דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראייה: יותר מ-23 אלף ישראלים מוכרים כעיוורים

מספר הזכאים לתעודת עיוור עלה ב-3% ב-2022 | משרד הרווחה מפעיל מתחילת החודש פלטפורמה דיגיטלית שמיועדת להתאמה וסיוע ברכישה של עזרים לאנשים עם מוגבלות

אנשים עיוורים (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)
אנשים עיוורים. ב-2022 הוכרו 1,632 זכאים חדשים לקבלת תעודות עיוור (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)
הדס יום טוב

השירות לראייה, לשמיעה ולטכנולוגיה במשרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם נתונים ומידע על אוכלוסיית העיוורים בישראל ועל השירותים שניתנים לה, לרגל יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראייה ("בליינד דיי") שחל היום (שלישי).

23,115 ישראלים זכאים מוכרים כעיוורים, והשירות מדווח על עלייה של כ-3% ב-2022 בזכאים לתעודת עיוור שמונפקת על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי. ב-2022 הוכרו 1,632 זכאים חדשים לקבלת תעודות עיוור, ומקרב כלל הזכאים לתעודת עיוור, כ-7% ילדים וכ-64% בני 68 ומעלה, בעיקר משום שרוב הגורמים לעיוורון הם מחלות הקשורות בגיל.

לפי נתוני משרד הרווחה, הגורמים העיקריים לעיוורון בשנים האחרונות הם ניוון המקולה (AMD) שמופיע בגילים מבוגרים מאוד (אם כי ב-2021 נצפתה ירידה במספר מקבלי התעודות בגין מחלה זו, לאור התפתחות הרפואה), מחלת הRP- (רטיניטיס פיגמנטוזה) התורשתית שפוגעת בכ-10% מהאוכלוסייה בישראל, וגלאוקומה, מחלה תורשתית שניתנת למניעה.

משרד הרווחה הוסיף שמתחילת יוני נכנסה לשימוש פלטפורמה דיגיטלית של חברת אטוויזר שמיועדת להתאמה וסיוע ברכישה של עזרים לאנשים עם מוגבלות, שבשלב הנוכחי מסייעת לנושאי תעודת עיוור. הפלטפורמה חוברה עם מערכת הנתונים של משרד הרווחה כדי להציע לזכאים סלי סיוע מותאם אישית בתחומים שונים כמו מכונות ברייל, מקלות נחייה, מוצרי הנגשה למחשב ועזרים נוספים. הזכאים משלמים עלות השתתפות עצמית בחלק יחסי, ושאר העלות מתוקצבת על ידי משרד הרווחה.

"אנחנו עושים קפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות", אמר שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי. "אני שמח שלרגל יום המודעות השנתי לעיוורים ולקויי ראייה יש לנו בשורה גדולה בשדרוג השירותים עבור אוכלוסייה זאת. המערכת החדשנית שהטמענו תקל על העיוורים למצות את זכויותיהם ביעילות וללא ביורוקרטיה. נמשיך לפעול לפיתוח שירותים מתקדמים לאנשים עם מוגבלות בכלל ולאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בפרט".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי ינון אהרוני הוסיף שהמשרד נמצא בתנופה של פיתוח שירותים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות במדינת ישראל. "זה כולל את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שמאפשר פיתוח שירותים מתקדמים בקהילה כך שכל אדם יוכל להשתלב, וזה בא לידי ביטוי גם בפיתוח מערכת טכנולוגיות מתקדמות שיסייעו לאזרחים למצות זכויות ולקבל את כל הסיוע והעזרה הנדרשת".

מנהלת השירות לראייה, שמיעה וטכנולוגיה במשרד הרווחה והביטחון החברתי, ד"ר אילנה גלייטמן: "השנים האחרונות כללו שינויים משמעותיים בתחומים רבים שהשפיעו רבות על אנשים עם מוגבלות ראייה – עזרים טכנולוגיים שמקלים על חיי היומיום, טיפולים רפואיים חדשניים, שינויים דמוגרפיים בדמות הזדקנות האוכלוסייה ושינויים חברתיים במקומם של אנשים עם מוגבלות בחברה ובשוק העבודה. בהתאם, במשרד הרווחה אנחנו עושים מאמצים רבים לעמוד מול השינויים ולהתאים את השירות, כך שאנשים עם מוגבלות בראייה יקבלו את המיטב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!