דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

תיעוד ראשון מסוגו בישראל להורות משותפת של ציפורים: ירגזי וגדרון מאכילים יחד גוזלים

המקרה הייחודי נצפה על ידי עדן גל ובנו בן ה-3, בתיבת קינון בחצר ביתו ביודפת | הגדרון החל להאכיל את גוזלי הירגזי, לאחר שגוזליו נטרפו, ככל הנראה | ראש מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "לא מוכר מקרה דומה לזה בארץ"

גדרון מובהק (מימין), וירגזי מצוי מאכילים גוזלי ירגזי במשותף בתיבת קינון (צילומים: עדן גל)
גדרון מובהק (מימין), וירגזי מצוי מאכילים גוזלי ירגזי במשותף בתיבת קינון (צילומים: עדן גל)
אוריאל לוי

מקרה נדיר וראשון מסוגו בארץ של האכלת גוזלים משותפת, נצפה ביודפת השבוע ותיעוד שלו מתפרסם לראשונה ב'דבר'.

כשעדן גל מיודפת התקין תיבת קינון על אחד העצים בחצר ביתו, הוא לא ציפה שתתועד בה תופעת טבע נדירה. "מדי פעם נכנסו אליה ציפורים אבל אף אחת מהן לא בנתה בה את הקן עד שהגיעו זוג ירגזים".

גל עקב אחר זוג הציפורים ממין ירגזי מצוי שבחר בתיבה שלו כבית לגדל בו את צאצאיהם ואז הוא מספר: "ביום שני שבוע שעבר, ראיתי גדרון נכנס לתיבת הקינון. בהתחלה חשבתי שהוא מחפש לעצמו מקום לקנן בו, אבל אז הבחנתי שהוא או היא חוזר לקן עם תולעים שאסף, ממש כמו הירגזים שמאכילים את גוזליהם".

ירגזי מצוי (מימין) וגדרון מובהק (צילומים: אוריאל לוי)
ירגזי מצוי (מימין) וגדרון מובהק (צילומים: אוריאל לוי)

גל הבין מיד כי מדובר בתופעת טבע מיוחדת, ויצר קשר עם הזואולוג פרופ' יורם יום-טוב. "התופעה מוכרת עוד מספר של חוקר הטבע האמריקאי אלכסנדר סקוץ', שפורסם ב-1987 ועוסק בתופעה של עזרה הדדית בין ציפורים בהאכלת גוזלים", מספר יום-טוב ל'דבר'. סקוץ' מתאר בספרו סיפור דומה שהתרחש בארה"ב בין גדרונים לדרורי בית. עוד מוסיף יום-טוב כי "ייתכן שהגדרונים איבדו את גוזליהם הטריים בקרבת מקום, ובשל פעילות הורמונלית הם עדיין מגיבים לקריאות ההאכלה של גוזלי הירגזי, ולכן הם משתתפים במרץ בהאכלתם".

ד"ר יואב פרלמן, ראש מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע אומר ל'דבר' כי התיעוד הזה הוא ייחודי ומרתק ועד כה לא מוכר מקרה דומה לזה בארץ, של האכלת משותפת של גוזלים מצד מינים שונים של ציפורים, "יש יחסית מעט תיבות קינון בארץ, ואין מעקב מסודר אחריהן ולכן לא ניתן לאמוד עד כמה התופעה הזו נדירה. אני לא נתקלתי בזה בעבר".

לבקשתו של יום-טוב, גל החל לתעד ביומן את פעילות ההאכלה. "התיישבתי עם בני בן ה-3 במרפסת בשש בבוקר, וכתבנו באיזה שעה כל אחת מהציפורים נכנסה לקן עם מזון עבור הגוזלים. שמנו לב שהגדרון מאכיל את הגוזלים פי שניים מההורים הביולוגים, הירגזים. יכול להיות שמדובר בזוג גדרונים שכן לא ניתן להבדיל אצלם בין הזכר לנקבה".

גוזלי הירגזי בתיבת הקינון. "ייתכן שהגדרונים איבדו את גוזליהם הטריים בקרבת מקום, ובשל פעילות הורמונלית הם עדיין מגיבים לקריאות ההאכלה של גוזלי הירגזי" (צילום: עדן גל)
גוזלי הירגזי בתיבת הקינון. "ייתכן שהגדרונים איבדו את גוזליהם הטריים בקרבת מקום, ובשל פעילות הורמונלית הם עדיין מגיבים לקריאות ההאכלה של גוזלי הירגזי" (צילום: עדן גל)

בכדי לוודא שהצאצאים הם אכן ירגזים, גל פתח את תיבת הקינון ותיעד את ששת הגוזלים שהיו בה – כולם ירגזים. "גיליתי שהחומר ממנו נעשה הקן זה הפרווה של החתול שלי, וזה נחמד כי ידוע שחתולים הם האויבים הגדולים ביותר של ציפורים, ובמקרה הזה הירגזים ניצלו את הפרווה שהחתול הנשיר עם בוא הקיץ כדי לבנות את הקן".

המעקב אחר הגוזלים לא נמשך זמן רב. "ביום השלישי לא ראינו יותר את הירגזים והגדרונים הבוגרים נכנסים לקן. אמרתי לבני שאולי הגוזלים פרחו מהקן, אבל זה לא התיישב לי עם זה שלא ראיתי בסביבה פרחוני ירגזים".

לאחר שאף אחד מההורים לא נראה בסביבה ביום המחרת, ניגש גל לתיבת הקינון ופתח אותה. לתדהמתו הוא מצא שם זעמן מטבעות שבע במנוחה. "הבן שלי אמר לי לא להיות עצוב, כי לפחות ההורים ניצלו. ילד חכם."

זעמן המטבעות בתיבת הקינון (צילום: עדן גל)
זעמן המטבעות בתיבת הקינון (צילום: עדן גל)

גל לא שולל את האפשרות שאותו הנחש, אכל לפני-כן גם את גוזלי הגדרונים, וזו הסיבה שהם התחילו להאכיל את גוזלי הירגזים. בין כה וכה, הנחש יצא אתמול מתיבת הקינון. לדברי גל, "הוא נח אחרי שאכל ארוחה גדולה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!