דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב לרכישת 1,000 דירות דיור ציבורי עלול להיבלע בקופות האוצר, מבלי שהדירות יירכשו

התקציב אושר בממשלה הקודמת, אך מאפשר רכישה של אלף דירות רק בתנאי שהתקציב מקרן קופת חוק המכר ימוצה במלואו | אם משרדי האוצר והשיכון, והחברות המשכנות לא יסיימו את הרכישות לפני תום 2024 ויחלו ברכישות חדשות, הכסף יאבד והדירות הנותרות לא יירכשו

שר השיכון יצחק גולדקנופף עם השר הקודם זאב אלקין בטקס חילופי השרים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר השיכון יצחק גולדקנופף עם השר הקודם זאב אלקין בטקס חילופי השרים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

תקציב של כ-2 מיליארד שקלים, שאושר בממשלה הקודמת לבניית 1,000 דירות דיור ציבורי עלול להיבלע בקופות האוצר, בלי שהדירות יירכשו כלל. זו תמונת המצב שעלתה בוועדת העלייה והקליטה אתמול (ראשון) אותה הוביל שר השיכון לשעבר, זאב אלקין (המחנה הממלכתי) שהיה מי שאישר את התקצוב לרכישת 1,700 דירות חדשות לפני שנה, בתקציב 2021-2022.

על פי צפי משרד השיכון, עד סוף 2024 צפויות להירכש כ-1,800 דירות חדשות, וזאת למרות שצפי הרכישות שאלקין בתור שר תכנן עמד על כ-2,800 דירות. בלב הפער בין הצפי כיום לתכנון המקורי לפני שנה, העומד כרגע על 1000 דירות, עומדת שיטת התקצוב לרכישות עליה סיכמו משרד השיכון, האוצר ואלקין. על פי ההסכמות שאושרו בחודש יוני לפני שנה, 1,700 דירות היו אמורות להיות ממומנות מ'תקציבים תוספתיים', כפי שהגדיר אותם מסמך הסיכום התקציבי בתקציב 2021-202, והם כוללים בתוכם: העברות תקציביות פנים משרדיות, העברות בין משרדים, עודפים וכספים שונים בקופות החברות המשכנות שייועדו למימון הרכישות – שיהיו מפוקחות לחלוטין על ידי משרד האוצר.

1,000 דירות נוספות אמורות להיבנות מכספים בקופת קרן חוק המכר – שתקבוליה מגיעים ממכירת דירות בהנחה לדיירים, ועתידה להחזיק בסכומים שאמורים להספיק לה לרכישה של כ 1,000 דירות, כך על פי תחשיב האוצר. בגלל ביטול חוק המכר על ידי שר השיכון הנוכחי, יצחק גולדקנופף, הקופה תממן רכישות 'עד שתאופס', כפי שניסחו זאת אלקין ונציגי האוצר, שהביעו שביעות רצן מכך שהחוק לא המשיך לפעול. לדבריהם, כל הכספים שכבר נכנסו ועתידים להיכנס מהדיירים שהספיקו לרכוש את דירתם עד ערב ביטול החוק, ישומשו לבניית דירות עד שתסתיים הקופה

אמנם חידוש החוק לרכש דירות קיבל תמיכה מהממשלה וצפוי לעלות לקריאה טרומית בהמשך השבוע, אך באוצר ובמשרד השיכון מתכננים שימוצו הכספים הקיימים בקרן וכי רק לאחר מכן ייעשה שימוש בכספים אותם אישר אלקין לרכש נוסף. לפי קצב הרכישה הנוכחי, עד סוף 2024 משרד השיכון יצליח לרכוש כ-1,800 דירות, מהן כ-1,100 יירכשו מכספי הקרן ועוד 700 מכספים של האוצר. אך הבעיה היא שהוראת התקציב לרכישת עוד כ-1,000 דירות, תפוג בסוף 2024 בלי יכולת להשתמש בו בהמשך. כדי שהדברים ישתנו, המשרדים וחברות השיכון ייצטרכו להגביר משמעותית את קצב הרכישות, או שהאופן בו משתמשים בכסף צריך להשתנות – וכרגע למדינה אין פתרון לאף אחד מהכיוונים.

אלקין העביר ביקורת על האופן בו נוסחו ההסכמות בין משרד השיכון לאוצר ודרש מהמשרדים לבחון אותם בשנית; נתנאל לפידות, האחראי על הנכסים במשרד השיכון, הצטרף לביקורת וטען שעל פי ההסכמות, רק כשכל הדירות האפשרויות יירכשו מכספי הקרן האוצר יסכים להוציא כספים נוספים. למרות הביקורת שהוא מטיח, אלקין עצמו היה זה שחתם על ההסכמות התקציביות המאפשרות רכישה מתקציבים תוספתיים רק כאשר כספי הקרן מסתיימים, ולמעשה מאפשרים לאוצר לשלוט בהוצאות ובכך להעמיד בספק את רכישת הדירות הנוספות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!