דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

אריחי חרס שעליהם טביעות של הלגיון העשירי הרומי נתפסו ברכב בירושלים

האריחים נתפסו בפעילות של משטרת ירושלים | מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות: "האריחים שימשו, ככל הנראה, חלק מרצפה של מבנה ציבורי -  יתכן של בית מרחץ"

הלבנים שנתפסו בירושלים (צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות)
הלבנים שנתפסו בירושלים (צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אריחי ריצוף קדומים, נושאי טביעות חותם של הלגיון העשירי הרומי, נתפסו אמש (שלישי) בפעילות של משטרת ירושלים. האריחים שימשו, ככל הנראה, חלק מרצפה של מבנה ציבורי –  יתכן של בית מרחץ.

"הלבנים שימשו, ככל הנראה, חלק מרצפה של מבנה ציבורי", אומר מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, אמיר גנור. "יתכן והיו שייכים לתנור שעמד בבית מרחץ ושימש את חיילי הלגיון הרומי".

ברשות העתיקות מסבירים שהלגיון העשירי הרומי הגיע לארץ ישראל בשנת 6 לפנה"ס, וסייע לבצר את השליטה של הממלכה הרומית בארץ יהודה. "בין השנים 66-70 לספירה לחם הלגיון במורדים היהודים בגליל, במדבר יהודה ובאזור ירושלים, עד להחרבת בית המקדש השני והעיר", מסביר גנור. בהמשך לדבריו, הכריעו לוחמי הלגיון את אחרוני המורדים במצדה – סמוך לים המלח, לאחר מצור ממושך.

סמלי הלגיוןLXF מוטבעים על הלבנים שנתפסו בירושלים (צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות)
סמלי הלגיוןLXF מוטבעים על הלבנים שנתפסו בירושלים (צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות)

לאחר המרד, התיישבו חיילי הלגיון באזור ירושלים רבתי, שם הקימו בתי יוצר, שהכינו את הלבנים הייחודיות ללגיון. עליהן, הוטבעו סמלי הלגיוןLXF . "לבנים אלו, הפכו למזהה העיקרי לתפוצת מקום מושבן של יחידות הלגיון ברחבי הארץ. עיקר תפוצת הלבנים זוהתה באזור ירושלים, ובעיר הרומית שהוקמה על חורבותיה – 'איליה קפיטולינה'. בהמשך, השתתף הלגיון העשירי בדיכוי מרד בר כוכבא בין השנים 132-135 לספירה, וככל הנראה, הוא סבל מאבדות קשות במהלך הלחימה".

הלגיון העשירי המשיך לחנות בארץ יהודה עד לסוף המאה ה-3 לספירה, והותיר אחריו מבנים ציבוריים ומחנות צבאיים.

"תמורת בצע כסף אנשים משחיתים רצפה של מבנה ציבורי בין 2,000 שנה"

האריחים נתפסו במהלך פעילות מבצעית של בלשי היחידה המרכזית ירושלים בשכונת בית חנינה. הן אותרו בתא מטען של רכב במספר קרטונים מכוסים, שעוררו את חשד השוטרים. בבדיקת תכולת הקופסאות התברר, כאמור, שמדובר בממצאים ארכיאולוגים. השוטרים עיכבו את החשוד, בעל הרכב, והזעיקו למקום את מפקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות.

"כואב לראות שתמורת בצע כסף אנשים משחיתים רצפה של מבנה ציבורי בין 2,000 שנה וקורעים פיסה מההיסטוריה", אומר גנור. החשוד עוכב ונחקר, ברשות העתיקות נבדקת גרסתו, לפיה הלבנים הגיעו מאזור חברון.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "גילוי לבנים עתיקות בתא מטען של רכב כאשר עליהן רגבי עפר טרי, סימני שבירה ועקירה מחמיץ את הלב, שכן אתר עתיקות נוסף נשדד ונהרס. אילו ארכאולוגים היו מוצאים את הלבנים באתר עצמו, היינו יכולים להוסיף מידע רב למחקר הארכאולוגי, וכן ולהציב נקודה נוספת על מפת ההיסטוריה של הארץ".

ברשות העתיקות מנסים לברר, באמצעות פעולות חקירה, מהיכן פורקו ונשדדו הלבנים. "מערך הפיקוח של רשות העתיקות משקיע לילות כימים להגן על אתרי העתיקות ברחבי הארץ מביזה והרס", אומר אסקוזידו. "אנו קוראים לציבור הרחב לסייע לנו במאמץ ולדווח לרשות העתיקות על כל סימן שמתגלה בשטח לשוד עתיקות או לפגיעה בעתיקות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!