דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הפגזות בעיר הבירה ומעל למיליון עקורים: סוף שבוע מדמם בסודאן לאחר קריסת הפסקת האש

שמונה שבועות של לחימה ועדויות מעטות מהמתרחש בסודאן, מרכיבות תמונה המגלה מלחמה בין שני גנרלים שלא בוחלים בשום אמצעי כדי לשלוט במדינה | למרות ההתחייבות ההדדית למתן מסדרונות הומניטריים, אנשי רפואה וסיוע רבים נותרו נצורים תחת ההפגזות

הפגזות בצפון ח'רטום (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)
הפגזות בצפון ח'רטום (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)
אוריאל לוי

התקפות אוויריות, ירי ארטילרי ופיצוצים עזים הרעידו את ח'רטום בירת סודן בסוף השבוע, בעת שהלחימה בין צבא סודאן לכוחות ה-RSF נכנסה לשבוע השמיני שלה. עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP על "הפצצות אוויריות בשכונות מגורים, שפגעו באזרחים" בדרום ח'רטום, ובצפון העיר דווח על ירי ארטילרי. כל זה מתרחש ימים ספורים לאחר קריסתה של הפסקת האש שהושגה בתיווך ארצות הברית וסעודיה.

תושבי ח'רטום הבירה דיווחו כי מטוסי קרב של צבא סודאן בראשות הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן הפציצו את העמדות של 'כוחות ההתערבות המהירה' (RSF) בראשות הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו, שאנשיו הגיבו בירי נ"מ.

מאז פרוץ הלחימה ב-15 באפריל בין הגנרלים שחלקו את השלטון בסודאן, קברו מתנדבים 102 גופות לא מזוהות בבית הקברות אל-שגילב בבירה ו-78 גופות נוספות בבתי קברות בדארפור, כך לפי הסהר האדום הסודאני.

ראש הממשלה הזמנית של סודאן, הגנרל אל-בורהאן ומוחמד חמדאן – סגנו שהפך ליריבו – התחייבו שוב ושוב להגן על אזרחים ולאבטח מסדרונות הומניטריים, אבל אזרחים שבים ומדווחים על הסלמה בלחימה לאחר שהצבא עזב את שיחות הפסקת האש ביום רביעי, כולל הפצצה של השוק בח'רטום, בה נהרגו 18 אזרחים לפי 'ועדת המשפטנים לזכויות אדם'. שני הצדדים מאשימים זה את זה בהפרת הפסקת האש, וכן בתקיפת אזרחים ותשתיות.

ההתחייבויות למסדרונות הומניטריים שלא קוימו

בוושינגטון גינו ביום חמישי את הצדדים הלוחמים, והטילו על שניהם אחריות לשפיכות הדמים. במשא ומתן בסעודיה בחודש שעבר, שני הצדדים הסכימו "לאפשר לגורמים הומניטריים כמו הסהר האדום הסודני ו/או הוועד הבינלאומי של הצלב האדום לאסוף, לרשום ולקבור את ההרוגים".

למרות ההתחייבות, פעילים בארגונים הומניטריים התקשו לנוע ברחובות חרטום בניסיונות לחלץ את הגופות לדברי הסהר האדום. מסדרונות הסיוע ההומניטרי שהובטחו כחלק מהפוגה מעולם לא התממשו, וסוכנויות הסיוע טוענות כי הצליחו לספק רק חלק קטן ממה שנדרש, בעוד אזרחים נותרו לכודים באזורי לחימה כשהמזון, הדלק, המים והתרופות אוזלים.

יותר מ-700,000 בני אדם נמלטו מח'רטום לאזורים אחרים בסודן, בשיירות אוטובוסים שעושות את דרכן באופן קבוע אל מחוץ לעיר. אבל בשובם, נהגי האוטובוסים נדהמו לגלות ש"אסור להם להיכנס לבירה", כך אמר אחד מהם ל-AFP בשבת, בעוד נהגים אחרים אישרו שהרשויות חסמו את הגישה מאז יום שישי.

ביום שישי הודיע הצבא כי הביא תגבורת מאזורים אחרים במדינה כדי להשתתף ב"מבצעים באזור ח'רטום". ההודעה עוררה חשש שצבא סודאן מתכנן "מתקפה מסיבית", אמר ל-AFP הפרשן הסודני חולוד ח'יר.

עד כה אף אחד מהצדדים לא השיג יתרון מכריע. לצבא הסדיר יש כוח אווירי ונשק כבד, אולם פרשנים טוענים שכוחות ה-RSF מיומנים יותר, ועדיפים על הצבא בלוחמה עירונית.

ה-RSF הודיע ביום שבת כי היועץ הפוליטי שלהם, יוסף עזאת, פגש את נשיא קניה וויליאם רוטו בניירובי, כחלק מביקוריו במספר "מדינות ידידותיות כדי להסביר את המצב המתפתח בסודאן". הנשיא רוטו כתב על כך בטוויטר "אנו מוכנים לערב את כל הצדדים ולהציע כל תמיכה לקראת פתרון בר קיימא".

1.2 מיליון עקורים, מעל 1,800 הרוגים וחוסר תפקוד של תשתיות המדינה

יותר מ-1,800 בני אדם נהרגו בקרבות, לפי הארגון הבינלאומי Armed Conflict Location and vent Data Project. במחוזות שלמים של חרטום אין יותר מים זורמים, חשמל זמין רק שעות בודדות בשבוע וכ-75% מבתי החולים באזורי הלחימה אינם פועלים.

המצב חמור במיוחד בחבל דארפור שבמערב סודן, בו מתגוררים כרבע מאוכלוסיית המדינה. חבל זה לא התאושש מרצח העם שנערך בו החל מ-2003 כנגד השבטים המקומיים, באמצעות צבא סודאן וכוחות ה-RSF שנלחמים כעת זה בזה. ברצח העם בדארפור נהרגו כחצי מיליון בני אדם, שהותירו אחריהם מיליוני עקורים, יתומים ואלמנות.

לפי ארגון הסיוע "רופאים ללא גבולות", פליטים מדארפור שחצו את הגבול לצ'אד דיווחו על מראות מחרידים של "גברים חמושים יורים על אנשים שמנסים לברוח, כפרים נבזזים והפצועים מתים מפצעיהם ללא טיפול רפואי".

1.2 מיליון בני אדם נעקרו בתוך סודאן ויותר מ-425,000 ברחו מהמדינה מאז אפריל, יותר מ-100,000 נמלטו מערבה לצ'אד ו-170,000 נמלטו צפונה למצרים, כך לפי סוכנות האו"ם לפליטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!