דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חינוך חינם לגיל הרך? 18% מההורים לילדים עד גיל 3 לא יזכו כלל להטבת מס

לפי תזכיר החוק שפרסם משרד האוצר, 40% מסכום הכולל המוקצה להטבת המס יגיע למקבלי שכר נמוך, ו-60% למקבלי שכר ממוצע ומעלה | ביניהם, כמעט חמישית מההורים במשפחות עובדות לא יקבלו דבר | ההטבות ייכנסו לתוקף מ-2024, בעלות מוערכת של כ-2.1 מיליארד ש"ח בשנה

גבר מסיע עגלת תינוק ברחוב יפו בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
גבר מסיע עגלת תינוק ברחוב יפו בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם היום (שלישי) את תזכיר החוק לתוספת נקודות זיכוי ומענק עבודה להורים להם ילדים בגילאי לידה עד 3. לפי הנתונים המופיעים בתזכיר, 18% מהמשפחות העובדות בהן ילדים בגילים הרלוונטיים לא יזכו למענק, בגלל שהן משתכרות מעל לסכום שמעניק זכאות למענק עבודה, ומתחת לסכום בו נקודות הזיכוי במס הן אפקטיביות.

תכנית הסיוע מכילה שני מרכיבים שנוגעים להורים עם ילדים בגילאי 0 עד 3: תוספת נקודות זיכוי במס הכנסה, שמשפיעה בעיקר על משתכרי שכר ממוצע ומעלה, והרחבת מענק עבודה שמשפיע על המשתכרים שכר נמוך (בהתאם לתנאי המענק, פחות מכ-7,000 שקלים בחודש).

העלות הכוללת של שני החוקים היא כ-2.1 מיליארד שקלים בשנה, באובדן הכנסה והוצאה תקציבית בשנה, החל משנת 2024 בה יכנס החוק לתוקף. עלות תוספת נקודת הזיכוי מוערכת בכ-1.3 מיליארד שקלים בשנה (כ-60% מהסכום הכולל), ועלות מענק העבודה מוערכת בכ-850 מיליון שקלים בשנה (כ-40% מהסכום הכולל).

לפי תזכיר החוק, שני החוקים יכנסו לתוקף ב-2024. המשפחות שלהן הכנסה נמוכה יראו את הכסף אחרי המשפחות בהכנסה בינונית וגבוהה, מכיוון שאת מענק העבודה מקבלים רק בדיעבד ב-2025.

שווי נקודת זיכוי עומד על כ-235 שקלים לחודש, כ-2,820 שקלים לשנה. לפי ההצעה, להורים בגיל לידה עד שנה תתווסף נקודת זיכוי אחת (כולל הקיימות 2.5 נקודות), בגילי שנה ושנתיים תוספת של שתי נקודות זיכוי (4.5 נקודות זיכוי כולל הקיימות), ובגיל שלוש תהיה תוספת של נקודת זיכוי אחת (3.5 נקודות זיכוי כלל הקיימות).

לפי הערכות האוצר, ההטבה המקסימלית בנקודות זיכוי תעמוד על 470 שקלים בחודשים להורה בעבור כל ילד בגיל לידה עד 3, וכ-940 שקלים למשק בית בעבור כל ילד למשק בו שני ההורים העובדים ומשלמים מס באופן מלא. בגלל מבנה מערכת המס בישראל ונקודות הזיכוי הקיימות, מי שמשלם מס הכנסה הם בעיקר מקבלי שכר בינוני וגבוה. לכן, מי שייהנו באופן ודאי מההטבות במלואן הם מקבלי משכורות גבוהות. נקודות הזיכוי ניתנות באופן אוטומטי, ולא נדרש שום מעורבות של ההורים על מנת לקבלן.

מנגד, כדי לקבל מענק עבודה, המיועד למקבלי שכר נמוך, צריך לפנות באופן אקטיבי לרשות המסים ולבחון את הזכאות למענק. גם במענק העבודה, המענה המקסימלי יהיה בגובה 470 שקלים בשל כל ילד בגיל הרלוונטי, אך סכום המענק יקבע בהתאם לרמת הזכאות באופן הדרגתי. תזכיר החוק קובע הקלה בתנאים, לפיה גם מי שזכאי למענק נמוך יחסית יקבל את ההטבה.

לקבלת מענק עבודה מגוון רחב של תנאים. לדוגמא: הורים לילד אחד או שניים, אם הכנסתם השנתית הממוצעת גבוהה מ-2,240 שקלים ונמוכה מ-6,750 שקלים; הורים יחידנים אם הכנסתם החודשית הממוצעת בין 1,380 שקלים ל-10,230 שקלים. אנשים בעלי יותר מדירה וחצי בבעלותם אינם זכאים למענק, ושכירים שקיבלו שכר מקרוב משפחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!