דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד החוץ פועל להבאת עובדי סיעוד ממרוקו ומהודו

שר החוץ אלי כהן אמר בדיון הוועדה לעובדים זרים בכנסת: "אנחנו מעוניינים לייבא עובדים לענפים בהם חסרות ידיים עובדות ובכך לקדם את הכלכלה הישראלית" | יו"ר הוועדה אליהו רביבו (הליכוד) הודיע שיקדם יוזמה להעברת מהגרים מאפריקה לעבודה בסיעוד בקנדה

ח"כ אליהו רביבו ושר החוץ אלי כהן בוועדה לעובדים זרים (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ח"כ אליהו רביבו ושר החוץ אלי כהן בוועדה לעובדים זרים (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העובדים הזרים בכנסת ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) חשף היום (שני) כי הוא מבקש לקדם יוזמה להעברת מהגרים מסודן ואריתראה לעבודה בענף הסיעוד בקנדה. שר החוץ אלי כהן שנכח בדיון הבהיר כי משרד החוץ יירתם על מנת לבחון הכשרת העובדים ממדינות אלו לעבודה בתחום הסיעוד לצורך מימוש המהלך, והוסיף כי הנחה את מנכ"ל משרדו להיכנס לעובי הקורה ואף להקצות תקציבים לטובת הנושא.

"נצטרך לעשות להם התאמה מקצועית על מנת שאלו יוכרו כעובדים מקצועיים", אמר רביבו והודה לשר. "אני בטוח שאם לא נרפה, נהיה אנשי בשורה לנקות את הרחובות ממסתננים בלתי חוקים שנשארים כאן בחסות בית המשפט העליון".

הוועדה דנה גם בהסכמים הבילטראליים של ממשלת ישראל מול ממשלות מרוקו והודו להבאת עובדים זרים לענפי הסיעוד, החקלאות והבניין. יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו אמר שהסכמים בילטראליים מהווים אבן דרך ראשונה לטיפול באתגרי העובדים הזרים. רביבו הודה לשר החוץ על שנענה לבקשתו למנות את המשנה למנכ"ל המשרד, יוסי דיין, לפרוייקטור מיוחד לקידום נושא ההסכמים הבילטראליים.

"אנחנו מעוניינים לייבא עובדים לענפים בהם חסרות ידיים עובדות ובכך לקדם את הכלכלה הישראלית", אמר שר החוץ אלי כהן, והוסיף כי בישראל עובדים כחצי מיליון עובדים זרים. "חשוב לא לפגוע באופייה היהודי של המדינה ולכן ראוי לפקח שהעובדים לא ישתקעו בישראל. אנחנו לא רוצים שהעובדים יפגעו במעמד העובדים הישראלים".

מנגד, טען כהן כי רמת האבטלה בישראל נמוכה ולכן כל ישראלי המבקש לעבוד יוכל למצוא עבודה כמעט בכל תחום והדבר מגביר את הצורך בקליטת עובדים זרים – ואף הוסיף כי אחת המטרות מבחינתו היא הורדת שכר בענפים מסויימים במטרה, לדבריו, להוריד את יוקר המחיה. "חתמנו על ההסכם הגדול ביותר עם הודו על ייבוא של 42,000 עובדים. 32,000 מהם לענף הבניה ו-8,000 לענף הסיעוד. קבלתי פניות ממשרד החקלאות וענפים נוספים בהם יש מחסור בידיים עובדות. העובדים ישפיעו על כלכלת ישראל להגדלת ההיצע, והורדת השכר מה שיוריד את יוקר המחיה" אמר.

עובדים זרים מתאילנד בחקלאות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: תומר ניוברג/פלאש90)
עובדים זרים מתאילנד בחקלאות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: תומר ניוברג/פלאש90)

לדבריו, הממשלה רואה חשיבות גדולה גם בקידום ההסכם עם מרוקו להבאת עובדים, והסכמים בכלל עם מדינות שחתמו על הסכמי אברהם. "העובדים המרוקאים יוכלו לתת מענה בתחום הבניה לקהילת יוצאי מרוקו בארץ". כהן אמר כי בכוונתו לבקר  בקרוב במרוקו, כאשר הכוונה לחתום בביקור על ההסכם. "יש לנו יעד לחתום על ההסכם תוך חודשיים ונעמוד ביעד. המרוקאים מאוד רוצים את ההסכם הזה". עו"ד רחל אוברמן ממחלקת אמנות בינלאומיות במשרד החוץ אמרה כי טיוטת ההסכם הועברה כבר למרוקאים, ונמצאת בבדיקת משרדי הממשלה במרוקו.

המשנה למנכ"ל משרד החוץ, יוסי דיין, הוסיף: נעשה מאמץ להשלים את ההסכם מול מרוקו במועד. עוד אמר דיין, העובדים הזרים מקבלים בארץ זכויות עודפות על פני הישראלים, צריך לעשות עבודה ולבחון את עמדת משרדי הממשלה ולהתוות מדיניות אחידה.

עובדי בניין באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: דוד טברסקי)
עובדי בניין באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: דוד טברסקי)

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין בהסתדרות הכללית, יצחק מויאל, אמר כי בחמישה מתוך 42 המקצועות בענף הבניין, אין ישראלים שמעוניינים לעבוד וכי מרבית העובדים הזרים בענף מועסקים במקצועות אלו. בעניין העובדים המרוקאים אמר מויאל, כי הוא כבר יודע שבמרוקו נרשמה התרגשות ועניין לקראת האפשרות לעבוד בישראל. "המרוקאים שמעו את גובה השכר המשולם בארץ, והם מאוד מעוניינים לעבוד כאן. שר העבודה המרוקאי אמר לי שהוא מוכן לבוא בעצמו לעבוד בארץ".

סמנכ"ל התאחדות הקבלנים בהתאחדות בוני הארץ איציק גורביץ אמר כי בענף הבניה עובדים כ-224,000 ישראלים, שמחציתם יהודים – אולם במקצועות טפסנות ברזלנות, רצפות, יש מעט ישראלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!