דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

חוות הרוח בראשית מתחברת לרשת החשמל, אך עלולה לפגוע קשות בבעלי הכנף

39 טורבינות רוח בהספק של 207 מגה-ואט התחברו השבוע לרשת החשמל ברמת הגולן | חוות הרוח עשויה לסייע למשק החשמל, אך בחברה להגנת הטבע חוששים מפגיעה קשה בבעלי כנף 

חוות ״רוח בראשית״ להפקת חשמל בטורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: יהודה ויינברג)
חוות ״רוח בראשית״ להפקת חשמל בטורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: יהודה ויינברג)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בצל משבר האנרגיה, פרוייקט "רוח בראשית" של חברת "אנלייט", חובר בימים האחרונים לרשת החשמל הארצית. לפי הודעת החברה, חוות "רוח בראשית" תייצר חשמל נקי בהיקף השווה לצריכה שנתית של כ-70 אלף משקי בית, ותחסוך כ-180 אלף טון של פליטות CO2 מדי שנה

הפרוייקט נכנס כעת לשלב הרצה ותוך מספר חודשים עשוי להגיע להפעלה מסחרית. בפרוייקט, 39 טורבינות רוח בהספק מותקן של 207 מגה-וואט. בחוות "רוח בראשית" שותפים גם 8 מיישובי רמת הגולן וחברת אוירם. הפרויקט הוקם בהשקעה של כ-350 מיליון דולר. 

הפוריקט כלל קו מתח עליון תת קרקעי באורך 27 קילומטר, וזהו הקו הארוך מסוגו בישראל. קו זה יאפשר חיבור פרויקטים נוספים של אנרגיה מתחדשת במרכז רמת הגולן

לפי החברה, בפרויקט מופעל גם מערך מתקדם להגנה על בעלי כנף, המשלב פתרונות טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם לצד עמדות תצפית המאוישות על ידי תצפיתנים שהוכשרו במיוחד למשימה. המערך פותח על ידי חברה אירופאית לפתרונות סביבתיים, והוא מיושם בהצלחה במספר מדינות. 

סכנה לנשר, רחם ועיט ניצי שנמצאים בסכנת הכחדה 

לפי החברה להגנת הטבע, "חוות הטורבינות 'רוח בראשית', ברמת הגולן, הוקמה למרות התנגדות החברה להגנת הטבע, שסבורה שאין להקים את הטורבינות האלה, בשל החשש לפגיעה ממשית בבעלי כנף, ובמיוחד למספר עופות דורסים בסכנת הכחדה חמורה, ביניהם נשר, רחם ועיט ניצי.  

נתונים המגיעים ממשדרים שהושמו על ידי רשות הטבע והגנים, מצביעים כי בשטח החווה, מתקיימת פעילות ענפה של שלושת המינים האלה. 

אחד התנאים להקמת החווה, שקבעה הועדה לתשתיות לאומיות, היה הקמה של מערך הפעלה למניעת פגיעות בעלי כנף, וניסוי של המערך למשך שנה, טרם מתן אישור להפעלת הטורבינות, אם יוכח שמערך ההפעלה עומד ביעדיו, למנוע פגיעה בבעלי הכנף הנדירים. לטענת החברה להגנת הטבע , "תוצאות הניסוי שנערך, אינן עומדות ביעדים שהוצבו, ומתעורר חשש כבד שהפעלת הטורבינות, תגרום לקטל של עופות נדירים. החברה להגנת הטבע, תדרוש שלא להפעיל בינתיים את הטורבינות, ולהמשיך לשפר את מערך ההפעלה, עד אשר חברת אנלייט תוכיח כי יש ביכולתה למנוע פגיעה בעופות הנדירים, כפי שהתחייבה". 

אורי השילוני, מוביל קבוצת "מאבק 2020" העוסקת בתשתיות חשמל, מתנגד גם הוא להפעלת החווה. לדבריו, "זהו אסון אקולוגי, פגיעה דרמטית בנוף ארצינו, תרומה זניחה למשק החשמל, וסיכון ביטחוני. הטורבינות ממוקמות בלב אזור נדידה שבו חולפות ומקננות ציפורים בסכנת הכחדה-ופגיעתן וודאית ומוכחת. מערכת ההגנה על הציפורים הוגדרה על ידי המדען הראשי של רשות הטבע והגנים ככישלון חרוץ". השילוני מוסיף כי "לא ברור איך חוסמים את נתיבי הטיסה של חיל האוויר באחד הגבולות הרגישים במדינה. מטוסים לא יוכלו לטוס שם, מסוקים לא יוכלו לחלץ חיילים". 

עוד אמר השילוני כי "ישראל קטנה וצפופה, צופים שתצמח ב25 שנה הקרובות בכ-7 מיליון איש, ואין בה שטחים פתוחים מיותרים. מוכח שתרומתן האנרגטית של טורבינות הרוח זעומה, הנזקים עצומים והמרוויחים יהיו בעלי הון ותאגידי ענק-על חשבון הציבור והסביבה".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!