דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

החלו הדיונים בחוק הרשות למאבק בעוני, שר הרווחה: "יש פערים בכל תחום במדינה, צריך גוף מתכלל"

בדיון הכנה לקריאה ראשונה בוועדת העבודה והרווחה הסכימו הח"כים ונציגי המשרדים שהרשות תוקם במשרד הרווחה | יו"ר הוועדה ישראל אייכלר: "פעם המדינה הזו הייתה ענייה, אבל האזרחים היו עשירים יותר"

דיון בוועדת העבודה והרווחה על הקמת הרשות למאבק בעוני (צילום: דוברות הרווחה)
דיון בוועדת העבודה והרווחה על הקמת הרשות למאבק בעוני (צילום: דוברות הרווחה)
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה דנה היום (שני) בהצעת חוק להקמת רשות לאומית למאבק בעוני, שאושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת לפני מספר חודשים. בדיון השתתפו חברי כנסת ושרים כמעט מכל סיעות הבית.

הקמת הרשות עלתה כבר ב-2014 כחלק ממסקנות ועדת אלאלוף, ומרכזה הקמת רשות לאומית שתתכלל את המאבק בעוני ותתווה מדיניות בנושא לכל המשרדים הרלוונטיים. את ההצעה הנוכחית הגישו רשימה מכובדת של ח"כים מימין ומשמאל, בשלוש הצעות חוק זהות שאוחדו: ח"כ עאידה תומא סלימאן, ח"כ יוסף עטאונה, ח"כ עופר כסיף, ח"כ איימן עודה, ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ח"כ ינון וח"כ אזולאי ומשה ארבל (ש"ס) לפני שמונה לשר הפנים והבריאות.

שר הרווחה יעקב מרגי פתח את הוועדה בברכה על הצעת החוק, ואמר שהגיע הזמן לטפל ב"מחוללי העוני". מחוללי העוני, לדבריו, הם "פערים בבריאות, פערים בתעסוקה, פערים בחינוך, בשכר, בשירות צבאי. יש פערים בכמעט כל אספקט בניהול המדינה. לכן צריך פה גוף מתכלל, שיזמין מחקרים, שישקיע וירד לעומק של סוגיית העוני, ויבוא לתת את הדעת בקבלה של כל החלטה בניהול המדינה והתקציב".

"פעם המדינה הזו הייתה ענייה, אבל האזרחים היו עשירים יותר", הוסיף יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). "הם הצליחו לקנות דירה, הצלחנו לקלוט עלייה, לא היה הרבה- אבל המדינה דאגה לאזרחים. זה כבר לא כך. קצבאות הילדים, הזקנה והנכים אלה הכלים שמוציאים את האזרחים מהעוני, לא להעלות את הריבית ולהעשיר את הבנקים. עוני זו לא גזירת גורל, זה מעשה ידי אדם".

מרגי הכריז שהוועדה תהיה חלק ממשרד הרווחה, בשונה מהצעת החוק הקיימת

התקציב להקמת הרשות אושר כחלק מהכספים הקואליציוניים, והיא תוקצבה ב-4.8 מיליון שקלים לשנת 2023 וב-10 מיליון שקלים לשנת 2024, כחלק מתקציב משרד הרווחה. לפי הצעת החוק שאושר בקריאה טרומית, הרשות צפויה לקום במשרד הנגב והגליל, אך שר הרווחה יעקב מרגי הכריז בכנסת שהכוונה היא לשנות את החוק ולהקים את הרשות כחלק ממשרד הרווחה.

נציגי משרד הרווחה אכן דרשו להעביר את הרשות למשרדם, והתחייבו כי העניין יתוקן בקריאה השנייה והשלישית לחוק. הנציגים הציגו גם חמישה תפקידים מרכזיים לרשות: ייעוץ לממשלה בנוגע לחקיקה תקצוב, בעלת סמכויות להוביל ולתאם מדיניות ממשלתית אחודה, קידום ותכלול פעולות בין משרדיות ובין מגזריות, קידום החלטות ממשלה ותכנית לאומית והקמת מרכז מחקר, מידע ופיתוח.

ח"כ מאיר כהן, שר הרווחה לשעבר גם ברך על החוק, ואמר שאין לו שום ספק שהרשות תצא לפועל, והסכים שהרשות הזו צריכה להיות תחת משרד הרווחה וישירות תחת השר, אבל לא באחריותו הבלעדית של השר. "זו צריכה להיות רשות שיש לה יו"ר, שיש בה שילוב של כל המשרדים, שנפגשת אחת לחודשיים-שלושה עם ראש הממשלה לדיווח".

גם חברי הכנסת המציעים תמכו בהעברת הרשות למשרד הרווחה. ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) הוסיפה: "אני בעד להעביר את הרשות למשרד הרווחה, אבל מבקשת שיהיו גם נציגי ציבור, במיוחד מהציבור הערבי. אנחנו רוצים גם שלרשות הזו יהיה תקציב שיהווה אחוז מסויים מתקציב כל משרד. חשוב גם להציב מדדים ויעדים"

ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "הייתי רוצה שלרשות הזו תהיה הסמכות להתריע על תכניות לא טובות שעלולות לדרדר לעוני, ואם זה לא יהיה בבסיס התקציב והרשות הזו תצטרך לעשות סחר מכר בתקציב שלה, היא תגווע".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "עוני מפרק משפחות, מביא לפשיעה, והוא מקור של המון בעיות. הרשות הזו לא קמה כמעשה צדקה או חסד, אלא כדי להוביל מדיניות ותיתן מענה לארגונים ולמשרדי ממשלה. אני קורא לכל משרדי הממשלה- עזבו את האגו, תנו את הכוח למשרד הרווחה שמתמחה במאבק בעוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!