דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חודשה תוכנית 'סל גמיש' של משרד העבודה, המסייעת לאמהות יחידניות במימון צהרונים וקייטנות

זאת לאחר שהוקפאה למספר חודשים עקב מיצוי תקציב | התוכנית מסייעת לאמהות חד הוריות להשתלב בשוק העבודה ולהגביר את היקף עבודתן | ניתן להגיש בקשו לזכאות באתר משרד העבודה

אם ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
אם ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תכנית הסיוע להורים יחידניים של משרד העבודה 'סל גמיש' שבה לפעילות מלאה בתקציב של 6 מיליון שקלים לשנה הקרובה. התוכנית מבקשת לסייע להורים יחידניים להשתלב בשוק העבודה ולהגביר את היקף עבודתם באמצעות מענקים.

בעקבות הצלחת התוכנית ב-2022, חל גידול של כ-300% במספר הזכאיות, מה שהביא למיצוי התקציב שהוקצה לה. בעקבות זאת הוקפאה התוכנית למספר חודשים, וכעת שבה לפעילות. במסגרת התוכנית, זכאים מי שמשתלבים בשוק העבודה או מגדילים את שעות עבודתם לסיוע. הסיוע יכול להגיע עד 17,000 שקלים לכל ילד במשפחה זכאית. את הבקשה לזכאות ניתן להגיש באתר משרד העבודה: כאן.

הזכאות לסל הגמיש היא לתקופה של 18 חודשים לאימהות ולאבות לילדים עד כיתה ה', העומדים בראש משפחות חד הוריות, שהתחילו עבודה חדשה או הגדילו את היקף המשרה או הלימודים, והעומדים במבחן ההכנסה לנפש במשפחה.

הזכאים והזכאיות יוכלו לקבל החזרים מהמדינה על 3 סלי השתתפות:  סל א' – מימון החזרי שיעורי עזר ובייביסיטר עד 6,000 שקלים למשפחה, סל ב' – מימון צהרונים עד כ- 500 שקלים לחודש ועד 9,000 שקלים לילד לכל תקופת הזכאות, וסל ג' – מימון קייטנות עד 2,000 שקלים לילד.

הטבות אלו מתווספות לתמיכה החדשה בשכר לימוד במשפחתונים ומעונות היום שהחלה בשנת הלימודים הנוכחית במטרה לסייע להורים יחידניים לילדים בגילאי 0-3, כך שיוכלו לשדרג את עצמם מבחינה תעסוקתית באמצעות סיוע מוגדל מהמדינה במימון משפחתונים ומעונות יום, ולהקל על הבירוקרטיה הכרוכה בהליך הגשת הבקשה לזכאות.

לפי הקריטריונים החדשים, אימהות ואבות ממשפחות חד הוריות, שהגדילו את היקף המשרה או בחרו לשלב לימודים לצד עבודתן בהיקף של 10 שעות שבועיות לפחות, יהיו זכאים לסבסוד מוגדל מהמדינה במימון עלות המשפחתונים ומעונות היום המוכרים לילדיהן. זאת בתנאי שההכנסה לנפש במשפחה עומדת על פחות מ- 2,100 שקלים על פי מבחן הכנסה מקל. העומדות בקריטריונים, יקבלו דרגה מיוחדת, בעלות שכ"ל של 250 שקלים בחודש בלבד עבור ילד לאורך כל שנת הלימודים.

שר העבודה יואב בן צור: "אני שמח על כך שהצלחנו להשיב לפעילות את אחת מתכניות הדגל המסייעת למשפחות רבות במימון תכניות העשרה ופעילויות שונות, הדבר הוא  תוצאה של מדיניות ברורה שאנו נוקטים במשרד העבודה והוא הקלה על הורים עובדים ומתן תמריץ להשתלב בשוק העבודה. בהזדמנות זאת אני מודה גם לח"כ אתי עטיה על הירתמותה לנושא וסיועה בהמשך תקצוב התכנית. נפעל לשיתופי פעולה נוספים במטרה להקל על יוקר המחיה."

מנכ"ל משרד העבודה, ישראל אוזן: "תכנית סל גמיש יוצקת תוכן משמעותי לעידוד תעסוקת הורים והיא מותירה למשפחות רבות הכנסה פנויה ויכולת לשלוח את הילדים לפעילויות נוספות בין היתר חוגים, קייטנות וצהרונים, וללא בירוקרטיה מיותרת. תפקידנו לייצר הזדמנויות כאלו כדי להקל על יוקר המחייה, בהוראת שר העבודה נפעל להרחבת התכנית גם בשנים הבאות."

31.9% מהאמהות היחידניות משתכרות מתחת למינימום

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 כ-11% מכלל המשפחות עם ילדים עד גיל 17 הן משפחות חד-הוריות (כ-131 אלף), כשבראש כ-88% ממשפחות אלו עומדת אישה. כ-18% מכלל האימהות היחידניות עם ילדים עד גיל 17, הן רווקות.

על פי סקירת המרכז לכלכלה מדינית, 91.6% מהאימהות היחידניות מועסקות, כ–29% מהן במשרות חלקיות ו-31.9% מהמועסקות משתכרות שכר הנמוך משכר המינימום. על פי דו"ח העוני של הביטוח הלאומי, תחולת העוני בקרב משפחות חד הוריות עומדת על 26%, לעומת כ- 18% בכלל המשפחות עם ילדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!