דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

יעקב פנחס, ניצול פרעות הפרהוד בעירק: "השנאה שלהם הייתה תהומית, אני חי את הזיכרונות האלה"

פנחס היה בן 11 כשפרצו המאורעות. כיום, בגיל 93, הוא זוכר היטב את הפוגרום ואת הדחף העז לעלות לארץ | ביום ג' הקרוב ייערך במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה טקס האזכרה השנתי לקורבנות ה"פרהוד"

קבר האחים של קורבנות הפרהוד בעירק  (צילום: מרכז מורשת יהדות בבל)
קבר האחים של קורבנות הפרהוד בעירק (צילום: מרכז מורשת יהדות בבל)
אוריאל לוי

"הסתכלתי בחלון הבית כשלפתע איזה שוטר חמוש כיוון אלי את נשקו", מספר יעקב פנחס (93) ניצול הפרהוד. "מיד ברחתי והוא ירה אבל לא הספיק לפגוע בי. עליתי לגג הבית ושמעתי עוד הרבה יריות ופיצוצים. שחטו שם יהודים כמו זבובים".

פנחס היה בן 11 כשפרצו מאורעות הפרהוד, סמוך לחג השבועות של שנת תש"א (1941), בהם נהרגו לפחות 179 מיהודי עירק, בהם נשים, זקנים וטף, ואלפים נוספים נפצעו. הוא זוכר היטב את החיים בבגדד שלפני המאורעות, את הפוגרום והדם הרב שנשכח, ואת הדחף העז לעלות לארץ לאחר המאורעות. "אני חי את הזיכרונות האלה".

יעקב פנחס בביתו ברמת גן. "נשים, ילדים, זקנים – את כולם רצחו" (צילום: מתוך אלבום פרטי)
יעקב פנחס בביתו ברמת גן. "נשים, ילדים, זקנים – את כולם רצחו" (צילום: מתוך אלבום פרטי)

פנחס מספר שהיו בבגדד שתי שכונות יהודיות גדולות, וביניהם אזור בו התגוררו שיעים. "הסונים שנאו אותנו כי אנחנו יהודים. השיעים שנאו אותנו גם כי אנחנו יהודים וגם כי אנחנו טמאים. השנאה שלהם הייתה תהומית. ראית איך ההמונים מתנפלים עם דם בעיניים".

"יהודים שעברו באזור השיעי שבין שתי השכונות נעצרו ורצחו אותם בחרבות וגרזנים", מספר פנחס. "עצרו את כל הרכבים בכביש, ובדקו את זהות הנוסעים. לערבים נתנו להמשיך ואת היהודים הוציאו מהמכוניות והאוטובוסים ופשוט שחטו אותם. נשים, ילדים, זקנים – את כולם רצחו. אחרי זה ההמונים פרצו לשכונות של היהודים ושם אנסו, שדדו, רצחו ובזזו את הבתים והחנויות".

יעקב פנחס עם סבא שלו בבגדד (צילום: מתוך אלבום פרטי)
יעקב פנחס עם סבא שלו בבגדד (צילום: מתוך אלבום פרטי)

סיפורו של פנחס ראה אור בספר הזכרונות 'מהתופת בעיראק לרמת גן' שהוציאה משפחתו. הוא שרד את טבח הפרהוד בנס, ולאחר כמה שנים עלה לארץ. פנחס ייסד מאפיה בראשון לציון בה עבד במשך מרבית שנותיו וכיום הוא מתגורר ברמת גן.

עד תחילת שנות השמונים של המאה שעברה לא היה קיים בישראל תיעוד, מחקר, או אנדרטה ראויים אודות הפרהוד. הזיכרון מאירוע הטרגי הזה השתמר בעוצמה רבה בלבבותיהם ובזיכרונם של היהודים יוצאי עיראק בישראל ומחוצה לה. מרכז מורשת יהדות בבל מעניק מדי שנה, לקראת חג השבועות, במה להתייחדות עם קורבנות ה"פרהוד".

טקס האזכרה השנתי להרוגי המלכות ולקורבנות הפרהוד ייערך בשלישי הקרוב במרכז מורשת יהדות בבל שבאור יהודה. שמות הקורבנות מוצגים במוזיאון, ובמסגרת הטקס מוצגים גם שמותיהם של 'הרוגי המלכות' (יהודי עירק שהוצאו להורג בשנות החמישים והשישים), נקרא קדיש לעילוי נשמותיהם, ונישאים דברים לזכרם. השנה ינאמו בטקס ח"כ אלי דלל (הליכוד), עו"ד ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, הרב ציון כהן, רב העיר אור יהודה ודוברים נוספים בשם משפחות הקרבנות.

"זה המעט שאנו יכולים לעשות על מנת להוקיר את אותם יהודים אמיצים, אשר שילמו בחייהם על עצם היותם יהודים", אומרת עליזה דיין חממה, מנכ"לית המרכז. "אנו מקיימים טקסים אלו מידי שנה בדבקות ובחרדת קודש. נקמתם של נרצחי הפרהוד והרוגי המלכות היא בחיינו כיהודים גאים וחופשיים בארצנו".

ספר הקודש שבו הוסתרו שמות הנרצחים

בתאריך ח' בשבט, תשכ"ט, 27 בינואר 1969, הוצאו להורג תשעה יהודים על-ידי שלטון הבעת' העיראקי "באשמת ריגול".  ההתנכלות ליהודים והרדיפות על ידי השלטונות הייתה מוכרת  לציבור העיראקי, שבמשך זמן רב מאז מלחמת ששת הימים ואף לפני כן  עבר שטיפת מוח, שבה הוצגו היהודים על ידי הממשלות השונות דרך אמצעי התקשורת  כגייס חמישי הפועל בתוך עיראק כדי למוטט אותה מבפנים.

הפסל "תפילה" לזכר עולי הגרדום בעיראק בשנות ה-60 ולהרוגי פוגרום הפרהוד (צילום: ד״ר אבישי טייכר/ויקימדיה קומונס)
הפסל "תפילה" לזכר עולי הגרדום בעיראק בשנות ה-60 ולהרוגי פוגרום הפרהוד (צילום: ד״ר אבישי טייכר/ויקימדיה קומונס)

ההמון היה משולהב. יהודים רבים נוספים נרצחו בכלא ומחוצה לו. את שמותיהם של הנרצחים ואת תאריכי מותם תיעד בכתב ידו אבו-ליאהו (אבו-אליהו) הוא סלמן דבי, החזן והשוחט בבית הכנסת ע"ש מאיר טוויג על כריכתו הפנימית של אחד מספרי הקודש, שאותו הביא עמו כאשר עלה לארץ בתחילת שנות ה-70.

עוד קודם לכן ארגן עצרת בעיראק, באותו בית כנסת, על אף הסכנה שנשקפה לבני קהילה, לציון 11 חודשים למותם של הנרצחים, בהשתתפות 80 יהודים אמיצים שהגיעו לאירוע.  הספר ובו הרשימה של שמות הנספים שמור בספריית מרכז מורשת יהדות בבל, אשר ממשיך את אותה המסורת שבה החל סלמן דבי ומקיים מדי שנה עצרת לזכרם.

עליזה דיין חממה מנכ"ל מרכז המורשת ועו"ד ליאת שוחט ראשת העיר אור יהודה, בטקס לזכר קורבנות הפרהוד (צילום: גיא זאב)
עליזה דיין חממה מנכ"ל מרכז המורשת ועו"ד ליאת שוחט ראשת העיר אור יהודה, בטקס לזכר קורבנות הפרהוד (צילום: גיא זאב)

באירוע הזיכרון שיערך ביום שלישי הקרוב יוזכרו יותר מ-50 הרוגי המלכות שנרצחו בעיראק בשל יהדותם לאחר שקמה מדינת ישראל – שפיק עדס ב-1948, יוסף בצרי ושלום סאלח ב-1952, תשעת היהודים שהוצאו להורג ב-1969 ועשרות נשים גברים וילדים שנחטפו ונרצחו יל ידי השלטונות העיראקים – כל אלה זכו לכינוי 'הרוגי המלכות' על שם עשרת התנאים שהוצאו להורג באכזריות על ידי השלטון הרומאי בארץ ישראל משום שלא סרו למשמעתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!