דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בטענה לאפליה: שירות "גט מהדרין" להזמנת נהגי מונית שומרי שבת בירושלים יופסק

תביעה שהוגשה על ידי שלושה נהגים ערבים תושבי הבירה והסתיימה בהליך גישור, תחייב את ״גט טקסי״ להפסיק להפעיל את השירות, שאיפשר בפועל להעסיק נהגים יהודים בלבד | החברה תפצה את נהגיה באלפי שקלים

מונית בשירות "גט טקסי", למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
מונית בשירות "גט טקסי", למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
הדס יום טוב

חברת המוניות גט תפסיק את הפעלת שירות "גט מהדרין" בירושלים, ותפצה נהגים בעיר בכ-6 מיליון שקלים, זאת בעקבות הסכם שהוגש הבוקר (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים בתום הליך גישור בתביעה ייצוגית כנגד השירות, שהגישו שלושה נהגים ערבים שעבדו בעיר ב-2020.  

שירות "גט מהדרין", שהחל לפעול ב-2015, ואפשר ללקוחות החברה בירושלים להזמין רק נהגי מוניות המצהירים כי הם שומרי שבת. כתנאי הצטרפות אליו דרשה מהנהגים להצהיר ולהתחייב כי המונית שעמה הם נרשמים לא תהיה פעילה בשבת ובמועדי ישראל. 

המרכז הרפורמי לדת ומדינה, שייצג את מגישי התביעה, טען כי מדובר בכלי לאפליית נהגים ערבים, וכי "גט מהדרין" הוקם ומופעל ממניע גזעני ומרצון לתת מענה להעדפה פסולה ומפלה של נוסעים המעוניינים שלא לנסוע עם נהג ערבי, שכן אין בסיס הלכתי לדרישה מנהגים לא יהודים להימנע מנסיעה בשבת. 

בגט טענו ששירות המהדרין נועד לתת מענה לצורך של מגזר מצומצם בציבור שמבקש להשתמש במוניות שאינן נוסעות בשבת, כשכל נהג שמבקש להצטרף אליו יכול לעשות זאת בכפוף להצהרה. עוד הוסיפה וטענה כי היא מספקת את שירותיה למשתמשים השונים בצורה שוויונית, ללא הבדל של דת, גזע ומין. 

הצדדים נכנסו להליך גישור. מטעם המגשר מונה רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל במשרד פאהן קנה Grant Thornton Israel. עבודת של המשרד כללה ביצוע בדיקות להיקפי הפעילות לאורך 7 השנים האחרונות וחישובי פוטנציאל הנזק שנגרם לקבוצות הנהגים השונות.

במסגרת ההסכם, כ-2,800 נהגים יקבלו פיצוי של בין 1,000 ל-16 אלף שקלים, שיינתנו בהטבות שונות ובתשלומים מהחברה, ויקבלו מי שביצע ממארס 2015 לפחות נסיעה אחת שנקודת האיסוף שלה בתחומי העיר ירושלים. את הפיצוי יקבלו הנהגים הזכאים בשני אופנים – פטור מדמי שימוש חודשיים או קבלת פיצוי מופחת במזומן 

הצדדים מסרו בהודעה משותפת לבית המשפט: "מבלי שמי מהצדדים מודה בטענות רעהו, ומתוך אמונה משותפת של הצדדים בחשיבות ערך השוויון, בחרו הצדדים להסדיר את המחלוקות שביניהם בדרכי נעם, חרף ניהול הליך משפטי ממושך. במסגרת ההסדר הוסכם על הפסקת פעילות צי המהדרין באופן מיידי, עוד בטרם אישור ההסדר על ידי כב׳ בית המשפט, והענקת פיצוי כספי לחברי הקבוצה, שיוענק במתווים שונים המוצעים לבחירתם.
הצדדים מייחסים חשיבות רבה להסדר הפשרה, אשר יש בו כדי להביא לחיזוק מערכת היחסים שבין גט לבין הנהגים שעשו ועושים שימוש בשירותיה, תוך ראייה הדדית של רווחת ציבור הנוסעים"
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!