דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / שתייה מרובה, מיגון והדרכה יסודית: כך מונעים תאונות עבודה בחקלאות

המוסד לבטיחות ולגיהות מפרסם את הממצאים של אבחוני הבטיחות בענף החקלאות, ואיתם שורת המלצות לעבודה בטוחה בענף | מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות: "זהו את הסיכון, תפעלו למזער אותו וכך תמנעו את הנפגע והתאונה הבאה"

רפת בעמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
רפת בעמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לבטיחות ולגיהות פרסם את ממצאי 1,316 אבחוני הבטיחות שבוצעו בשנה האחרונה בענף החקלאות, ושורת המלצות לעבודה בטוחה בענף. בפרסום לרגל חג השבועות מודגשת אחריות המעסיק להדרכה של העובד בשפתו, להתקני בטיחות מתאימים ולהקפדה על קיום כללי הבטיחות בקרב עובדיו.

ליקויי הבטיחות המרכזיים שנמצאו על ידי מדריכי המוסד במשקים החקלאיים הם 372 ליקויים שנוגעים לאי-ביצוע הדרכות לעובדים ומסירת מידע עבורם, בשפתם, בדבר סיכונים שהם חשופים אליהם בעבודה. 132 ליקויים נוספים שנמצאו קשורים למכונות, ציוד וכלי עבודה שהופעלו בלי שהותקן בהם התקני בטיחות ומיגון מתאימים שמונעים מגע בין העובד לבין חלקים הטעונים גידור. 116 ליקויים נוספים נגעו לאי-בדיקת קולטי אוויר ברפתות ובמוסכים לכלים חקלאיים בידי בודק מוסמך.

רישיון נהיגה בתוקף

עובדי חקלאות נעזרים בכלים חקלאיים, טרקטורים ובציוד ממונע שהם כולם כלים בעלי פוטנציאל סיכון פגיעה גדול עבור מפעיל בלתי מיומן ומקצועי. במוסד לבטיחות ולגיהות הדגישו שעל פי חוק אסור לנהוג ולהפעיל כל ציוד ממונע ללא רישיון בתוקף.

שימוש נכון בציוד חקלאי, והדרכת העובד

לפני ההפעלה הראשונה חובה על המעסיק להדריך את מפעיל הציוד בדבר הסיכונים והוראות היצרן ולוודא שההדרכה הובנה ומיושמת בפועל בעבודה. חשיפה ממושכת לרטט או מושב מפעיל קשה וללא קפיצים עלולים לגרום לבעיות בריאותיות וכאבים בשריר. בעבודה ברעש מזיק חובה להשתמש בציוד מיגון אישי נגד רעש למזעור החשיפה (אטמי אוזניים/אוזניות).

צמצום הרמת משאות כבדים, והרמה נכונה

הרמת משאות כבדים היא גורם סיכון נוסף בענף שגורם לפגיעות גב רבות כתוצאה מהרמה לא נכונה או ממאמץ יתר בזמן ההרמה. במוסד לבטיחות ולגיהות הדגישו שחשוב להדריך את העובדים להרמה נכונה ולהיעזר במדריך ארגונומיה שיכול לסייע למזעור הפגיעה.

הגנה מחשיפה לשמש

חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום לפגיעה בעור, לכוויות ואף לסרטן העור. למניעת פגיעות אלה יש לעבוד בשמש בלבוש מלא המכסה את כל הגוף, הכולל כובע רחב שוליים, חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, נעלי עבודה ומשקפי שמש, ולהגן באמצעות קרם הגנה על הפנים ועל אזורי עור חשופים אחרים.

שתייה מרובה וצמצום עבודה בחום

יש להשתדל ככל האפשר לבצע את העבודה בשעות הקרירות, ולהקפיד על שתייה מרובה, מנוחה ותשומת לב לתופעות של התייבשות או מכת חום: דופק מואץ, בלבול, כאבי ראש, חולשה, תחושת אי-יציבות, פרכוסים, ירידה בכושר התגובה ואובדן הכרה.

הגנה מחומרי הדברה

במסגרת עבודה חקלאית קיימת גם סכנה לחשיפה לחומרי הדברה שעלולים לחדור לגוף האדם דרך העור, באמצעות הנשימה או בבליעה. למניעת החשיפה ומזעור הפגיעה יש לוודא שהעובד מקבל הדרכה על הסיכונים בעבודה עם החומר בהתאם לגיליון הבטיחות (SDS) שנדרש על פי חוק עבור כל חלקה מודברת. נוסף על כך, יש להקפיד על לבישת בגדי עבודה וציוד מגן אישי, כפפות ומיגון נשימה בזמן טיפול או שימוש בחומר, כמפורט על גבי התווית של כל חומר.

אסור לאכול, לשתות ולעשן בזמן חשיפה לחומרי הדברה. פעולות אלה ייעשו רחוק ככל האפשר מאזור פיזור חומרי הדברה, ורק לאחר רחיצת הידיים והפנים בסבון ובמים חמים. בסיום יום העבודה חובה להסיר את הבגדים, לכבס אותם בנפרד משאר הבגדים ולרחוץ היטב את כל הגוף בסבון ובמים חמים.

הגנה מגזים רעילים ואבק

גורם סיכון נוסף בעבודה חקלאית, בייחוד בלולים, דירים ובורות ספיגה לצואה בחוות גדולות לגידול בעלי חיים הם חשיפה לגזים רעילים. עבודה בסביבת בעלי חיים עלולה לחשוף את העובדים גם למחלות מדבקות שמועברות מבעלי חיים לבני אדם.

נוסף על כך, בעת עיבוד האדמה וטיפול בבעלי החיים נחשפים החקלאים ל'אבק אנאורגני' ול'אבק אורגני' שמביא עמו פטריות וחיידקים. מקור המחלות הוא באדמה ובחי, והן עלולות לפגוע כרונית במערכת הנשימה ולהוביל למחלות נשימתיות כמו אסטמה, ברונכיט, וגם בביסינוזיס ו-ODTS שהן מחלות ייחודיות לענף החקלאות.

לפיכך, מומלץ להשתמש בעבודה בסביבת אבק ובעלי חיים במסכות נשימה בעלות פילטר מסוג abekp3 ולהקפיד על שימוש בכפפות להגנת הידיים. בזמן פינוי פגרים של עופות יש להוסיף גם חליפות מגן חד-פעמיות (כמו חליפות הקורונה).

מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות: "זהו את הסיכון, תפעלו למזער אותו וכך תמנעו את הנפגע והתאונה הבאה"

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות ד"ר מיקי וינקלר: "על המעסיקים להקפיד על זיהוי הסיכונים והדרכת העובדים בחקלאות בדרכים למזעור הסיכונים, ובכלל זה בשימוש באמצעי הבטיחות וציוד המיגון האישי הנדרש למטלה. אני קורא למנהלים ולעובדים, תאונת העבודה תמיד מפתיעה. עצרו לפני התחלת העבודה, זהו את הסיכון, תפעלו למזער אותו וכך תמנעו את הנפגע והתאונה הבאה. המוסד לבטיחות ולגיהות מעמיד לרשות החקלאים את כלל המשאבים ההדרכתיים כדי להעלות את המודעות לנושא הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!