דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

ראש מועצת רמת נגב בכנסת: "הקיבעון של תהליכי תכנון הכבישים יעלה לנו בהרוגים רבים"

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דנה במצב התשתיות בכבישי ישראל, וראש מועצת רמת נגב שנכח בדיון אמר: "אם עבודות העפר להרחבת כביש 40 לא יתחילו היום, יצטרכו לעבור להרחבת בתי העלמין בנגב"

כביש 40 (צילום: דוד טברסקי)
כביש 40 (צילום: דוד טברסקי)
אורן דגן

מצב התשתיות הרעוע בכבישי ישראל והשפעתו הישירה על מספר ההרוגים הרב בתאונות הדרכים בישראל, עלה היום (רביעי) בדיון הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שתאר זאת כמלחמה. "אין דרך אחרת לתאר זאת", אמר לוי. "זאת מלחמה שנהרגו בה יותר בני אדם מכל המלחמות והפיגועים שידענו". 

את הדיון יזם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בעקבות ליקויים שעלו בדו"ח המבקר בפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ובמלחמה בתאונות הדרכים. לדברי ח"כ לוי, "ישראל נמצאת במקום האחרון במדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים בעשור האחרון". 

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, תקף בחריפות את חוסר הטיפול של המדינה בכביש 40 שתושבי האזור נוסעים בו באופן קבוע: "אי אפשר להישאר אדישים אחרי התאונה הקשה שבה נהרג התינוק מעיין דומנוביץ'". לדבריו אזרחים רבים נוסעים לאילת דרך כביש 40, "אין להם דרך אחרת וזה אזור שבו יוצאים למלחמה בכל יום. הפקרות".  

תאונת הדרכים הקשה בצומת הנגב בה נהרג מעיין דומנוביץ' (צילום: דוברות איחוד הצלה)
תאונת הדרכים הקשה בצומת הנגב בה נהרג מעיין דומנוביץ' (צילום: דוברות איחוד הצלה)

רק 170 ניידות משטרת התנועה פרוסות במשמרת בוקר בכבישים הבינעירוניים בכל הארץ 

דורון המשיך, "אין יום שאני לא מקבל הודעה מתושב רמת נגב על אירוע "כמעט וקרה". לפני שנה, הממשלה החליטה להרחיב את כביש 40, ומאז לא התקיים דיון רציני. שנה שלמה עברה ולא הצליחו לעשות כלום. אני קורא מפה לכל מי ששומע, לפעול בנושא". 

 

על פי דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, רק בשנה האחרונה נהרגו בכביש 40 באזור 61 אנשים. "אי אפשר להסביר את זה, אלו כמויות בלתי נתפסות", הוסיף דורון. "אם עבודות העפר להרחבת כביש 40 לא יתחילו היום, יצטרכו לעבור להרחבת בתי העלמין בנגב".

מעיין דומנוביץ ז״ל, הפעוט בן השנה שנהרג בתאונת הדרכים בנגב (צילום: באדיבות המשפחה)
מעיין דומנוביץ ז״ל, הפעוט בן השנה שנהרג בתאונת הדרכים בנגב (צילום: באדיבות המשפחה)

דורון תקף גם את טיפול המשטרה בכביש: "אנחנו לא רואים את משטרת התנועה אצלנו, מדינת ישראל מכירה את חלקה עד עיר הבה"דים, משם כבר לא אכפת לאף אחד". הוא התייחס להחלטת ממשלת ישראל להרחיב את כביש 40 לפני שנה: "מדובר על 250 קילומטרים, ללא אבא וללא כל אחריות. הקיבעון של תהליכי התכנון וההאטה בטיפול, יעלו לנו בעוד הרוגים רבים".  

גם ח"כ וליד אלהואשלה (רע"ם), תושב הישוב סעווה שבנגב, הצטרף לדברי ראש המועצה ואמר שכבישים רבים בדרום אינם מוארים בלילה ובכל פעם שפנה בנושא, קיבל תשובה לא משכנעת. לדבריו, יש צורך לבצע פיתוח ושינויים גם בכבישים הרבים בדרום.   

מהנדס תנועה ארצי במשטרת ישראלרפ"ק אנטולי מדניקוב, חשף בדיון שבכל בוקר ישנן רק 170 ניידות משטרה שמסיירות בכבישים הבינעירוניים בישראל. לדבריו, בהמשך היום, עולה המספר הארצי ל-280 ניידות בממוצע. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי נדהם מהנתון המזערי והוסיף: "בלי המתנדבים הרבים שמפעילים מדי לילה את הניידות, היינו בכלל אבודים". 

מחכים לאגף התקציבים באוצר 

רן קפלן, מ'נתיבי ישראל' אמר בדיון שישנה תכנית חדשה שקובעת נוסחה לתיעדוף וקידום פרויקטים בתחום הבטיחות. לדבריו, התוכנית מחכה כעת לאישור אגף התקציבים: "225 מיליון השקלים שהוקצו לנושא ב-2020 ו-2021 כבר נוצלו ב-100%. בכל פרויקט כזה יהיו בוודאות 40% פחות תאונות".

לדברים הצטרף מנכ"ל אור ירוק, יניב יעקב, שהציג לוועדה סרטון שמלמד ששיפור תשתיות הבטיחות מציל חיים. לדבריו: "שרת התחבורה הציגה תכנית, אבל צריך לתקצב את זה. מדינות שהצליחו להפחית את ההרוגים עשו זאת באמצעות תכנית לאומית רב-שנתית ותקצוב". 

ח"כ טופורובסקי, שיזם את הדיון בוועדה, אמר שבכוונתו לכנס ועדת חקירה ממלכתית שתגיש המלצות על מצב תאונות הדרכים. "אם הייתם גרים ביישוב שבו יש פרצה בגדר ובכל יום נכנס מחבל והורג אדם", אמר ח"כ טופורובסקי. "יום אחרי יום וכלום לא נעשה. אני בטוח שאף הורה לא היה ישן בלילה ביישוב הזה".

"גם אם הייתם יודעים שהילדים שלכם נוסעים בכבישים בינעירוניים, ללא הפרדה בין הנתיבים, לא הייתם ישנים בלילה. אבל, האנשים שאחראים על הכבישים הללו ישנים טוב, טוב מדי. הם יודעים שהכביש מסוכן ועדיין הם  ישנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!