דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המחיר של אספקת החשמל התקינה בסוף השבוע: שימוש בפחם יקר ומזהם

ימי השרב של סוף השבוע עברו בהצלחה יחסית וללא תקלות מיוחדות לעומת השבוע שעבר, בזכות היערכות מיוחדת עם רזרבות ייצור שגם עלו למשק לא מעט כסף | לשם כך הופעלו תחנות הייצור המזהמות בחדרה, שהיו אמורות להיות כבר מושבתות אך ממשיכות לתפקד

רשת חשמל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
רשת חשמל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סוף השבוע האחרון במשק החשמל היה שגרתי, בניגוד להפסקות החשמל המתגלגלות ברחבי הארץ ביום שישי שעבר. אם בשבוע שעבר, הרזרבה הסובבת הייתה נמוכה, במטרה לחסוך כסף וזיהום אוויר, התקלות שהתרחשו בתחנות כוח במהלך היום, לא אפשרו להתניע בזמן יחידות דוממות (לא סובבות) כדי לפצות על כך, מה שאילץ את חברת החשמל ליצור הפסקות חשמל יזומות. 

שיפור נוסף נרשם בכך שלא נעשה כלל שימוש בסולר, דלק יקר ומזהם במיוחד, אך החלופה לא טובה בהרבה – שימוש נרחב בפחם, כולל בתחנות הכח הכי מזהמות בישראל – יחידות 1-4 בתחנת אורות רבין בחדרה. תחנות אלו היו אמורות להיות מושבתות בהדרגה, אלא שחברת החשמל מתעכבת ביותר משנה עם החלפתן ביחידות ייצור חדשות ויעילות בגז, מה שמגביר את השימוש בהן הרבה מעבר לתכנון המקורי.  

לפני כחודש, החלה חברת נגה לניהול מערכת החשמל, לספק נתוני זמן אמת על תמהיל הדלקים במשק החשמל, מה שמאפשר לזהות מגמות באופן הרבה יותר מדוייק לגבי מה התרחש במשק החשמל. תמהיל ייצור מדוייק פר תחנה יתפרסם רק מספר חודשים בדיעבד. 

לפי נתוני חברת נגה, ביום שישי שעבר רזרבת החשמל עמדה על מינוס 300 מגה-ואט, ובפועל קרוב ל-800 מגה לאחר שקיעת השמש. ביום שישי האחרון, הרזרבה עמדה על 4,671 מגה-ואט בשיא, בפער עצום משבוע שעבר. 

במילים אחרות, אם ביום שישי הקודם נלקח טווח ביטחון נמוך מדי, ביום שישי האחרון טווח הביטחון היה רחב במיוחד. לבחירה זו, של התנעת תחנות כוח ביתר, יש מחיר. מדובר הגדלת עלות החשמל לאזרחי ישראל, וביחוד הגדלת זיהום האוויר מהיחידות הפחמיות.  

יצור החשמל הסולארי נמצא בתפוקה נמוכה, פחות מ-2,500 מגה-ואט בשיא הייצור, כאשר בשבועות האחרונים כבר נחצה קו ה-3,400 מגה-ואט – פער גדול של יותר 900 מגה-ואט, המעיד על תנודתיות רבה בתפוקה. אמנם, יותר קל לניהול המערכת להתמודד עם דעיכה של 2,500, במקום 3,400, אך עצם אי הודאות והתכניות להסתמך על יצור סולארי בכמות גבוהה בהרבה בעתיד מדגימה את הקושי המוגבר של ניהול משק החשמל בישראל, תוך הסתמכות על גורמי יצור בלתי נשלטים. 

לפחות חלק מהתפוקה הנמוכה של הפנלים הסולאריים קשורה לאבק ולכלוך אחר שהצטבר עליהם תחת תנאי מזג האוויר הכוללים אובך וגשם רווי אבק. אין כיום תמריץ כלכלי לשמור על הפנלים בתפוקה גבוהה דרך ניקוי תדיר שלהם, כאשר עצם התשלום לפי תפוקה אמור להוות תמריץ כלכלי בפני עצמו. בפועל, רבים המתנקים שלא מנוקים בתדירות גבוהה או בכלל, מה שמגביר את השונות לאורך השנה בתפוקה. פרט לאובך, גורמים אחרים המפחיתים תפוקה סולארית הם חום גבוה ועננות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!