרברים בהרכב המיתולוגי. אורי הפרז ויוסי חורי (צילום: סער יעקוב)
חברי הפרברים בהרכב המיתולוגי. אורי הפרז ויוסי חורי (צילום: סער יעקוב)

אלעד שטמר (38) הוא מרקיד ריקודי עם מצליח באזור השרון. דור שני למרקידים. "תמיד היה לי חלום להביא את הפרברים להרקדה", הוא אומר. "הם סרבו כי לא רצו להתאים את השירים והמקצב לריקוד. ברגע שהרפז עזב את הפרברים הזמנתי אותו שוב להופיע בהרקדה והוא שמח מאוד. ביצענו פיילוט והצעתי שאני אעלה לשיר שיר אחד יחד איתו. ומפה לשם נשארתי לעוד שיר ועוד שיר".

כשחורי הודיע שלא יחזור להופיע, התחילו הרפז ושטמר לעבוד על מופע מוזיקלי של שירי הפרברים. "חזרתי לאלעד ואמרתי לו שהגיע הזמן", אומר הרפז. "חזרתי לנגן בגיטרה הקטנה של הפרברים (גיטרה דרום־אמריקאית קטנה יותר שנקראת רקינטו) ובעצם המופע הוא לגמרי של הפרברים עם בחור צעיר יותר, עם אנרגיות אחרות".

ביצעתם שינויים בשירים, בעיבודים?
הרפז: "החלפתי תפקידים, אני עברתי להיות יוסי חורי בקול ואני עושה את הסולואים על הגיטרה הקטנה. אלעד בעיקר בליווי עם הגיטרה הגדולה ובשירה הוא עושה את התפקידים שאני הייתי עושה. אני נכנסתי לעיבודים מוכנים ולאלעד יש יותר חופש.

הרפז מקפיד לשמור בקנאות על הסאונד של הפרברים, "את העיבודים לא שיניתי. כשנכנסתי לצמד עם יוסי, הוא עשה את רוב העיבודים הקוליים וניסים בעיקר ניגן על הגיטרה. רק עם הזמן התחלתי להתערב גם בעיבודים. יוסי ואני שמרנו בקנאות על הצליל המקורי. גם כשהיה מתארח אצלנו נגן או זמר, לא היה מקום לזוז מילימטר מהעיבוד המקורי. עכשיו זה אפשרי. אנחנו עדיין שומרים בקנאות על העיבודים ונותנים המון קרדיט ליוסי ולפתיחות המוזיקליות שלו, אבל כן מעזים לעשות טיפה שינויים".

אורי הרפז. חוזר במופע חדש של שירי הפרברים (צילום: מושיק ברין)
אורי הרפז. חוזר במופע חדש של שירי הפרברים (צילום: מושיק ברין)

במופע החדש עולים גם שלושה שירים שהצמד המקורי לא שר בהופעות. "גיליתי מחדש את השיר "דבש" (דבש ניגר) שלא שרנו בהופעות", אומר הרפז, "גיליתי שהקהל מאוד אוהב את השיר והכנסנו אותו לרפרטואר. יש המון געגוע מהקהל. לא ציפיתי לזה, חשבתי שאין להם כח לעוד הרכב, אבל זה בטל בשישים כי הקהל מקבל את זה באהבה רבה. די הרבה שנים אנשים לא היו חשופים לשירים של הפרברים".

אלעד, איך זה לעבוד עם אושיה כמו אורי?
"נכנסתי לזה בחרדת קודש. הפרברים הם קלאסיקה, שצריך לפחות שלא לקלקל. גדלתי בקריית טבעון, אבא של היה מרקיד ריקודי עם ודוד שלי הוא אפי נצר שעסק כל חייו במוזיקה ושירה בציבור".

"אורי הוא מקצוען, בא בלי אגו. הפך למנטור בשבילי. הוא עזר לשפר את הנגינה והשירה שלי ולהתאים אותם לעיבודים. הוא עשה לי מחנה אימונים, והיום כשיש על זה את החותמת של שירי הפרברים זה הרבה יותר מרגש".

עשיתם כבר מספר מופעים, איך הקהל מגיב?
הרפז: "עשינו כבר 15 הופעות וזה מדהים, מגיעים מאות אנשים ואני מסיק מזה שזה בסדר. הקהל שר אתנו כל הזמן, ובשירי הסמבה הברזילאית הקהל מתלהב, רוקד וקופץ. יש אנרגיות טובות שהן מעבר לשתי גיטרות ושני קולות".

שטמר: "אין כסאות ריקים בהופעות, מגיע קהל מגוון. אמנם פחות בני עשרים, אבל בהחלט גם צעירים וגם קהל בוגר. אנשים בפנסיה הם צרכני תרבות נפלאים וזאת מוזיקה שהם לא שמעו הרבה זמן בהופעה חיה".

הרפז: "יש שילוב דורות מעניין ויפה וגם שומרים על הגחלת על המקצב המיוחד שיוסי יצר פה כאמן והפאנצ'וס הדרום אמריקאי. השירים אמנם בקצב של סמבה ברזילאית, אבל זה הפך לישראלי לגמרי".

תזמינו את יוסי חורי למופע?
הרפז: "אני לא יודע אם הוא יבוא, אבל מאוד הייתי רוצה לארח את יוסי או לפחות שיהיה בקהל ויראה שלמרות הפער שיש בין הדורות, מגיעים להופעות גם הרבה חבר'ה צעירים".

תאריכי ההופעות הקרובים של המופע 'שרים פרברים': 27 במאי, בפאב הפרה בשבי ציון, 149 ביוני באולם רוזין בתל אביב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!