דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

למרות הביקורת: הצעת החוק להעסקת נוער עד 1:00 בלילה בחופשים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

ההצעה שתובא לאישור הכנסת מחייבת את המעסיק להסיע את בני הנוער לביתם, אך ללא פיקוח או סנקציות | הסתדרות הנוער העובד והלומד: "שערו בנפשכם ילדים שנוסעים בלילה לבדם בטרמפים, או באופניים. יש להכניס מנגנוני אכיפה ברורים לפני ששולחים בני נוער לעבודה באחת בלילה"

מלצרית במסעדה בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90)
מלצרית במסעדה בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שתתיר העסקת נוער בחופשות לימודים רשמיות עד השעה 01:00 בלילה, בתנאי שתסופק להם הסעה לביתם. הצעת החוק שהוגשה על ידי משרד העבודה והרווחה תידרש עוד לעבור את הליך החקיקה בכנסת.

בהסתדרות הנוער העובד חוששים שהחוק איננו מאפשר אכיפה אפקטיבית של החובה לספק לבני הנוער הסעה לביתם בשעות הלילה המאוחרות.

לדברי יו"ר האיגוד המקצועי לנוער, אורי מתוקי, הארכת שעות העבודה בלילה בחופשים לבני הנוער מועברת בחופזה ומבלי להתייחס לבעיות הממשיות שבעבודה בלילה. החשש המרכזי לדבריו, שמטריד את הסתדרות הנוער העובד והלומד שאמון על שמירה וקידום זכויות נוער בעבודה, הוא העובדה שהחוק איננו כולל כל 'שיניים' או סנקציה משמעותית המוודאת כי בני הנוער אכן יקבלו הסעה בשעות הלילה לביתם, בשעות בהן כבר אין תחבורה ציבורית.

"גם בנתוני משרד העבודה וגם בנתונים העולים מהשטח ומסקרים אותם אנו עורכים, עולה תמונה מבהילה: כרבע מהנערות והנערים חוזרים הביתה מהעבודה בלילה באופן עצמאי. שערו בנפשכם ילדים שנוסעים בשעה אחת וחצי בלילה לבדם בטרמפים, או באופניים מאזורי תעשייה ומרכזי בילוי מרוחקים. יש להכניס מנגנוני אכיפה ברורים לפני ששולחים את בני הנוער לעבודה באחת בלילה".

ב-2016 נקבע במסגרת הוראת שעה שבחופשות יהיה ניתן להעסיק בני נוער, בני 18-16, עד השעה חצות. התנאי שנקבע אז היה שאם ההעסקה הסתיימה אחרי 23:00 המעסיק ידאג להסעה לעובדים הצעירים לבתיהם מיד בתום עבודתם.

הוראת שעה זו ביטלה למעשה  את החובה שהוטלה על מעסיקים לפנות לשרת הכלכלה באופן פרטני בבקשה להיתר העסקה בלילה בחופשות, אך תחולתה הסתיימה ביוני 2020. הצעת החוק הנוכחית מבקשת להפוך את ההסדר לקבוע, ובכלל זאת את החובה לדאוג להסעות לבני נוער שמסיימים את עבודתם אחרי 23:00. אך היא מרחיבה גם כאמור את ההיתר להעסקת בני נוער בחופשות עד השעה 01:00 בלילה.

על פי ההצעה, שר הכלכלה יוכל לקבוע בתקנות ענפי עבודה מסוימים או עבודות מסוימות שבהם לא תותר עבודת נוער בלילה מחשש לפגיעה בבריאותו, בשלומו או בהתפתחותו הגופנית, החינוכית, הרוחנית או המוסרית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!