דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

זינוק של פי 7 בתלונות על פערי שכר מגדריים ב-2022

את הגידול בפניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ניתן לייחס לכניסה לתוקף של חוק המחייב מעסיקים לפרסם דו"חות על פערי השכר בארגון | בסך הכול התקבלו בנציבות 1,887 תלונות, מתוכן 260 על אפליה מחמת מין

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא (צילום: אלבום פרטי)
נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מספר הפניות שהתקבלו ב-2022 בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בנוגע לאפליה על רקע פערי שכר מגדריים גדל פי 7 ממספרן בשנה שעברה, ופי 28 ממספרן בשנת 2020. זאת בין היתר על רקע כניסתו לתוקף של החוק שמחייב מעסיקים לפרסם דו"חות שנתיים המציגים את פערי השכר המגדריים בארגון לפי סקטורים.

הבוקר (שלישי) הגישה נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא לשר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, את הדוח השנתי המסכם את פעילות הנציבות לשנת 2022. מאז הקמתה בשנת 2008 התקבלו בנציבות כ-11.8 אלף פניות, מתוכן 1887 בשנת 2022 (לעומת 973 בשנת 2021).

65% מהפניות בשנת 2022 היו של נשים. מספר הפניות שקיבלה הנציבות על אפליה מחמת מין עמד על כ-260, שהן כ-20% מכלל הפניות – פי 5 מהשנה שעברה. פניות בנושא אפליה מחמת מין היוו כרבע מפניות הנשים לנציבות, אך גם כחמישית מפניות הגברים לנציבות היו בנושא זה.

בנציבות ציינו כי בעקבות כניסתו לתוקף של התיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, המחייב מעסיקים גדולים בפרסום דו"חות על פערי השכר בארגון, הכשירה הנציבות מאות מעסיקים ונתנה להם ייעוץ משפטי בנושא.

13% מכלל הפניות היו בנושא אפליה על רקע היריון ולידה, 6% בנושא אפליה על רקע הורות (11% מפניות הנשים ו-3% מפניות הגברים), 2% בנושא אפליה על רקע טיפולי פוריות ו-2% נוספים בנושא הטרדה מינית במקום העבודה (3% מפניות הנשים).

29% מהפניות לנציבות בשנת 2022 היו לצורך קבלת מידע ונתונים, 5% היו בנושא אפליה על רקע לאום (33% מפניות הערבים לנציבות), 4% בנושא אפליה על רקע ארץ מוצא, 4% בנושא אפליה על רקע גיל, 3% בנושא אפליה על רקע דת.

עו"ד מרים כבהא, הנציבה הארצית לשוויון במקומות העבודה: "הגשת הדוח השנתי לשר הינה הזדמנות להעמיק בעבודתה החשובה של הנציבות, לקבל תמונת מצב אודות העשייה בשלל התחומים אשר נמצאים בסמכותה ולראות את העלייה המתמדת הן בפניות והן ביכולת הנגשת השירותים למעסיקים ולציבור בכללותו. אנו בנציבות נמשיך לפעול במרץ על מנת לקדם שוק עבודה שוויוני, מגוון ומכיל ודלתנו תמיד פתוחה עבור שיתופי פעולה לקידום נושא חשוב זה".

חברת הכנסת אתי חוה עטיה (הליכוד), שיזמה את התיקון לחוק המחייב פרסום דו"חות על פערי שכר מגדריים בארגונים בני למעלה מ-518 עובדים, מסרה בעקבות העליה במספר הפניות בנושא אפליה בשכר: "אני מברכת על כך שהמודעות לנושא עולה והמעסיקים אכן מפרסמים את הדוחות ופועלים לצמצם את הפערים. אך עם זאת, אמשיך לפעול בנושא כדי לתת מענה לפערים ולצמצמם, כפי שמובא בכתבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!