דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שר האוצר: "מוצא הגיון רב במיסוי רווחי היתר של הבנקים"

סמוטריץ' הציע למסות את רווחי הבנקים, שהגיעו ל-22 מיליארד שקלים בעקבות עליית הריבית: "רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר" | בעקבות דבריו, צנחו מניות הבנקים ב2.5%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (שלישי) שהוא 'רואה בחיוב' מיסוי רווחי היתר של הבנקים. זאת לאחר שרווחי הבנקים הגיעו ב-2022 לשיא של 22 מיליארד שקלים, בעקבות עליית הריבית.

"אי אפשר שלא לדבר במסגרת המאבק בריכוזיות וביוקר המחיה על רווחי העתק של הבנקים כתוצאה מעליית הריבית" אמר שר האוצר, "רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר ומפערי ריבית גדולים בין אשראי לפקדונות, ולא ניתן ליחס אותם לעבודה קשה והתייעלות".

לדברי סמוטריץ', "אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם, ובכדי לגרום להם לגלגל אותם בחזרה אל הציבור במגוון הכלים שעומדים לרשותם."

סמוטריץ' אמר שמיסוי רווחי הבנקים "זוהי הדרך הטובה ביותר לתקן את העיוות שיוצרים פערי הריבית ולהקל על ציבור נוטלי המשכנתאות, ללא התערבות חקיקתית מזיקה כפי שמשתקף במספר הצעות חוק פרטיות שמונחות על השולחן מעת לעת, ותוך שמירה על יציבות הבנקים ועל עצמאות בנק ישראל, שהיא קריטית בכלכלה מערבית מודרנית".

מניות הבנקים צנחו ב-2.5% לאחר דברי סמוטריץ' בכנס, ככל הנראה בעקבות החשש שמיסוי רווחי היתר יפגע בחלוקת הדיבידנדים לבעלי המניות.

חברת הכנסת נעמה לזימי מיהרה להביע תמיכה בהכרזתו של סמוטריץ' כי יתמוך בהיטל רווחי יתר על הבנקים בשל העלאות הריבית. ח"כ לזימי הגישה לפני כמה חודשים את הצעת החוק "היטל רווחי יתר של תאגידים בנקאיים" שקיבל את תמיכתם של 8 חברי כנסת ביניהם יו"ר ועדת הכספים משה גפני ושר הבריאות והפנים משה ארבל.

בהצעת החוק מוצע להקים קרן שמטרתה עזרה לציבור שמתקשה לעמוד בעול התייקרויות המחירים והשלכות עליית המחירים על ידי סבסוד מחירים של שירותים חיוניים. הכנסות הקרן יהיו מהיטל בגובה 75% מרווחי היתר של הבנקים לפי נוסחה שמתחשבת בסך החזרי ההלוואות של כל בנק.

"מוטב מאוחר מלא בכלל" אמר לזימי בעקבות ההכרזה של סמוטריץ', "אם אכן שר האוצר יתמוך אעלה את ההצעה לוועדת שרים לענייני חקיקה. הגיע הזמן שהממשלה תטפל במצב הבלתי נסבל בו מעמד הביניים משלם על עליות הריבית והבנקים גורפים רווחי שיא על חשבון הציבור שקורס תחת יוקר המחיה. בהיעדר רגולציה אפקטיבית של בנק ישראל צריך שהכנסת והממשלה יעשו את תפקידן ויכריחו את הבנקים לגלגל את הרווחים שלהם חזרה למי שנפגעים ממדיניות בלימת האינפלציה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!