דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ביטן לאוצר: אם לא תקדמו את נוהל 'כפתור חירום' לעצמאים, ועדת הכלכלה תחוקק אותו

יו"ר ועדת הכלכלה דרש לגבש מענה מהיר לעצמאים באמצעות הרחבת תקנות מס רכוש גם לאסונות טבע ומגיפות, או בחקיקת סיוע מהיר דרך הביטוח הלאומי | יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה: "המתווה ישים קץ להפלייתו לרעה של ציבור העצמאיים"

יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ דוד ביטן (ליכוד) הבהיר היום (שני) כי הוועדה תפעל לקידום חקיקת נוהל 'לחיצת כפתור' לפרישת רשת ביטחון כלכלית עבור עצמאים בשעת חירום באמצעות הביטוח הלאומי, או לחלופין תתמוך בהרחבת תקנות מס רכוש כך שיכללו גם נזקי טבע ומגיפות באופן שניתן יהיה ליישם באופן מהיר במצבי חירום ושיעניק וודאות לעצמאים."אני רוצה לדעת האם אתם תקדמו את החוק הזה או שאנחנו נעשה אותו", אמר ביטן לנציגי האוצר שישבו בדיון. "אנחנו חושבים שזו תפקידה של הממשלה: שר האוצר, שר הכלכלה וראש הממשלה. אני רוצה מכם תשובה לפני הישיבה הבאה האם אתם מוכנים לזה או לא מוכנים. אנחנו הולכים על זה, אני מודיע לכם. טוב לכם – על הכיפאק. לא טוב לכם, גם על הכיפאק. אנחנו לא צריכים להתווכח אתכם על העניין הזה, ואני לא מבין למה אתם נגד זה". ביטן מינה את ח"כ בליאק (יש עתיד) לעמוד בראש צוות חברי הועדה שיקדם את הנושא.יגאל ברזני, סמנכ"ל ביטוח וגביה בביטוח הלאומי, הציג בפני חברי הועדה את מתווה הביטוח הלאומי שגובש יחד עם ההסתדרות, פורום העצמאים בהסתדרות וארגוני העצמאים. "המסמך שלנו הוא בן דף אחד, ובכוונה. אנחנו יודעים שאם זה לא יהיה פשוט – זה פשוט לא יהיה. אנחנו מכוונים ל'נוהל לחיצת כפתור' – שהמערכת תדע לפעול ולתת מענקים כשאנשים זקוקים להם בזמן אמת. המטרה היא לתת סיוע כלכלי מיידי לעובדים עצמאים בתקופה שתוגדר כתקופת חירום, באיזורים מוגדרים או בכל המדינה".

לדבריו, ההצעה אמורה לאפשר להעביר את הכסף לזכאים מבלי שיידרשו להגיש בקשות, מסמכים ותצהירים – על בסיס התשלום החודשי, הנתונים הדמוגרפיים וחשבונות הבנק – נתונים הקיימים כבר במוסד לביטוח לאומי, זאת לצד פילוח גיאוגרפי של איזורי המגורים של העובדים וכו'. "נוכל לשלם באופן מיידי. גובה המענק המוצע יהיה בדומה לגובה גמלת אבטלה לשכיר, לפי כל הקריטריונים המקבילים. המימון יהיה אוצרי, כשם שגם דמי החל"ת בקורונה שולמו על ידי האוצר".נציג אגף התקציבים באוצר, גיא ברנס, שנכח בדיון הביע התנגדות תקיפה להצעה, וטען כי המנגנון הקיים לפיצויים במסגרת קרן הפיצויים במס רכוש המפצה בגין נזקי פעולות איבה, מלחמה ובצורת – מספיקה. "מתווה של עמוד זה לא רציני. יש כבר חוק ותקנות שעוסקים באירועים השכיחים – ומה שלא שכיח אי אפשר לעשות לו מנגנון כי הוא לא שכיח".אלישיב ממן מרשות המיסים הסביר כי במקרה של פעולת איפה, מפצה הקרן בגין נזקים ישירים של פגיעה במבנים, ובגין נזקים עקיפים כשעד מרחק 7 ק"מ מהגבול ישנן תקנות קבועות, ומעבר לכף ישנה סמכות לשר האוצר באישור ועדת הכספים לתקן תקנות. "למה צריך בכל פעם לתקן תקנות מחדש" תהה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד). "יש כבר מודל שגובש בצוק איתן, למה לא לעגן אותו באופן קבוע?". יו"ר הועדה דוד ביטן הבהיר כי מענה הולם מחייב הן מנגנון פיצוי קבוע המעניק יציבות לעסקים, והן פיצוי בגין גורמים שאינם נכללים בחוק הקיים כגון רעידות אדמה, הצפות ומגיפות. "יכול להיות שצריך פשוט להרחיב את החוק של מס רכוש. להוסיף נזקי טבע ומגיפה פשוט" הבהיר.

״140 אלף עצמאים נמצאים במחלוקות מול רשות המסים״

"אני מבקש וודאות כלכלית, יישום האמנה הבסיסית בין האזרח למדינה, שבמשבר קיצוני שאיננו בשליטתו המדינה נותנת רשת ביטחון סוציאלית ותעסוקתית", אמר יו"ר ארגון העצמאים לה"ב עו"ד רועי כהן. "במשבר הקורונה המדינה נתפסה עם המכנסיים למטה בכל הקשור לציבור העצמאים. אני ורמי בז'ה נאלצנו לצאת לרחובות לשרוף צמיגים כדי לקבל מנגנון סיוע. יש גם מצב של שריפה״.

״יש עסקים שעוד מחכים לפיצוי בגין ההצפות שהיו לפני שנתיים. עשינו עבודה והוכחנו שבמנגנון סיוע פשוט וישים, על ידי המוסד לביטוח לאומי שמכיר את כל הנתונים של כל עובד שכיר או עצמאי, ניתן יהיה בלחיצת כפתור לייצר רשת ביטחון לעצמאים, שהיא תחליף לדמי אבטלה. כל עוד אין את הנוהל הזה אנחנו נאלצים להתחנן כל פעם בפני האוצר. היום 140 אלף עצמאים נמצאים במחלוקת מול רשות המיסים שדורשת מהם להחזיר כסף וזה בדיוק תוצר של היעדר המנגנון הזה. וזה דבר שהתרענו כבר בזמן אמת. זה הזמן שלכם חברי הכנסת להביא את השינוי הזה שאנשי אגף התקציבים לא יוכלו לשחק יותר עם האנשים".

"אנחנו נמצאים כרגע במצב של חרדה כלכלית תמידית" הוסיף רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות. "סבבי הלחימה החוזרים והנשנים, משבר הקורונה וחוסר הוודאות שנלווים לאלו במקביל למענה החלקי והלקוי של מתווי הסיוע והפיצוי לעסקים הנפגעים, מובילים למסקנה חד משמעית כי יש לקדם חקיקה של מתווה דמי קיום ופיצוי לעצמאיים ועסקים במצבי חירום".

בז'ה ציין כי המתווה שהוצג על ידי הביטוח הלאומי גובש ביוזמת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד יחד עם אנשי הביטוח הלאומי. "המתווה יאפשר מנגנון יעיל מהיר ונגיש למתן דמי קיום לעסקים שיאלצו להפסיק פעילותם בשעת חירום כגון מלחמה, מגיפה, רעידת אדמה, שריפה וכו. ובכך ישים קץ להפלייתו לרעה של ציבור העצמאיים בישראל ביחס לציבור השכירים הזכאים לפיצוי בעתות חירום״.

"הגיע הזמן שיסדירו אחת ולתמיד את נושא העצמאים. הגיע הזמן שבלחיצת כפתור בן אדם ידע בתקופת חירום מה הוא אמור לקבל, מה יקרה איתו", אמר ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס). "חוסר הוודאות לעצמאים היא דבר בילתי ניסבל והגיע הזמן שהכנסת הזו תיקח את הנושא. צריך לגמור עם זה אחת ולתמיד".

ח"כ ששון גואטה (ליכוד) הביע אף הוא תמיכה בצורך בחקיקה ברוח זו ואמר: "רוב העסקים שנפגעים במלחמות זה עסקים שפועלים על הגבולות שהקיום שלהם קשה גם בימי שגרה". ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) הוסיפה: "לא אחת דווקא בעיתות משבר יש לעסקים עלויות אקסטרה. לכן הטווח לסיוע צריך להיות קצר. גם הרשויות צריכות להבין את הצורך בדחיית תשלומים או לכל הפחות בפריסת תשלום". ח"כ אלון שוסטר (המחנה הציוני) דיבר על הצורך להשוות בין מערכת הביטחון הסוציאלי הקיימת לשכירים בעת חירום – לזו הקיימת עבור עצמאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!