דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברי כנסת פנו בבקשה לקיים דיון דחוף על הניכויים משכר העובדים ברשתות השיווק

לאחר שנחשפה הפרשה בה מנוכים לכאורה סכומים ממשכורות עובדים ברשתות רמי לוי, שופרסל, ויקטורי ואושר עד בעקבות חוסרים בקופה, פנתה קבוצת חברי כנסת מכלל הסיעות בבקשה לקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה: "העובדים אינם יכולים להתנגד לניכויים הגבוהים. מדובר בעוולה, ואף בניצול של עובדים מוחלשים"

קופאית בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
קופאית בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הפרשה שנחשפה אודות העובדה שמספר רשתות גדולות מנכות משכרם של עובדיהן בשל חוסרים בקופות, פנתה קבוצת חברי כנסת ליו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר בדרישה לכנס דיון בנושא.

את הפניה הובילה ראשת הועדה לשעבר ח"כ אפרת רייטן (העבודה) בעקבות סדרת תחקירים באתר Ynet שחשפו את התופעה בשורת רשתות שיווק בהן ויקטורי, רמי לוי, אושר עד ושופרסל, בהם תועדו ניכויים משכר העובדים בעקבות חוסרים בקופות – בניגוד לחוק הגנת השכר. אליה הצטרפו חברי הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש), דבי ביטון (יש עתיד), חילי טרופר (המחנה הממלכתי), יבגני סובה (ישראל ביתנו) ו-ואליד אלהואשלה (רע"מ).

"לפי עדויות שנאספו מעשרות רבות של עובדים בתחקיר אתר החדשות Ynet, עשרות ולעיתים מאות שקלים בחודש נגבים מעובדים עקב חוסרים. זאת, כאשר משכורותיהם מלכתחילה נמוכות, והם נותרים עם סכומים זעומים", נכתב בפניית חברי הכנסת ליו"ר הועדה. "העובדים פעמים רבות מגיעים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, מרביתם אינם מכירים את החוק, ואינם יכולים להתנגד לניכויים הגבוהים. עובדה זו מדגישה ביתר שאת כי מדובר בעוולה, ואף בניצול של עובדים מוחלשים".

"לפי עדויות העובדים, לעיתים הם נמנעים מלצאת להפסקות ואף לגשת לשירותים, מחשש שבזמן זה מי שיחליף אותם ישגה בספירה ויווצר בקופה חוסר עליו יאלצו לשלם מחיר יקר. כמו כן, כשדרשו עובדים שנגבו מהם סכומים של מאות שקלים לבדוק במצלמות מה גרם לחוסר, סירבו הרשתות לבדוק".

בעקבות פרסום התחקיר הגישו שני קופאים לשעבר ברשת רמי לוי בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרשת, בשם עובדי הרשת בהווה ובעבר ובגין ניכויי הכספים לכאורה, שאינם חוקיים. רמי לוי עצמו התראיין באולפן Ynet וטען כי חלק מהחוסרים בקופות נובעים מגניבה מצד קופאים וקופאיות. "קופאית שצריכה 100 שקלים יכולה באותו יום 'ללוות' אותם מהקופה ולחתום שיש לה חוסר. זה קרה לא פעם ולא פעמיים. אני לא אומר שזה מה שקורה ברוב המקרים, אבל זה גם קורה", אמר לוי. והוסיף כי "אם נעבוד בצורה רשלנית ולא נפקח על מה שצריך לפקח, אם כל אחת מהקופאיות תיקח לעצמה אפילו רק 50 שקל, העסק שלי יפשוט רגל. לא תהיה לי משכורת לשלם לאותם עובדים". כזכור, רשת רמי לוי סיימה את שנת 2022 ברווח נקי של 191.5 מיליון שקלים.

חוק הגנת השכר מגן על שכר העובדים מפני ניכויים שרירותיים. החוק קובע כי מעסיק רשאי לנכות קנס מעובד על עבירת משמעת רק במידה וישנו הסכם קיבוצי המאפשר לו במפורש לעשות כן, ורק במידה ועמד בתנאים שנקבעו בהסכם הקיבוצי להטלת הקנס. הסכמים שכאלו, המאפשרים הטלת קנסות על עובדים, אינם קיימים כיום בענף הקמעונאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!