דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

עימות בממשלה סביב ״סעיף הציונות״: בן גביר דרש שהחוק יעבור במיידי, החרדים התנגדו

ההצעה של ״עוצמה יהודית״ מבקשת לקבוע ולעגן את הציונות "כערך מנחה בממשלה", כך שחוק הלאום יבוא לידי ביטוי בפעולותיה | החרדים ביקשו להכליל גם את ״תורתם אמונתם״ בהחלטה | נתניהו העביר את הדיון לישיבת ראשי הקואליציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבתה השבועית, במהלכה דנו השרים ביוזמת "עוצמה יהודית" על עיגון הציונות "כערך מנחה בממשלה", הצעה שזכתה להתנגדות היועמ"שית וקובעת שהציונות והערכים המובאים בחוק הלאום יתורגמו במדיניות ופעולות הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר את הדיון שהיה אמור להתקיים על הצעת החוק לישיבת ראשי הקואליציה. לפי דיווח ב״כאן 11״, השרים החרדים טענו שהצעת ההחלטה "מסוכנת", והרוחות בישיבה היו סוערות. היועצת המשפטית לממשלה לא שלחה עמדה כתובה על הסעיף, והמשנה שלה הביע הסתייגות בדיון השרים.

השר איתמר בן גביר, יו״ר המפלגה שיזמה את ההחלטה, התעקש שההחלטה תעבור היום, והבהיר לנתניהו כי הוא מעוניין שההצבעה תתקיים טלפונית אחרי ישיבת ראשי המפלגות. נתניהו אמר כי "ההצעה הזו חשובה וצריך להעביר אותה בנוסח שהובא", משום שמוסדות התכנון קובעים בעצמם מדיניות וזה "מצב אבסורדי".

עוד לפני כניסתו לישיבה אמר בן גביר כי "ההחלטה הזו תאפשר להעדיף ערכים של ייהוד הגליל – בהתיישבות ואת חיילי צה"ל וכוחות הביטחון". לדבריו, "מי שמתנגד להחלטה שלנו מתנגד לציונות. אני מבין לגמרי למה היועצת לא כתבה חוות דעת כתובה, כי קשה לה להודות שהיא נגד הציונות. אני צובט את עצמי שאני צריך להסביר החלטה כל כל חשובה והיסטורית. אנחנו מאבדים את הנגב והגליל".

השר יצחק וסרלאוף, מגיש הצעת החוק, הוסיף: "יש אפליה נגד יהודים. אם אתה מוסלמי או דרוזי אתה מקבל 91% הנחה על הקרקע. אם אתה יהודי, אתה מופלה לרעה. בשם ערך השיווין מאבדים את המדינה. אני בתור השר לא יכול להקים יישובים יהודיים. מנחם בגין הקים תוכנית של מצפים, היום אי אפשר". השר עמיחי שיקלי הצטרף ואמר: "גני ילדים נסגרים. במועצת משגב למדו לפני כעשור 500 ילדים יהודים, היום יש רק 200. הכול נסגר".

לפי הדיווח, ‏השרים החרדים הציעו שערך הציונות יכלול גם את מי ש"תורתם אמונתם". ‏לכך הגיב בן גביר בשאלה אם "גם הקוראן זה תורתם אמונתם?". השר משה ארבל מש"ס אמר כי "ערך מכריע לחיילי צה"ל זה מסוכן. זה דמוגרפיה שעולה. יום אחרי כהונת השר יאסרו עדיפות ליוצאי צבא. צריך למצוא את הנוסח הנכון".

בעמדת היועץ המשפטי של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, עו"ד אביתר טסלר, נכתב כי ההחלטה "מעניקה לערכי הציונות, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוק הלאום, מעמד הגובר על ערכי יסוד אחרים, שהם בעלי מעמד נורמטיבי זהה מבחינה חוקתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!