דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבוע לפני

השבוע לפני / 'דבר' לאחר ההצבעה באו"ם על תכנית החלוקה: זמן להפשיל שרוולים

בתל אביב הציבו חברי מערכת העיתון רמקולים ודיווחו בשידור חי מאסיפת האו"ם, בכותל המערבי נשאו תפילות. "יהודי העולם מותר להם שתהיה היום השמחה במעונם. אך אל יהיו שיכורי חג. יהיו עמוסי חובה", נכתב בשער העיתון

עיתון 'דבר' יום לאחר ההצבעה באו"ם על תכנית החלוקה - 30.11.1947 (גרפיקה: דבר ראשון)
עיתון 'דבר' יום לאחר ההצבעה באו"ם על תכנית החלוקה - 30.11.1947 (גרפיקה: דבר ראשון)

ידיעה ראשית: "מדינת היהודים קמה"

"לאחר היאבקות קשה וממושכת אישה אמש האסיפה הכללית של האומות המאוחדות את ההצעה על הקמת מדינה יהודית במרבית שטחה של ארץ ישראל, ברוב של 33 נגד 13 קול" – כך פותחת הידיעה הראשית ב'דבר' של יום ראשון, ה-30 בנובמבר 1947, תחת הכותרת החגיגית והגדולה "מדינת היהודים קמה". לפי הידיעה, "הנסיון שעשו תומכי המשלחות הערביות בשלב האחרון של הדיון באסיפה הכללית, להכשיל את קבלת התכנית ע"י העלאת התביעה של חיפוש פשרה נוספת – נכשל. נכשל גם נסיון המשלחות הערביות להציע באסיפה הכללית תכני זהה עם הצעת המיעוט בוועדת החקירה של או"ם וכן נכשלה הצעתה של איראן לדחות את ההצבעה לשבועיים".

ההצבעה תוכננה בכלל ליום שישי, ה-28 בנובמבר, אך אסיפת האו"ם שהתכנסה באותו יום החליטה על הארכה של 24 שעות "לשם מציאת פשרה" בה נערכו התייעצויות רבות במשלחות הערביות. מדווח כי "שעתיים לפני פתיחת הישיבה (ביום שבת) הצטופפו לפני בניין או"ם 15 אלף איש, שביקשו רשות כניסה ורק לאלף ניתן להיכנס. משטרת או"ם הוגברה ע"י שוטרים רגייםם של עיריית ניו יורק כדי למנוע הפגנות". התגבורת המשטרתית, מספרת הידיעה, הוכיחה לבאי האסיפה כי הפעם מתכוונים להצביע מיד.

המבחן הגדול מתחיל מהיום. "דבר", 30.11.1947. הקליקו לצפייה במסך מלא
המבחן הגדול מתחיל מהיום. "דבר", 30.11.1947. הקליקו לצפייה במסך מלא

הידיעה מתארת מפורטות את מהלך הישיבה, ההצעות הערביות, הדרמה סביב הצבעת הנציג הצרפתי(משהשיב נציג צרפת 'כן' פרצו תשואות רמות וממושכות מיציעי הקהל'. כדי לאשר את מסקנות ועדת האד-הוק שהמליצה על הקמת מדינה יהודית וערבית נדרשו שני שלישים מקולות חברי האסיפה, והיא אכן אושרה ברוב של 33 נגד 13 ו-10 נמנעים. לעיתון צורפה מפה של הצעת החלוקה, המדגישה בעיקר אילו יישובים ערביים ייכללו בגבול המדינה היהודית:

מפת תכנית החלוקה שאושרה בהצבעה באו"ם. "דבר" 30.11.1947
מפת תכנית החלוקה שאושרה בהצבעה באו"ם. "דבר" 30.11.1947

בחלק העליון והמודגש של הידיעה מובאת, חוץ מעיקרי הדברים, גם קריאה לעם היהודי בארץ ישראל ובעולם: "יהודי העולם מותר להם שתהיה היום השמחה במעונם. אך אל יהיו שיכורי חג. יהיו עמוסי חובה. המבחן הגדול אך מתחיל. הוא מתחיל מהיום".

הדריכות בארץ ישראל: רבבות נצמדו לתיבות הרדיו

בידיעה צדדית בעמוד השני מתוארת הציפייה בארץ ישראל לתוצאות ההצבעה. "כל לב יהודי באשר הוא פעם לקראת ההכרעה בשאלת ארץ ישראל במליאת או"ם", פתחה הידיעה. ביום שישי בערב, זמן הישיבה שבה היתה אמורה להיערך ההצבעה, התקינו אנשי מערכת "דבר" רמקולים ליד קולנוע מוגרבי ובככר דיזנגוף בתל אביב, והחל מ-9 בערב שידרו ידיעות "לרבבות מאזינים שהצטופפו על המדרכות, ברחובות ועל גזוזטראות הבתים הסמוכים. מחיאות כפיים ליוו את הקטעים המשודרים… עד שהמשדר מטעם 'דבר' הודיע על החלטת הדחייה ל-24 שעות נוספות." הדיווח מתל אביב מוסיף ש"במשך שעה ארוכה אחר חצות הלילה המו הרחובות בעיר העברית מקבוצות מטיילים שהתווכחו על ענייני היום." ביום שישי בבוקר ערכו הרבנים הראשיים תפילה בכותל המערבי, אותה חיבר הרב הרצוג: "שלח נא אורך ואמיתך אל שליחי האומות היושבים היום כסאות למשפט, וידעו ויכירו צדקת ישראל", ומילאו את דבר קדשך ביד משה עבדך: 'הרנינו גויים עמו, וכיפר אדמת עמו'", נכתב בתפילה.

כל לב יהודי באשר הוא פעם לקראת ההכרעה. "דבר", 30.11.1947
כל לב יהודי באשר הוא פעם לקראת ההכרעה. "דבר", 30.11.1947

הקריקטורה של אריה נבון: האו"ם הצביע, היישוב היהודי צריך לבצע

 

הקריקטורה היומית. "דבר", 30.11.1947
הקריקטורה היומית. "דבר", 30.11.1947
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!