דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

זינוק במקרי מחלת השעלת בישראל: 215 מקרים מתחילת השנה, 85% מהם בירושלים

מספר המקרים המאובחנים גדול פי 10 מהתקופה המקבילה ב-2022 | יו"ר האיגוד לרפואת ילדים: "דורשים בכל תוקף להפעיל מיידית ניידות חיסון במיקוד על אוכלוסיות וקהילות חרדיות" | שעלת היא מחלת חיידקית התוקפת בעיקר תינוקות וילדים קטנים, והחיסון עבורה נחשב אפקטיבי מאד

חיסון (צילום: חן לאופולד/פלאש90)
חיסון (צילום: חן לאופולד/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

זינוק במקרי מחלת השעלת בישראל: מתחילת השנה היו 215 מקרים של שעלת ברחבי הארץ, זאת בהשוואה ל-17 בלבד ב-2022, ו-22 מקרים ב-2021, כך לפי נתוני משרד הבריאות שהועברו ל'דבר'. מתוך כלל המקרים מתחילת השנה, 183 התגלו באזור ירושלים (85% מהמקרים). לפי הדו"חות השבועיים שפרסם המשרד, בין ה-16.4 ל-13.5, נתגלו 64 מקרים, כאשר 54 מתוכם בירושלים.

שעלת היא מחלה חיידקית מדבקת, הפוגעת בעיקר בתינוקות וילדים קטנים. לפי ארגון הבריאות העולמי היא נמנית כאחת מעשרת המחלות הקטלניות בעולם, כאשר 1% מהילדים בני פחות משנה שנדבקים במחלה מתים כתוצאה ממנה. חיסון לשעלת כלול בחיסוני השגרה של תינוקות בישראל מאז 1957, ומאז פחתה התחלואה ב-90%. בין 2005 ל־2015 נפטרו בישראל משעלת 14 תינוקות. אף אחד מהם לא חוסן נגד שעלת.

בעקבות הפרסומים פנה יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, באופן דחוף לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד: "אנו קוראים למשרד לפעול במהירות ובנחישות אל מול הנתונים ודורשים בכל תוקף להפעיל מיידית ניידות חיסון במיקוד על אוכלוסיות וקהילות חרדיות, המאופיינות בצפיפות וסכנת הדבקה בקרב ילדים רבים בני אותה משפחה. שעלת יכולה לגרום לחנק, אי-ספיקה נשימתית ואף לתמותה. חובת כולנו להתגייס ולמנוע מוות של ילד משעלת".

במשרד הבריאות ציינו בתגובה לפניית 'דבר' ש"בעקבות עלייה באבחוני השעלת בכלל ובתינוקות עם תסמינים בפרט, מטבע הדברים יש עליה גם בדיווחים על תחלואה בשעלת למשרד הבריאות, כאשר התחלואה היא בעיקר בתינוקות לא מחוסנים."

במשרד הוסיפו ש"החיסון שניתן לתינוקות נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. משרד הבריאות ממליץ גם לנשים בהריון בשליש שלישי לקבל חיסון שעלת ולהגן על ילדיהם". עוד אמרו במשרד הבריאות ש"המשרד מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה כנגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם. ילד מחוסן הוא ילד מוגן."

ארגון המיילדות בישראל, קורא לכל הנשים בהריון הנמצאות בשבועות 27-36 להגיע מיידית לקופת החולים כדי להתחסן נגד מחלת השעלת. בארגון המיילדות מסבירים: "חיוני לקבל את החיסון לקראת סוף ההיריון במטרה להגן על התינוק עם יציאתו לאוויר העולם. ההגנה מתבצעת באמצעות הנוגדנים לשעלת אשר מתפתחים באופן יעיל, עוברים דרך השליה ומספקים הגנה אחרי הלידה בארבעת החודשים הראשונים לחייו של התינוק. הזמן האידיאלי הוא בשבועות 27-36 להריון".

בארגון המיילדות מדגישים: "חיסון אימהות יעיל מאוד במניעת שעלת בתינוקות. החיסונים בטוחים, הוכחו מחקרית ואין כל עדות מדעית לנזק כלשהו שעלול להיגרם לעובר או להריון. אם את כבר בשבוע 27, אנא גשי מיידית להתחסן. החיסון בסל הבריאות וניתן ללא תשלום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!