דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / אחרי תקציב מאכזב, קצת פופוליזם כלכלי לא יזיק לישראל

מול כישלון הממשלה בהתמודדות עם יוקר המחייה, חברי הליכוד ניר ברקת ודוד ביטן מציגים קו כלכלי אופוזיציוני. דווקא ההצעות ה'פופוליסטיות' שלהם נשענות על היגיון כלכלי מוצק

שר הכלכלה ניר ברקת (מימין) ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילומים: פלאש 90)
שר הכלכלה ניר ברקת (מימין) ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילומים: פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שניים מחברי הכנסת של הליכוד החליטו לאתגר את הממשלה מבחינה כלכלית חברתית. יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, עושה זאת בצורה בוטה ומתנגחת. שר הכלכלה, ניר ברקת, עושה זאת בצורה עקיפה יותר. שניהם מזהים את השטח המת של הממשלה הנוכחית: צמצום פערים והתמודדות עם יוקר המחייה. ייתכן שהם עושים זאת כדי לקדם את עצמם, אבל ברעיונות שהם מביאים לשולחן יש הגיון כלכלי לא מבוטל.

ביטן: הורדת מע"מ על מוצרי מזון

בשבועת האחרונים נראה שביטן החליט למתוח ביקורת פומבית על ממשלתו, בעיקר מבחינת הטיפול ביוקר המחיה. השבוע, בפתח ישיבת ועדת הכלכלה, הוא הכריז: "נתנו לאוצר צ'אנס לטפל ביוקר המחייה וזה לא קרה, אז אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים". הוא דיבר על שורת הצעות חוק שיגיש בשבוע הבא, ביניהם בולטת ההצעה להוריד את המע"מ על מוצרי מזון ל-8%.

למרבה הצער, הדינמיקה בה הכנסת מנסה לכפות צעדים על הממשלה נדירה מאד בישראל. ביטן חווה אותה על בשרו בקדנציה שלו כיו"ר הקואליציה, במהלכה אושרה בטרומית העלאת קצבת הנכות בניגוד לעמדת הממשלה. זוהי בעיה משמעותית בדמוקרטיה הישראלית. חברי הכנסת נגישים יותר לציבור ומחוברים לרחשי ליבו, והם אלו שבסוף נדרשים לתת לו דין וחשבון, במיוחד במפלגה דמוקרטית כמו הליכוד.

קשה לראות איך ביטן יצליח לקדם מהלך מורכב כל כך כמו הנהגת מע"מ דיפרנציאלי מול התנגדות האוצר, אבל בעצם ההצעה יש הגיון רב. למעשה, כמו שביטן עצמו ציין, רוב מדינות ה-OECD מנהיגות מע"מ נמוך יותר על מוצרי מזון ומוצרים חיוניים אחרים. גם בישראל אין מע"מ על פירות וירקות, למרות שמספר פעמים בעבר ניסה האוצר לשנות מצב זה.

כמו כל מס רכישה, המע"מ הוא מס רגרסיבי – הוא מכביד על עניים יותר מאשר על עשירים, ומרחיב את הפערים ביניהם. לפי ניתוח של האוצר, שיעור המע"מ בישראל מביא את העשירון העליון והתחתון לשלם שיעור זהה של מסים מתוך משכורתם. הדבר נכון על אחת כמה וכמה במוצרי מזון, אותם צורכים כולם, ומשפחות מרובות ילדים יותר מכולם.

מע"מ דיפרנציאלי איננו כלי נטול בעיות. צריך יהיה להגדיר אילו מוצרי מזון נכנסים תחתיו, ואילו לא, ויש חשש שהעסקים ינצלו את ההזדמנות להעלות מחירים. ובכל זאת, במקום לחלק את עודפי גביית המסים למעמדות המבוססים באמצעות נקודות זיכוי במס הכנסה, הורדת המע"מ היא כלי ששווה להשקיע בו מחשבה.

ברקת: חשיפת רווחי המונופלים

חבר נוסף בליכוד שמקדם מדיניות כלכלית עצמאית, לפחות ברמה ההצהרתית, הוא שר הכלכלה ניר ברקת. הצעתו לחייב את המונופולים לחשוף את רווחיהם יכולה גם היא להביא לשינוי חיובי במאבק ביוקר המחיה.

הנקודה המרכזית בתכנית זו נוגעת בדיון סביב גל עליות המחירים הנוכחי. הטריגר למחזור האינפלציה הוא ללא ספק השיבושים בשרשרת האספקה העולמית ועליית מחירי האנרגיה, כתוצאה ממשבר הקורונה ומהמלחמה באוקראינה. אלא שהדינמיקה של עליית המחירים יכולה גם להשפיע על גורמים נוספים במשק: מחד, היא גורמת לעובדים לבקש שכר גבוה יותר, ומאידך, היא מאפשרת לעסקים לעלות מחירים 'בחסות האינפלציה', ולהגדיל את רווחיהם. בחלוקה הזאת בין שכר לרווח טמונות הרבה מההשפעות ארוכות הטווח של האינפלציה.

בארה"ב מתגבר השיח סביב 'אינפלציית הרווחים', לאחר שמתברר שחברות רבות רשמו רווחי שיא בשנה האחרונה. בישראל האינפלציה ברובה מיובאת לכאורה. אבל בגלל שהמידע על רווחי חברות רבות אינו חשוף לציבור, קשה לדעת כמה מהן ניצלו את גל האינפלציה על מנת לגרוף עוד קצת לכיסן. רק במגזר הפיננסי התמונה ברורה: הבנקים הרוויחו בגדול ממחזור האינפלציה והריבית האחרון.

חשיפת רווחיות החברות לא משנה שום דבר באופן ישיר, אבל יש לה פוטנציאל להביא לדיון ציבורי את התנהלות החברות הגדולות בעת הזו. הן אמנם חברות פרטיות מבחינת הבעלות, אבל המעמד המונופולי ממנו הן נהנות מטיל עליהן אחריות לחשוף לציבור פרטים. לביקורת הציבורית יש כוח וחשיבות.

יכול להיות שברקת משתמש בדרישת השקיפות כקלף מיקוח, על מנת לחייב את הרשתות הגדולות לוותר על עליית מחיר ולזכות בכמה נקודות בדעת הקהל. אבל ייתכן גם שבכוונתו להיות מה שמכונה בארה"ב שר טרנספורמטיבי, כלומר נבחר ציבור שמשאיר אחריו סביבה שונה מזו שקיבל.

פופוליזם היא לא תמיד מילה גסה

ברקת וביטן מנהלים את המאבקים שלהם בצורה מתוקשרת ופומבית, ועסוקים כנראה גם בעתידם הפוליטי. הם מואשמים בפופוליזם, אבל אין שום בעיה בקידום מדיניות פופולרית, שמיטיבה עם הציבור באופן ישיר ונראה לעין. התקציב האחרון כל כך נעדר צעדים כאלה, ששר האוצר סמוטריץ' ניסה אפילו למכור את קרן הארנונה כ'קרן להורדת יוקר המחיה'.

כל צעד כלכלי של הכנסת או הממשלה צריך להיבחן לעומק. אבל 'הבחינה לעומק' משמשת לפעמים כאמצעי של הממסד הכלכלי השמרני בישראל לקבור כל הצעה שחורגת מהפרדיגמה הניאו-ליברלית של קיצוצים והפרטה. זה שהציבור יאהב את זה, לא אומר שזה לא נכון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!