דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עיריית ניו-יורק תחייב את אפליקציות המשלוחים לשלם שכר מינימום לשליחים

השליחים ישתכרו 17.96 דולר לשעה החל מיולי | החברות המעסיקות יוכלו גם לבחור בתשלום לפי משלוח, אז השכר יהיה חצי דולר לדקה | ממובילות מאבק השליחים: "נוודא שכל עובד בעיר שלנו יודע מה הזכויות שלו"

שליח בעיר ניו יורק (צילום: Luiz C. Ribeiro/New York Daily News/TNS/ABACAPRESS.COM)
שליח בעיר ניו יורק (צילום: Luiz C. Ribeiro/New York Daily News/TNS/ABACAPRESS.COM)
הדס יום טוב

שליחי אפליקציות משלוחי מזון בניו-יורק ישתכרו שכר מינימום של 17.96 דולר לשעה לפני טיפים החל מה-12 ביולי, כך על פי הצהרתו של ראש עיריית ניו-יורק, אריק אדמס, אתמול (ראשון) בערב (שעון ניו-יורק).

על פי הצהרת ראש העיר, השכר צפוי לעלות ל-19.96 דולר לשעה לפני טיפים (71.69 שקל, לפי שער הדולר הנוכחי) עד לראשון באפריל 2025. שכר המינימום החדש יחול על כלל שליחי העיר, לא משנה מהו סטטוס ההעסקה שלהם.

הכללים, שיכנסו לתוקף בעוד חודש, יעניקו לחברות שתי אפשרויות תשלום לשליחים: לפי שעה או לפי משלוח. חברות שבוחרות במסלול השעתי יהיו חייבות לשלם לשליחים 17.96 דולר על כל שעה בה שליח מחובר לפלטפורמה, כולל זמן המתנה להצעות משלוחים וזמן נסיעה. מי שישלמו לפי משלוח, יחויבו בתשלום מרגע קבלת הצעת המשלוח ועד לרגע שהשליח מוריד את המשלוח לפחות 50 סנט לדקה, לא כולל טיפים.

על פי הערכות, כיום עובדים כ-60,000 שליחי אפליקציות מזון בעיר ניו-יורק, רובם הגדול מסווגים כ"עצמאיים" במסגרת כלכלת הפלטפורמה (בדומה לשליחי וולט בישראל), והם אינם זכאים לזכויות כגון שכר מינימום או זכויות סוציאליות נלוות להעסקה. יחד עם זאת, הם גם לא מקבלים את מלוא החופש שיש לעוסק עצמאי, כמו קביעת תעריף, יצירת בנק לקוחות, העסקת עובדים ועוד.

עם הצהרתו של אדאמס, הופכת ניו-יורק לעיר הגדולה הראשונה בארה"ב המקיימת שכר מינימום לשליחים.

אדאמס פרסם את הצהרתו לצד הממונה על המחלקה לצרכנים והגנת העובדים בעירייה, וילדה ורה מיוגה, ונציגי ארגוני שליחים. "להילחם בשם מה שאתה מאמין שהוא נכון. זה הסיפור האמריקאי", אמר אדמס, "השליחים שלנו סיפקו עבורנו באופן עקבי – ועכשיו, אנחנו מספקים עבורם".

"אני מרגיש בר מזל שהייתי אחד מהאנשים שנלחמו למען חיים טובים יותר עבורנו", אמר סרג'יו אצ'ה, יו"ר ארגון Los Deliveristas Unidos, "ואני מקווה שניתן יהיה להכיר סוף סוף בשליחים כעובדים ולהתייחס אליהם ולחייהם בכבוד". "היום, אנחנו חוגגים", הוסיפה ליגיה גואלפה, מנכ"לית ארגון Workers Justice Project. "מחר אנחנו הולכים לצאת לרחובות, לארגן עובדים ולוודא שכל עובד בעיר שלנו יודע מה הזכויות שלו".

חברות המשלוחים מתנגדות: "מהלך עקום שיביא להעלאת שכר קיצונית"

ההצהרה על שכר המינימום החדש החליפה הליכי חקיקה של חוק מקומי שהחלו בשנת 2021. החוק המוצע מחייב שכר מינימום של 11 דולר לשעה כולל טיפים לשליחי שתי אפליקציות המשלוחים הגדולות בעיר, DoorDash (החברה האם של וולט) ו- Uber, שניהלו לאורך השנתיים האחרונות קמפיין אינטנסיבי נגד העלאת השכר. מולם, ניהלו מספר ארגוני שליחים בולטים בעיר מאבק לשיפור תנאי השכר והעבודה, בהם Workers Justice Project , Deliveristas ו-Los Deliveristas Unidos.

נכון להיום, אפליקציית משלוחי המזון הניו-יורקית Relay היא השחקן הגדול היחיד בתעשייה שכבר משלם לשליחים לפי שעה. שלושת השחקנים הגדולים הנוספים בשוק הניו-יורקי, Uber, DoorDash ו-Grubhub, משלמים להם על בסיס נסיעה. ארבע החברות הללו אחראיות יחד ל-99% ממשלוחי האפליקציות בעיר, לפי הערכות העירייה. אובר, שהתנגדה נחרצות להצעת החוק, היא השחקן הגדול ביותר, ועל פי ההערכות, החברה, שמפעילה בעיר בשתי אפליקציות: Postmates  ו- Uber Eats, אוספת כ-40% מהמשלוחים בעיר.

במשך חודשים רבים, חברות המשלוחים לחצו נגד הכללים החדשים, וטענו שהם יאלצו אותן להעלות מחירים ולפטר שליחים. "העירייה לא כנה עם עובדי המשלוחים, הם רוצים שאפליקציות יממנו את הגידול בשכר", אמר דובר אובר, ג'וש גולד, בהצהרה אתמול. "הם אומרים לאפליקציות: בטלו מקומות עבודה, תימנעו מלתת טיפ, תכריחו שליחים לנסוע מהר יותר ולקבל נסיעות נוספות, וכך תשלמו על זה".

ליזה די, דוברת Grubhub, הוסיפה שתהיה להעלאת השכר השפעה שלילית על העובדים: "למרות שאנו מאמינים שלעירייה היו כוונות טובות, אנו מאוכזבים מהתוצאה הסופית, שיהיו לה השלכות שליליות חמורות על שליחי בניו-יורק. למרבה הצער, העיר ניו-יורק בחרה שלא לשתף פעולה עם התעשייה בפתרון שהיה מועיל לכל הצדדים בכלכלת הפלטפורמה".

דובר Doordash, אלי שיינהולץ, אמר שהחברה שוקלת צעדים משפטיים מול החוק החדש: "בהתחשב ב'מהלך העקום' שהביא להעלאת שכר מינימום כל כך קיצונית, נבחן את כל הדרכים, כולל פנייה לבתי המשפט, כדי להבטיח שנמשיך לתמוך בצורה הטובה ביותר ב'דאשרס' (שליחי דורדאש) ולהגן על הגמישות שכל כך הרבה שליחים תלויים בה".

לעומת החברות, מבקר עיריית ניו-יורק, בראד לנדר, שהציג את הצעת החוק לתקן שכר המינימום לעובדי כלכלת הפלטפורמות כחבר מועצה ב-2021, מתח ביקורת על הממשל של אדמס על עיכוב החוק הקודם, וטען שאופציית התעריף הכפול שהציע זו דווקא כניעה לחברות המפעילות את האפליקציות.

"לשליחים יש לשלם לפחות שכר מינימום לאחר הוצאות על כל שעה שהם עובדים, כולל זמן ההמתנה למשלוח הבא שלהם. הכלל המרוכך של היום אינו מחייב זאת. מוסתר תחת דיבור כפול רגולטורי, שכר הבסיס הממוצע בחוק יהיה רק 12.69 דולר לשעה לאחר הוצאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!